Wat je als werkgever moet weten over groene arbeidsvoorwaarden

Met groene arbeidsvoorwaarden trek je makkelijker talent aan. Maar hoe pak je het nou het beste aan als je je perks wilt verduurzamen? ‘Onthoud dat je niet altijd groot hoeft te denken.’

Werf& gastredacteur Op 19 mei 2023
Gem. leestijd 3 min 536x gelezen
Deel dit artikel:
Wat je als werkgever moet weten over groene arbeidsvoorwaarden

Van afbreekbare koffiebekers tot een klimaatneutraal kantoor: duurzaamheid staat bij steeds meer organisaties hoog op de agenda. Maar dit gaat verder dan alleen het verduurzamen van de organisatie zelf. Steeds meer werkenden in Nederland krijgen namelijk ook groene arbeidsvoorwaarden aangeboden. En dat vinden werkenden ook hard nodig. Onderzoek toont namelijk aan dat meer dan de helft (53%) van de werkenden groene arbeidsvoorwaarden als onderdeel ziet van de zorgplicht van werkgevers.

53% van de werkenden ziet groene arbeidsvoorwaarden als deel van de zorgplicht van werkgevers.

Groene arbeidsvoorwaarden zijn een relatief nieuw onderwerp in de HR-wereld. Dat maakt dat organisaties nog niet altijd weten hoe ze dit moeten aanpakken. Een derde (33%) van de HR-professionals en leidinggevenden weet bijvoorbeeld niet goed hoe ze groene arbeidsvoorwaarden rechtsgeldig kunnen invoeren in de cao, arbeidsvoorwaarden of contracten. Het is tijd dat daar verandering in komt en het goede nieuws is: het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. In deze blog nemen we je mee door de belangrijkste stappen, zodat ook jouw organisatie aan de slag kan met groene arbeidsvoorwaarden.

Wat zijn het? En waarom zou je ze willen hebben?

Laten we eerst even kijken naar de basis: wat zijn groene arbeidsvoorwaarden eigenlijk? Het zijn specifieke voorwaarden die medewerkers stimuleren om duurzame keuzes te maken. Voorbeelden van groene arbeidsvoorwaarden zijn bijvoorbeeld een hogere thuiswerkvergoeding om thuiswerken te stimuleren, een mobiliteitsbudget of fietsplan en zelfs een budget voor woonverduurzaming komt tegenwoordig regelmatig voor.

De tweede vraag die natuurlijk rijst: waarom zouden organisaties zich aan groene arbeidsvoorwaarden moeten wagen? Werkgevers hebben verschillende redenen om deze voorwaarden te bieden, waarbij het belang van het klimaat natuurlijk op nummer 1 staat. Daarnaast kan het helpen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Maar liefst een derde (31%) van de medewerkers kiest immers eerder voor een werkgever die groene arbeidsvoorwaarden aanbiedt.

Liefst 31% van de medewerkers kiest eerder voor een werkgever die groene arbeidsvoorwaarden aanbiedt.

Organisaties kunnen groene arbeidsvoorwaarden op verschillende manieren aanbieden, bijvoorbeeld via het keuzebudget van de medewerker, de werkkostenregeling (WKR) of als lening. Het is belangrijk om te onderzoeken welke mogelijkheden het beste passen bij jouw organisatie. Bedenk ook welk beleid je hierin gaat voeren en hoe je het allemaal vorm gaat geven.

Welke stappen moet je als werkgever nemen?

Wil je aan de slag met de invoer van groene arbeidsvoorwaarden? Hou dan rekening met de volgende zaken:

  1. Allereerst moet je beseffen dat je arbeidsvoorwaarden gaat aanpassen. Ben je gebonden aan een cao? In sommige cao’s zijn al bepaalde groene arbeidsvoorwaarden opgenomen. Als deze niet duidelijk omschreven zijn, kun je daar als organisatie je eigen invulling aan geven. Als je organisatie groot genoeg is, moet je de regelingen in elk geval wel goed bespreken met de OR. Zij moeten deze uiteindelijk goedkeuren.
  2. Als je groen licht hebt gekregen van de OR, is het raadzaam om de arbeidsvoorwaarden ook te toetsen bij de Belastingdienst. Zo voorkom je vervelende verrassingen bij een controle.
  3. Het belangrijkste is misschien wel dat je de medewerkers goed informeert over de spelregels. Wie komt er in aanmerking? Wat zijn de beperkingen? Het gaat uiteindelijk om een wijziging van de bestaande arbeidsvoorwaarden. Daarom is het belangrijk om goed vast te leggen wat je met elkaar aangaat. Verstrek je bijvoorbeeld een lening zodat de medewerker een warmtepomp kan aanschaffen? Leg dan goed vast hoe de afbetaling verloopt en wat er gebeurt als de medewerker in de tussentijd uit dienst treedt. Medewerkers moeten immers goed geïnformeerd zijn om de juiste keuzes te maken.

De eerste stap

Per 1 januari 2024 treedt de regeling werkgebonden personenmobiliteit in werking, waardoor werkgevers met meer dan 100 medewerkers verplicht worden om jaarlijks te rapporteren over de CO₂-uitstoot van hun werkgebonden personenmobiliteit. Dit is tevens een goed moment om je totale aanbod van groene arbeidsvoorwaarden onder de loep te nemen. Onthoud hierbij dat je niet altijd groot hoeft te denken. Arbeidsvoorwaarden om bijvoorbeeld hybride te werken – waardoor minder mensen de auto instappen – zijn ook al een mooie eerste stap.

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Joke van der Velpen, manager wet- en regelgeving bij Visma | Raet

Meedoen aan onderzoek?

Werkgeversvereniging AWVN is recent een ledenonderzoek begonnen naar groene arbeidsvoorwaarden, zoals het stimuleren van duurzame reisopties, het duurzaam beleggen van pensioengelden of het helpen van medewerkers met de verduurzaming van hun woning. Meedoen? Dat kan hier.

Onderzoek

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners