Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor bureaurecruiters?

Wat zijn op dit moment de grootste uitdagingen voor bureaurecruiters? Bezoekers van Werf& Bureaurecruitment Live, op 5 april 2022, spreken zich uit. ‘Je moet je als recruiter nu eigenlijk gewoon verbreden.’

Peter Boerman Op 13 april 2022
Gem. leestijd 2 min 771x gelezen
Deel dit artikel:
Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor bureaurecruiters?

Wat zijn dezer dagen de grootste uitdagingen voor bureaurecruiters? Daarop lijkt het antwoord simpel: de schaarste aan kandidaten. Maar vraag je iets door, dan blijkt er achter die ogenschijnlijk eenvoudige respons nog een hele wereld schuil te gaan. Want krapte op de arbeidsmarkt is één ding. Hoe je ermee omgaat is een tweede. Op 5 april, tijdens Bureaurecruitment Live, bleken de meningen behoorlijk eensgezind. Het antwoord is niet: harder werken, maar eerder: slimmer werken. En zoeken naar bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen.

‘Sommige kandidaten worden meerdere keren per dag gebeld. Die willen dat niet meer.’

Zoals Franklin van den Brand zegt, als hij als partner/directeur bij Westmore Technical Staffing het heeft over ‘niet meer het old school analoog nabellen van kandidaten, maar kandidaten op een andere manier van benaderen. Sommige kandidaten worden meerdere keren per dag gebeld. Die willen dat niet meer. Dus zul je een andere manier moeten vinden. En de grootste uitdaging is om dat te managen.’

Lisa Oranje, verbonden aan het Rotterdamse RED Recruitment, zegt vooral te proberen het stereotype beeld van de recruiter te willen omzeilen. ‘Soms hoor je een kandidaat denken: o, daar heb je er weer eentje. Dan zeg ik: ik zit hier niet om jou bij je werkgever weg te trekken. maar meer om de vraag te bespreken: wat kunnen we voor elkaar betekenen?’

De rol van technologie

Volgens Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup, is de grootste uitdaging momenteel: zo efficiënt mogelijk werken. Want alleen daardoor kun je zowel snelheid behouden, als je persoonlijke touch, zegt ze. En dus is voor haar ook technologie belangrijk om bijvoorbeeld goed de gegevens van de kandidaten vast te leggen en te documenteren.

‘Als we niemand kunnen vinden die aan alle eisen voldoet, moet je dat als opdrachtgever ook kunnen begrijpen.’

Al plaats Steven Gudde, directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau, daar wel meteen een kanttekening bij. Dat kijken naar technologie moet je inderdaad doen, bevestigt hij. ‘Maar de grootste uitdaging ligt natuurlijk op andere vlakken.’ Bijvoorbeeld om opdrachtgevers ruimer te laten denken over hun functies en de kandidaten daarvoor. Zoals Amriesh Rambhajan, recruiter bij het in salarisadministrateurs gespecialiseerde Strictly People, zegt: ‘Daarover moet je in gesprek met de klant. De functie van recruiter breder inzetten en anders kijken naar deze markt’, zo vat hij de uitdaging samen.

Eerlijk duurt het langst

Eerlijk zijn, zo vat Nils Vos het samen. ‘Het staat of valt met de juiste communicatie’, aldus de (senior) recruitment consultant bij Keser, en vorige week nog winnaar van de publieksprijs in de finale voor bureaurecruiters. ‘Als we niemand kunnen vinden die aan alle eisen voldoet, dan moet je dat als opdrachtgever ook kunnen begrijpen. Daar staan ze niet altijd voor open. Maar dat probeer je natuurlijk wel als consultant.’ Of, zoals Laura Kolen van Werken in de Kempen het noemt: ‘Je moet nu als recruiter jezelf eigenlijk gewoon verbreden.’

De komende dagen volgen hier nog meer korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners