WatNouWajong (WerkenFM)

Peter Boerman Op 29 april 2016
Gem. leestijd 2 min 803x gelezen
Deel dit artikel:
WatNouWajong (WerkenFM)

Hoe moet men de Wajongpopulatie naar werk begeleiden in een digitale arbeidsmarkt en hoe kun je bijdragen aan de beeldvorming bij werkgevers. Lees de hele case van WerkenFM die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case WerkenFM

Omschrijving van de case

Het project is geïnitieerd vanuit Werken.FM en is samen met het UWV vormgegeven. Vanuit het UVW was er ernstige twijfel of deze doelgroep zich hedendaagse sollicitatievaardigheden eigen kon maken en dit juist kon inzetten. Met onze BroadcastYourTalentmethodiek mochten wij het tegendeel bewijzen.

Het project was tweeledig: Hoe zorgen wij dat werkgevend Nederland de juiste beeldvorming heeft bij de Wajongpopulatie en hoe zorgen wij dat de Wajongpopulatie in haar kracht wordt gezet en haar toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt ziet.

In 12 weken tijd hebben wij de Wajongeren trainingen voorgelegd. De trainingen hadden als voornaamste doel om hen te leren solliciteren anno 2016, social mediavaardigheden aan te leren en bewustwording van hun waarde op de arbeidsmarkt. Hen is het belang en de snelheid van social media geleerd en we hebben de doelgroep meegenomen in het denkproces van de recruiter. Online en offline profilering was een belangrijk aspect. Denken vanuit mogelijkheden, niet alleen gerelateerd aan hun reeds opgedane ervaring op de arbeidsmarkt maar zeker ook vanuit hun eigen passie, kracht en kunde.

In het radioprogramma WatNouWajong hebben wij werkgevers, UWV’ers en Wajongeren met elkaar aan tafel gezet om van elkaar te leren. Met het radioprogramma zijn wij 4 x trending topic geweest. Het was voor ons ook van belang dat werkgevers en in het bijzonder recruiters een ander beeld kregen van de Wajongpopulatie. Deze doelgroep heeft veel te maken met vooroordelen. Gezien de randvoorwaarden van de Participatiewet zijn wij van mening dat men veel meer moet doen om deze doelgroep te profileren en te begeleiden naar werk.

Werkgevers moeten overtuigd worden, zo ook Rosemaryn, luister naar haar overwegingen om Joost een baan aan te bieden in bijgevoegd audiofragment.

Wat was de impact van de case?

Binnen 12 weken is 76% van de deelnemers naar een vaste baan bemiddeld. Leg dit naast de cijfers van het UVW die met deze doelgroep een krappe 20% in 12 maanden tijd realiseren. Niet alleen is het succes te meten in het (weer) participeren op de arbeidsmarkt, er zijn ook grote successen behaald in de beeldvorming rondom de Wajongpopulatie, enerzijds bij de deelnemers zelf, maar zeker ook bij (potentiële) werkgevers.

Onze BYT methodiek wordt al door veel organisaties ingezet in werk-naar-werktrajecten. Echter, deze doelgroep betreft veelal mensen die MBO+ en hoger zijn opgeleid. Met ons project hebben wij aangetoond dat onze aanpak ook werkt met een doelgroep die nauwelijks is opgeleid.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Werkgevers en werknemersorganisaties en de politiek hebben afspraken gemaakt voor een inclusieve arbeidsmarkt. Echter zijn de instanties blijkbaar niet in staat om de Wajongpopulatie in beeld te krijgen, te profileren en duurzaam aan het werk te helpen. Daarnaast ziet men dat in veel van de plaatsingen die wel gerealiseerd worden, er geen rekening wordt gehouden met het talent van de individuele Wajongeren.

Wellicht kan Niels, een deelnemer van WatNouWajong het beter uitleggen, klik hier voor het videofragment.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

De werkzoekende Wajongeren, UWV, Employaal en Werken.FM

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners