‘We willen het brutaalste jongetje van de klas zijn’

Peter Boerman Op 17 november 2015
Gem. leestijd 3 min 1658x gelezen
Deel dit artikel:
‘We willen het brutaalste jongetje van de klas zijn’

‘Zeker op de technische markt is de visvijver leeg. Het gaat er nu dus om: hoe haal je de laatste vissen binnen? En ik denk dat recruiters daarin best wat brutaler mogen worden.’

bowy van damAan het woord is Bowy van Dam, marketing- en communicatiespecialist van Aditech, met zo’n 500 werknemers een van de grootste detacheringsbureaus van technici van Nederland. ‘Een moeilijke markt, met schaars personeel’, aldus Van Dam. ‘Vroeger hadden we veel visjes in de vijver. Maar je merkt – zeker in de bouw – dat de war for talent echt aan de gang is. Het gaat er nu om: hoe zorg je dat de visjes bij jou aan de haak komen, en niet bij de concurrent?’

Vooropgelopen

Van Dam is pas 23 jaar, en als zodanig met afstand de jongste spreker op het (uitverkochte) Recruitment Tech Event van donderdag 26 november. Toch heeft hij ook al 8 jaar ervaring in de evenementenbranche, en wel als DJ/producer. Ervaring die van pas komt in zijn huidige werk bij Aditech. ‘Ik ben opgegroeid in de offline marketing’, zegt hij. ‘In de evenementenwereld hebben ze daarin altijd vooropgelopen. Die achtergrond helpt nu wel.’

Brutaalste jongetje van de klas

Volgens Van Dam hebben meer bedrijven in de detachering ‘ballen’ nodig om op te vallen. ‘Waarom willen we allemaal het braafste jongetje van de klas zijn? Zo wil de nieuwe generatie ook helemaal niet aangesproken worden. Ik vind het juist supertof als een bedrijf brutale offline campagnes durft te voeren om NAW-gegevens te verzamelen. Dat zie ik veel te weinig bedrijven doen. Die marketing tot net op ‘t randje, die heb ik in deze branche nog niet veel gezien. Laten wij dan maar dat brutaalste jongetje van de klas zijn. Als je wil groeien, kun je niet iedereen te vriend houden, en moet je af en toe wat mensen tegen de tenen durven te schoppen.’

1 druk op de knop

Niet dat hij van plan is dat te gaan doen op 26 november. ‘Ik ben gevraagd om een verhaal te houden over mijn ervaringen met recruitmenttechnologie. Dat zal ik dan ook doen. Ik vertel bijvoorbeeld dat alle middelen van 2015 het leven van een recruiter wel een stukje makkelijker maken. Dat bij ons alles gekoppeld is, zodat met 1 druk op de knop je vacature live kan staan op 10 verschillende jobboards.’

Het verschil maken

Maar dat kan de concurrent dan toch ook? ‘Precies. En daarom zeg ik: iedereen kan dezelfde technologie gebruiken. Maar met je branding en communicatie moet je het verschil maken. En dan komt offline weer om de hoek kijken. Online heeft iedereen het spelletje wel door. We weten hoe AdWords werkt, we weten hoe we een Facebook-campagne moeten doen. Maar offline maken we echt het verschil, denk ik.’

Databasebeheer

En natuurlijk zit het verschil ook in de kwaliteit van de dienstverlening, zegt hij. ‘Databasebeheer is bijvoorbeeld heel belangrijk. Stel: we hebben morgen 20 mensen nodig voor een klus in Utrecht. Dan moeten we die wel hebben, en wel kunnen bereiken natuurlijk. Hoe snel kun je schakelen? Hoeveel mensen heb je beschikbaar? Dat gaat steeds meer bepalen of je winnaar bent of niet.’

Bekijk hier een filmpje met de uitleg van wat Aditech doet. Bowy van Dam is zittend te zien in het begin van het filmpje (na 0:29)

En dat ze ook van een feestje houden, blijkt uit wel de video die ze bij het 20-jarig feest maakten:

Bowy van Dam is een van de sprekers op het eerste Recruitment Tech Event ooit, 26 november in de industriële setting van De Fabrique in Utrecht. Voor vrijwel iedereen is het evenement uitverkocht, maar inschrijven voor mensen van werkgevers of bureaus (w&s/uitzendbureau/detacheerders) is nog mogelijk!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners