Wéér nieuwe speler in jobmarketing: APPLY

De opkomst van jobmarketing lijkt bijna geen grenzen te kennen. Met APPLY komt een nieuwe speler het veld op. Hoe denkt Paul Bergs zich hiermee te onderscheiden van de rest die al actief is?

Peter Boerman Op 24 januari 2023
Gem. leestijd 3 min 394x gelezen
Deel dit artikel:
Wéér nieuwe speler in jobmarketing: APPLY

directeur van recruitmentorganisatie Flexibility Limburg (links op de foto), heeft met zijn nieuwe start-up APPLY in elk geval een duidelijk doel voor ogen. En daarbij gaat het om heel wat meer dan alleen vacatures verspreiden. ‘Denk: verschillende persona’s , verschillende url’s en allemaal gericht op 1 vacature.’

Een voorbeeld? Kijk naar de vacature van klantenservicemedewerker bij AZL in Heerlen, zegt hij. Daar zie je als werkzoekende niet alleen in één oogopslag wat je er kunt verdienen, je krijgt ook meteen een kijkje in de keuken, leest hoe een gemiddelde werkdag eruitziet, en krijgt ook meteen de hele sollicitatieprocedure in een oogwenk uitgelegd. De uitgebreide vacature, zeg maar. ‘En deze vacature hebben we ook al meerdere malen herschreven’, legt Bergs uit. ‘Zowel op mbo-, maar ook op hbo-kandidaten.’

Lage cost-per-hire

Omdat je bij Bergs per vacature betaalt, en dus geen fee per kandidaat, is het model volgens hem vooral bij volumevacatures interessant. ‘Hiermee kun je jouw cost-per-hire laag, maar ook inzichtelijk houden. Ik wil niet concurreren met de uitzendbureaus.’ Maar dus wel met de traditionele werving- en selectiebureaus, die gewend zijn per gevulde vacature af te rekenen.

‘Bij ons komt er geen recruiter aan te pas.’

Wat volgens hem de écht andere aanpak is die hij voorstaat? ‘Dat er geen recruiter aan te pas komt, we echt fundament bouwen op basis van data én we verschillende persona’s omschrijven en daar ook écht een aparte url voor maken. Dat alles gericht op volumevacatures, dus vacatures die je minimaal 5 tot 10 keer per jaar open hebt staan.’

Forget the old

Met meer dan 20 jaar in de wereld van recruitment heeft Paul Bergs heel wat ervaring in zijn rugzak.

Met meer dan 20 jaar in de wereld van recruitment heeft Paul Bergs heel wat ervaring in zijn rugzak. Hij is APPLY begonnen samen Jordi de Wijs (rechts op de foto), die beschikt over de technische en analytische kennis van gerichte campagnes. Zie APPLY als die sniper die vanuit zijn zorgvuldig gekozen positie het hele jachtveld kan overzien, door de kennis van de markt en de meer dan 20 jaar ervaring, als hunter heel goed weet waar de beste buit te halen is en hoe we die kunnen bereiken, zegt hij. ‘Kom dus maar op met die zogenaamd onmogelijke opdracht! Met onze datagedreven methode weten we niet alleen waar ze de mensen moeten zoeken, maar ook hoe we ze daadwerkelijk kunnen bereiken. Aanspreken. En overhalen.’

We bring ’em, you string’ em!

Jobmarketing is volgens Bergs in elk geval ‘een strakke, gerichte en overzichtelijke manier om volumevacatures in te vullen.’ Voor sommigen misschien nog een heel nieuwe wereld, ‘maar wel een die nu al niet meer weg te denken is in de moderne manier van mensen vinden, verbinden en binden’, zegt hij. ‘Bij APPLY leggen we de focus op de baan en niet op het bedrijf. Kandidaten denken nu namelijk ‘wat moet ik precies doen?’ en niet zo zeer aan het bedrijf waar ze gaan werken. Jobmarketing is the next big thing!’

‘Wij maken die baan zo aantrekkelijk dat niemand er meer omheen kan.’

Maar, benadrukt hij ook: ‘Wij zijn géén recruiters en de opdrachtgever blijft altijd de eigenaar. Wij maken die baan zo aantrekkelijk dat niemand er meer omheen kan en dan weten we dat ook nog eens op de juiste manier voor te leggen aan de kandidaten die we voor je hebben gevonden. Wij zijn er voor alles, behalve voor die laatste stap: het aannemen van de kandidaten. Dat moet je zelf doen en zo hoort dat in onze ogen ook: de mensen die je aanneemt komen namelijk bij en voor jou werken. We bring ’em, you string’ em!

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners