Weg met de onpersoonlijke werkenbij-sites! (5 tips)

Waarom zijn werkenbij-sites nog vaak zo onpersoonlijk? Welke kandidaat laat zich daardoor nog overtuigen? Robert Buning geeft 5 tips om je doelgroep aan te spreken met een meer persoonlijke noot.

Robert Buning Op 15 juli 2019
Gem. leestijd 3 min 1759x gelezen
Deel dit artikel:
Weg met de onpersoonlijke werkenbij-sites! (5 tips)

Stel: je hebt een (spiksplinternieuwe) werkenbij-site of je wilt deze laten maken. Natuurlijk maak je dan content op maat voor verschillende doelgroepen. Maar daarnaast is het natuurlijk ook wel fijn als jouw doelgroep direct het gevoel heeft welkom te zijn. Dit warme welkom kun je prima inbakken in jouw online voordeur, de werkenbij-site. Vanuit mijn eigen ervaring geef ik je daarvoor wat tips. Er zijn nog veel meer zaken die je kunt toepassen, maar naar mijn idee kan iedereen deze tips lekker snel toepassen, zonder al te veel rompslomp eromheen.

Tip 1. Schrijf vacatureteksten niet voor een hele groep

Over vacatureteksten zeg ik nog maar één ding: schrijf de tekst altijd alleen voor jouw perfecte kandidaat. Ook als je een junior én een medior zoekt, is het verstandig om hiervoor twee aparte teksten te maken. Je spreekt een junior nou eenmaal anders aan dan een medior. De vacaturetekst is vaak het eerste wat iemand leest op je werkenbij-site. Dan kun je die maar beter schrijven met een persoonlijk tintje. Weet je helemaal niet waar je moet beginnen als je een vacaturetekst wilt schrijven? Er zijn tegenwoordig tal van professionele bureaus om je te helpen.

Tip 2. Integreer WhatsApp

Wie heeft het tegenwoordig geen WhatsApp op zijn mobiel staan? Het overgrote deel van Nederland gebruikt deze handige app, maar toch wordt WhatsApp nog vaak vergeten als wervingskanaal. Als potentials makkelijk met je in contact kunnen komen, zoals via WhatsApp, maak je de drempel almaar lager. WhatsApp kun je, net zoals chatbots, prima gebruiken als lead-kanaal in je werkenbij-site. Waar wacht je nog op!?

Tip 3. Gebruik bedankvideo’s

Het werd al eerder genoemd: de afsluitpagina. Vaak is dit het saaiste deel van de website, terwijl het juist een feest zou moeten zijn als iemand heeft gesolliciteerd! Ik zorg daarom altijd voor bedankvideo’s waarop eigen HR-medewerkers te zien zijn. Op een speciale pagina bedanken zij de kandidaat persoonlijk en dat zorgt weer voor een leuke afsluiter. Check deze voorbeelden maar eens. Simpel, maar doeltreffend.

EWS:

https://www.youtube.com/watch?v=O9ZqcCex2Nw

Van Halteren:

https://www.youtube.com/watch?v=6USofjn61j8

Tip 4. Ook de systeemmails mogen best persoonlijk(er)

Het klopt niet helemaal voor een sollicitant als hij of zij in de werkenbij-site voor zijn gevoel persoonlijk wordt aangesproken en vervolgens na het invullen van het sollicitatie- of contactformulier een onpersoonlijke systeemmail ontvangt die helemaal niet past bij de tone-of-voice van de werkenbij-site. Juist de (tekstuele) zaken aan de achterkant maken dat de kandidaat al het gevoel krijgt erbij te horen. Is je hele website geschreven in de u-vorm? Dan mogen de mails ook in de u-vorm. Is het allemaal wat informeler opgeschreven? Gebruik dan met een gerust hart de jij-vorm.

Tip 5. Vacaturevideo’s door eigen medewerkers

Het is hip om te doen: een vacaturevideo maken. Soms worden er acteurs ingevlogen of nog erger: de directeur doet zijn zegje op zo’n video. Doe dat alsjeblieft niet! Werk liever met eigen medewerkers (en al hun schoonheidsfoutjes), dat maakt dat jouw bedrijf direct een authentieke uitstraling krijgt. Eigen medewerkers kunnen vaak heel goed vertellen wat de baan gaaf maakt. En dat maakt het ook – hier hebben we het weer – persoonlijker. Check deze video maar eens:

https://youtu.be/VbwOoDd0JfA

Over de auteur

Robert Buning is een interim corporate recruiter, een recruitmentmarketeer én een verkoper, naar zijn idee dé perfecte mix voor een online-recruitmentspecialist. Bedrijven helpen om met inbound recruitment zelf personeel te werven, daar wordt hij gelukkig van. Zijn blogs gaan over alledaagse recruitmentzaken.

  • Lees hier meer van Robert Buning
Deel dit artikel:

Robert Buning

Online recruitment specialistbij Vacaturevideo.nl
Robert is inbound recruitmentspecialist in de techniek en werkte voor grote merken als Bolletje, Arla Foods en KraftHeinz. Bedrijven helpen om zelf personeel te werven, daar wordt hij gelukkig van. Het is zijn ambitie om dé “go-to-guy” te worden voor technische bedrijven die maar één ding willen: met inbound recruitment de beste mensen in huis halen. Zijn blogs gaan over inbound recruitment, recruitment marketing en candidate experience. Meer info: https://www.robertbuning.nl.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners