Welke 6 dingen doen de toppers in candidate experience beter dan de rest?

De candidate experience staat steeds meer in de spotlights. Maar waarin onderscheiden de toppers zich nu van de rest? Nieuw Europees onderzoek laat deze 6 elementen zien.

Peter Boerman Op 27 januari 2022 Gem. leestijd 3 min1051x gelezen
Deel dit artikel:
Welke 6 dingen doen de toppers in candidate experience beter dan de rest?

Hoe krapper de arbeidsmarkt, hoe belangrijker de candidate experience. Maar opvallend genoeg is die boodschap blijkbaar nog niet tot alle organisaties in Europa doorgedrongen. In een nieuw rapport van de Talent Board, dat al jaren onderzoekt hoe kandidaten over de hele wereld het sollicitatieproces ervaren, blijkt dat in 2020 nog 8% van de kandidaten ontevreden was over hoe ze als sollicitant werden behandeld, dit jaar is dat opgelopen tot 10%, een groei van 25%. ‘De sterkste groei sinds we 10 jaar geleden begonnen met meten’, aldus hoofdonderzoeker Kevin Grossman.

‘Ontevreden kandidaten zullen waarschijnlijk niet nog eens bij je solliciteren, of anderen dat aanraden.’

Dit kan een grote invloed hebben, zegt hij. ‘Ontevreden kandidaten zullen waarschijnlijk niet nog eens bij je solliciteren, of anderen dat aanraden. Dat heeft niet alleen effect op je talentpool, maar kan ook het consumentengedrag veranderen: ontevreden kandidaten zullen minder snel nog een product of dienst bij je afnemen.’

Wat doen ze beter?

Maar er is ook goed nieuws te vinden in het rapport, dat gisteren, tijdens Candidate Experience Day 2022, officieel werd gepresenteerd. En dat is dat er tal van bedrijven zijn die zich positief weten te onderscheiden, en daar opzienbarende resultaten mee weten te boeken. Zij worden de ‘CandE winners’ genoemd. Maar wat is het dan precies dat zij beter doen dan de rest? Een klein overzicht.

#1. Ze koppelen beloning recruiters aan experience

Wereldwijd hebben de uitblinkers in candidate experience hier een simpele verklaring voor: hun recruiters worden erop beloond. Oftewel: de scores op candidate experience (bijvoorbeeld via een cNPS gemeten) bepalen voor een deel hoe de jaarlijkse beoordeling van de betrokken recruiters uitvalt. In Europa gebeurt dit al bij 2 op de 3 organisaties, aldus het onderzoek (in 2020: 60%). Bij de best scorende organisaties op candidate experience is dit echter 86% (was: 75%).

#2. Ze gebruiken meer A.I.

De best scorende organisaties gebruiken significant meer A.I.-recruitmenttechnologie, bijvoorbeeld om hun sourcing-capaciteit te vergroten, om hun communicatie met kandidaten te verbeteren of om recruiters in hun functie te ondersteunen. Hierdoor geven ze recruiters de mogelijkheid effectiever en efficiënter te werken, wat uiteindelijk resulteert in meer tijd voor de kandidaat – en zo een betere ervaring. In Europa (EMEA) gebruiken de best scorende organisaties 6% meer A.I.-recruitmenttech dan het gemiddelde.

#3. Ze houden meer gestructureerde interviews

Opvallend: het gebruik van gestructureerde interviews blijkt sterk bepalend voor hoe kandidaten het proces ervaren. De best scorende bedrijven in Europa maken 20% vaker dan het gemiddelde gebruik van zulke sollicitatiegesprekken met een vaste vragenlijst voor alle kandidaten. In Noord-Amerika is het verschil 14%, maar nog steeds significant. ‘Gestructureerde interviews produceren een meer consistente candidate experience en verbeteren de perceptie van fairness‘, aldus Grossman.

#4. Ze geven betere feedback

Feedback aan kandidaten blijkt andermaal sterk bepalend voor hoe ze het proces ervaren. De best scorende Europese organisaties geven meer én betere feedback. Zo geven ze 105% meer feedback aan externe kandidaten en 55% meer feedback aan interne kandidaten dan het gemiddelde. Vooral in Noord-Amerika en Azië vonden de kandidaten de feedback die ze van de best scorende bedrijven kregen bovendien nuttiger dan bij het gemiddelde bedrijf.

#5. Ze waarderen de tijd van kandidaten

Kandidaten blijken steeds veeleisender als het gaat om de tijd die ze recruiters gunnen om een beslissing te maken. Ze willen het liefst zo snel mogelijk weten in welk stadium hun sollicitatie zich bevindt, en of ze een uitnodiging kunnen verwachten. De best scorende organisaties in Europa blijken wat dit betreft 11% vaker dan gemiddeld van hun recruiters te eisen dat ze sollicitaties binnen 3 tot 5 dagen van een antwoord voorzien.

#6. Ze geven sneller een einduitslag

In Europa blijken de verschillen niet significant, maar wereldwijd blijkt dat de best scorende organisaties het verschil maken in candidate experience door snel na het laatste gesprek met een eventueel aanbod te komen. In Noord-Amerika bijvoorbeeld zeiden kandidaten bij de best scorende organisaties 8% vaker dan gemiddeld dat ze binnen een week na het laatste gesprek al een aanbod hadden.

Meer goed nieuws

Er is naast deze 6 elementen overigens nog wel meer goed nieuws te vinden in het rapport. Zo blijken Europese organisaties tegenwoordig niet alleen vaker feedback te géven aan sollicitanten, ze vragen het ook steeds vaker. Sterker nog: niet één van de ondervraagde organisaties zegt helemaal geen evaluatie te vragen. Daarnaast doet 44% dit alleen aan de aangenomen kandidaten, en 35% aan iedereen die een sollicitatiegesprek heeft gehad. Slechts 5% vraagt al om feedback na de sollicitatie, maar nog vóór het gesprek.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS