Welke pronouns moet je nu gebruiken in je arbeidsmarktcommunicatie?

Hem? Haar? Of toch hen? Het wordt er niet makkelijker op in hoe je mensen het beste kunt aanspreken, met al die verschillende pronouns. Sacha Martina (Your Talent Agency) weet gelukkig raad.

Sacha Martina Op 06 februari 2023
Gem. leestijd 2 min 1023x gelezen
Deel dit artikel:
Welke pronouns moet je nu gebruiken in je arbeidsmarktcommunicatie?

Laten we eerlijk zijn: voornaamwoorden, oftewel pronouns, zijn momenteel een belangrijk onderwerp in communicatie. Als je ermee aan de slag gaat, kun je vragen of zelfs weerstand verwachten van jouw collega’s (vaak uit oudere generaties). Toch worden HR-medewerkers en recruitmentspecialisten geadviseerd hier bewuster mee om te gaan, want het goede gebruik van voornaamwoorden heeft veel voordelen en mag in 2023 eigenlijk niet meer ontbreken in jouw contentstrategie.

Pronouns kunnen onze communicatie helderder en nauwkeuriger maken.

Ten eerste maken voornaamwoorden onze communicatie helderder en nauwkeuriger. In plaats van steeds de hele naam te blijven herhalen, kunnen we voornaamwoorden gebruiken om iemand aan te duiden, zoals ‘hij’, ‘zij’ of ‘hen’. Dit maakt communicatie sneller, persoonlijker en gemakkelijker. Bovendien bevorderen voornaamwoorden de inclusiviteit en diversiteit in de werkomgeving. Dit is van groot belang voor recruitmentteams die verantwoordelijk zijn voor een werkomgeving waarin iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt, ongeacht gender, leeftijd, gezondheid, seksuele geaardheid of culturele achtergrond.

Leading by example

Voornaamwoorden kunnen ook worden gebruikt om aandacht te vestigen op specifieke kenmerken van iemand, zoals hun gender of functie. Bijvoorbeeld, door “ze/hen” te gebruiken in plaats van “hij” of “zij”, geef je aan dat de persoon zich identificeert als niet-binair. Wist je bijvoorbeeld dat in Nederland rond de 6% van alle mensen zich momenteel identificeert als non-binair?

Door pronouns te gebruiken, laat je zien dat je een ally wil worden.

Door voornaamwoorden bijvoorbeeld te gebruiken op LinkedIn of in je handtekening, laat jij zien dat ‘you lead by example’. Daarmee laat je zien dat je bezig bent om een bondgenoot (ally) te worden. Voor sollicitanten, kandidaten en andere mensen uit jouw netwerk laat je zien dat jij actief bezig bent om een veilige en inclusieve omgeving te creëren voor iedereen. Plus; je loopt nooit het risico dat iemand jou ‘misgendert’.

Erkenning en respect

Tot slot versterken voornaamwoorden de persoonlijke verbinding tussen medewerkers en HR-professionals. Door het juiste gebruik van voornaamwoorden kun je het gevoel van erkenning en respect versterken en versnellen, wat bijdraagt aan een positieve werkomgeving. En dat heeft weer positief effect op retentie. En welke HR-directeur wil dat nou niet?

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Sacha Martina van Your Talent Agency. Wil je meer weten over pronouns, of bijvoorbeeld intern bij jouw bedrijf hierover een workshop organiseren? Neem vrijblijvend contact op.

Lees ook

Deel dit artikel:

Sacha Martina

CEObij Your Talent Agency

Onze partners Bekijk alle partners