Laurien Roos: ‘Flex aantrekken is nog steeds geen top of mind’

Peter Boerman Op 01 december 2014
Gem. leestijd 2 min 2089x gelezen
Deel dit artikel:
Laurien Roos: ‘Flex aantrekken is nog steeds geen top of mind’

In 2020 werkt 30 procent van de mens via een vorm van flex. Toch is het aantrekken van flexkrachten nog lang niet bij iedereen top of mind. Tijd om daar verandering in te brengen.

400x400-laurien-roos-de-wereld-werft-300x300Dat betoogt Laurien Roos, senior productmanager arbeidsmarkt bij NRC Carrière, het arbeidsmarktmerk van NRC Media, en spreker op De Wereld Werft op 11 december 2014.

Slecht voorbereid

Uit het onderzoek Stand van werven 2014 blijkt dat 50% van de recruiters verwachten dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt grote invloed zal hebben op hun werkzaamheden. ‘Tegelijkertijd geven veel werkgevers aan nog niet een strategisch plan te hebben voor employer branding voor de flexmarkt’, aldus Roos. ‘Hieruit kun je concluderen dat er in wervingsland nog te weinig voorbereidingen getroffen worden om goed te kunnen inspelen op de veranderingen in de markt. Dat moet veranderen.’

Cruciale vragen

Maar hoe bepaal je welke functies vast en welke flex kunnen worden ingevuld? Stel je je als organisatie op als werkgever of als opdrachtgever? Hanteer je een aparte recruitmentsite voor flexkrachten? Wie voert de regie bij het aantrekken van de flexkrachten? Kies je voor een preferred supplier-systeem of stel je juist je organisatie open voor ieder afzonderlijk individu? Hoe bouw je een community voor de flexmarkt? En hoe zet je je als werkgever stevig op de kaart in de markt van zzp’ers en andere flexkrachten? ‘Allemaal vragen die je je als werkgever moet stellen wanneer je de markt van zzp’ers en interimmers wilt veroveren’, zegt Roos.

Benchmarks

Grote organisaties als NS, de banken en een aantal verzekeringsmaatschappijen zijn er al langere tijd mee bezig, weet ze. ‘Zij vormen dan ook mooie benchmarks als het gaat om employer branding speciaal gericht op de flexmarkt. Maar onderling zie je grote verschillen in aanpak. Tijdens De Wereld Werft zal ik daarvan een aantal voorbeelden delen. Maar mijn advies aan de branche is in elk geval: wacht niet af, kijk vooruit en loop voorop. Houd de organisatiedoelstellingen voor 2020 in het vizier, verzamel je stakeholders en ga aan de slag!’

locatie-de-wereld-werft-2014-620x330Laurien Roos is een van de sprekers op De Wereld Werft 2014, dat dit jaar plaatsvindt op 11 december in Regardz The Globe in Den Haag. Inschrijven voor dit jaarlijkse evenement van Werf& kan hier.

Stel je eigen breakout-programma samen

Naast het plenaire programma met sprekers van onder meer Booking.com en Liander kun je je eigen breakout-programma samenstellen. Het aantal plaatsen bij deze breakouts is beperkt, dus reserveer een stoel door je in te schrijven.

Foto boven via Flickr.com

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners