Werkgevers Unilever en Shell in top-15 wereldwijd

Peter Boerman Op 05 maart 2012 Gem. leestijd 2 min2902x gelezen
Deel dit artikel:

Internationaal werkzoekenden willen graag werken voor Nederlandse bedrijven als Unilever, Shell, Philips en Heineken. Unilever en Shell prijken zelfs wereldwijd in de top-15 van meest favoriete werkgevers. Dit blijkt uit recent grootschalig onderzoek onder werkzoekenden van Intelligence Group en The Network.

Nederlandse werkgevers zijn populair in de wereld

Unilever, Shell, Philips en Heineken staan in de top-100 van de meest favoriete werkgevers ter wereld. Op de vraag  ‘Bij welke bedrijven wilt u graag in het buitenland werkzaam zijn’  zeggen maar liefst 14 miljoen mensen interesse te hebben in één van deze vier Nederlandse bedrijven. Een enorm potentieel,  bijna twee keer de hele Nederlandse beroepsbevolking (7,8 miljoen personen).

Philips is in China favoriet

Unilever en Shell behoren op wereldniveau zelfs tot de top-15. De populariteit van de vier werkgevers verschilt per land. In China is Philips met de 18de plaats de meest favoriete Nederlandse werkgever. In Brazilië en India is Unilever met een 16de respectievelijk 13de positie de populairste Nederlandse werkgever. Voor Rusland en de Verenigde Staten van Amerika geldt dat Shell Nederlands populairste werkgever is. In beide landen staat Shell in de top-10 van meest favoriete werkgevers.

Economische situatie speelt een belangrijke rol

Niet alleen willen veel mensen bij één van deze werkgevers werken, geïnteresseerden zijn ook bereid voor hen te verhuizen. Niet minder dan 89 procent van hen is bereid naar het buitenland te verhuizen voor hun werk. Wereldwijd is de verhuisbereidheid behoorlijk lager, het globale gemiddelde ligt op 68 procent. Salaris is hierbij allang niet meer het enige dat telt. Naast een internationale carrière geven de geïnteresseerden aan op zoek te zijn naar baanzekerheid. Een slechte economische situatie in het eigen land speelt een belangrijke rol. Voor hen die interesse hebben in een baan bij Unilever, Shell, Philips of Heineken is de economische situatie bijna 70 procent vaker een issue dan voor de gemiddelde werkzoekende op wereldniveau.

Kansen voor Nederlandse werkgevers

De behoefte aan zekerheid speelt een groeiende rol voor werkzoekenden. Voor Nederlandse werkgevers die internationaal werven ligt hier een kans. Volgens Intelligence Group hebben Nederlandse bedrijven het voordeel zekerheid uit te stralen. Wie als werkgever de behoeften en beweegmotieven van de doelgroep goed voor ogen heeft en hierop inspeelt in de arbeidsmarktcommunicatie heeft zo een belangrijke voorsprong op de arbeidsmarkt.

Onderzoek

Bovenstaande conclusies zijn gebaseerd op cijfers van een recent gehouden onderzoek van Intelligence Group en The Network onder 162.495 respondenten afkomstig uit 66 landen. Aanleiding is onduidelijkheid over waar talent op de wereld precies te vinden is en hoe werkzoekenden over de gehele wereld te bereiken en bewegen zijn. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is om meer transparantie te geven over de werking van de internationale arbeidsmarkt, zodat werkgevers en landen in staat worden gesteld schaars talent te werven.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark
Undutchables Recruitment Agency