
Wie in China kandidaten wil werven, kan dat niet zonder gebruik te maken van sociaal medium WeChat. Zoveel maakte de Duitse multinational ThyssenKrupp in elk geval wel duidelijk op Unleash in Amsterdam.
ThyssenKrupp is een enorm Duits metaal- en techniekbedrijf, bij het grote publiek onder meer bekend van de liften die ze maken. Op het HR-technologiefestival Unleash sprak Head of Human Resources Strategy Stefan Schmitt over hoe ze personeel werven in China. Daarin blijkt één ding heel belangrijk: … WeChat.
Meer hires in China dan in Duitsland of de VS
Voor de goede orde: het aantal mensen dat ThyssenKrupp werft in China is een stuk groter dan in Amerika of in het eigen thuisland. De vlaggen staan voor de omvang van het aantal hires per land. Met andere woorden: China is tegenwoordig nummer 1 van alle wereldwijde recruitmentmarkten van het Duitse bedrijf.
Goede relatie met de baas? Waardering? Irrelevant
Schmitt liet onder meer zien wat kandidaten belangrijk vinden per land. Waar worden werknemers warm van? In Duitsland blijkt dat de vraag of je waardering voor je werk krijgt. Amerikanen vinden het vooral belangrijk of je het goed met je direct leidinggevende kunt vinden. In China blijkt het echter te gaan om heel andere dingen, van de ontwikkelmogelijkheden tot de waarden van de werkgever. Een goede relatie met de baas? Die komt hier pas op plek 6. En waardering krijgen? De gemiddelde Chinees maalt er niet om, zo is de ervaring van ThyssenKrupp.
In China wórd je gevraagd
Ook hoe mensen aan een baan komen blijkt in de verschillende landen behoorlijk te verschillen, legt Schmitt uit. In Duitsland is post & pray bijvoorbeeld nog heel normaal. En ook in de VS komen kandidaten nog vaak op die manier aan een baan. In China niet. Daar is het heel normaal om gevraagd te wórden. Tenminste, bij ThyssenKrupp.
Werven doe je met WeChat
En dan nu… over naar WeChat. Iedereen die enige bekendheid heeft met China is ook wel bekend met deze socialemedia-app. Maar de omvang van het kanaal ontgaat veel Nederlanders nog wel eens. Meer dan 900 miljoen Chinezen gebruiken de app dagelijks, meer dan 1 miljard doen dat minstens 1 keer per maand. In China kun je vaak geen menu meer krijgen in een restaurant, want dat staat in WeChat. Betalen doe je ook al niet meer met een creditcard, maar met WeChat. Dus werven, dat doe je ook via WeChat.
Referral via WeChat: vele malen meer reacties
Hoe heeft WeChat de werving van ThyssenKrupp in China beïnvloed? Ten eerste door het referralprogramma voortaan aan te sturen via dit programma. Geen mail meer met ‘Ken je iemand?’, maar WeChat-berichten in een groep die makkelijk door te plaatsen zijn. Het leverde direct enkele honderden procenten meer referrals op.
Geen mail meer met ‘Ken je iemand?’, maar voortaan makkelijk door te plaatsen WeChat-berichten
Een andere manier van de inzet van WeChat voor werving was via een 30 minuten broadcast. Dus echt: mensen die 30 minuten over het bedrijf spraken. Het leverde direct 220 sollicitanten op. De conclusie: als je in China wil recruiten, kun je dat niet zonder WeChat. Het was misschien al bekend, maar na het verhaal van deze Duitse gigant is het helemaal duidelijk.
Over de auteur van dit blog
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Lees ook:
Foto boven: De meest en de minst succesvolle Facebook-posts van ThyssenKrupp om mensen op te roepen te solliciteren. Je mag zelf raden welke van de twee het meest succesvol was…