Wim op woensdag: Recruitment is… van een ontvanger een verlanger maken

Alles draait in recruitment om communicatie, betoogt Wim van den Nobelen. Dat betekent niet alleen je eigen boodschappen zenden, maar ook de ontvanger ervan proberen te begrijpen. Zodat je die kunt omtoveren in een… verlanger. Hoe werkt dat precies?

Wim Van den Nobelen Op 17 januari 2024
Gem. leestijd 2 min 199x gelezen
Deel dit artikel:
Wim op woensdag: Recruitment is… van een ontvanger een verlanger maken

Recruitment is complex. Uit een potentieel van in veel gevallen honderden kandidaten die ene juiste selecteren, die ook nog eens voor jou wil komen werken, is als het vinden van een speld in een hooiberg. Maar ondanks dat recruitment gecompliceerd is, kun je het simpel samenvatten met drie woorden: communicatie, communicatie en… communicatie. Ondanks alle tools, websites, platforms en softwaresystemen draait alles in recruitment nog altijd om communicatie.

Waar is de gele accountant?

Nu komt communicatie alleen tot stand onder de voorwaarde van de ontvanger en juist daar wordt het complex. Maak jij een grondige studie van de ontvanger (in dit geval de kandidaat)? Neem als voorbeeld de DISC-methode. Natuurlijk is het te simpel om te denken dat iedere accountant blauw is, maar de kans dat deze helemaal geel is, is nihil. Jouw tone of voice aanpassen bij een eerste contact is daarom zinvol.

Communicatie komt alleen tot stand onder de voorwaarde van de ontvanger en juist daar wordt het complex.

Men noemt dit: een persona maken. Hier is veel leesvoer over te vinden dus daar wijd ik niet over uit. Een leuke leestip in dit verband is Omringd door idioten van Thomas Erikson. Hoe meer kennis jij hebt over je ontvanger (kandidaat), hoe groter de kans dat je weet hoe te communiceren.

Communiceren = delen

Communiceren komt uit het Latijn en betekent delen. En recruiters weten dat delen leidt tot vermenigvuldigen. Het delen van communicatie gaat veel verder dan het doorsturen van vacatures. Weet jij hoe jouw ontvanger informatie ontvangt? Dan kun je hieromheen ook content gaan maken. Leest jouw doelgroep graag een blog? Bekijken ze video’s? Lezen ze graag informatieve teksten? Als jij dit weet, kun je informatie delen met jouw ontvanger, op een manier die prettig is voor deze groep.

Van jouw ontvanger een ‘verlanger’ maken vergt veel tijd en aandacht.

Communicatie binnen recruitment is breed. Alles wat jij uitstraalt kan door de ontvanger als positief of negatief worden ervaren. Als jij hier bewust mee omgaat, kun jij jouw ontvanger veranderen in een verlanger.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Wim Van den Nobelen

Eigenaarbij FinCar
Wim van den Nobelen is recruiter/eigenaar van FinCar, investeerder, blogger op Werf& en Ambassadeur van Guruz
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners