Wim van Meerbeeck (HRlinkIT): 'Automatiseren zonder plan, dat lost je problemen niet op'

Dat innovatie nodig is om overeind te blijven, dat weten we inmiddels. Maar veel organisaties gaan hierbij lukraak te werk, ziet Wim van Meerbeeck (HRlinkIT). ‘Ik zie bureaus vaak te veel shoppen vanuit een kortetermijnperspectief.’

Peter Boerman Op 08 oktober 2021 Gem. leestijd 3 min112x gelezen
Deel dit artikel:
Wim van Meerbeeck (HRlinkIT): 'Automatiseren zonder plan, dat lost je problemen niet op'

Door de coronacrisis en de krappe arbeidsmarkt raken recruiters steeds meer gefocust op hun belangrijkste kerntaak: vacatures vervullen. Maar daardoor lijkt de lange termijn steeds verder onder te sneeuwen. Automatisering en innovatie? Ze krijgen duidelijk minder aandacht, zo blijkt onder meer uit het onderzoek De Stand van Werven, waarvan recent – voor het eerst in de geschiedenis – ook een aparte Belgische editie is verschenen.

Automatisering en innovatie krijgen nu minder aandacht dan: vacatures vervullen.

Onderwerpen als robotisering, recruitmenttooling, data driven recruitment en ATS’en staan bij hooguit een kwart van de ondervraagde recruiters en wervingsprofessionals hoog op het prioriteitenlijstje. Dat terwijl de recruitmentsector nog heel veel potentieel heeft om te digitaliseren, zegt Wim van Meerbeeck, CEO van bureau HRlinkIT. ‘Vergelijk het met de bankensector: zij hebben de laatste 15 jaar schitterende dingen gerealiseerd door drastisch te digitaliseren. Ze durfden hun diensten van offline naar online te brengen en hebben de digitale beleving volledig geoptimaliseerd voor hun klanten.’

Niet geboren op het internet

Zoiets ziet Van Meerbeeck ook wel voor zich voor de recruitmentsector. ‘Banken verschillen helemaal niet zo heel veel van recruitmentbureaus. Ze zijn (meestal) ook niet geboren op het internet, hebben een historisch groot netwerk aan kantoren en moeten in de digitalisering ook het evenwicht vinden tussen digitale beleving en de persoonlijke interactie.’

De vraag is volgens Van Meerbeeck dan ook niet óf de recruitmentsector volledig zal digitaliseren, maar vooral: wannéér. ‘De komende 5 jaar zal er evenveel veranderen als de laatste 20 jaar samen, of meer’, voorspelt hij. ‘We zullen allemaal op een heel andere manier moeten leren werven en communiceren met de klant en de kandidaat. Daarbij zal alles veel meer vertrekken vanuit de klant en kandidaat, zoals de consument het vandaag gewend is. Een interview inplannen? Daarvoor moet de kandidaat niet wachten op een e-mail of telefoontje van de recruiter, maar dat kan hij voortaan zelf via een online agenda.’

Haalbaar plan

Volgens Van Meerbeeck kan technologie helpen om het recruitmentproces ‘een pak efficiënter te doen verlopen’, zoals hij het in mooi Vlaams uitdrukt. Het is een kans die veel organisaties dus nog laten liggen, ziet hij met leedwezen aan. ‘Het recruitmentproces verloopt vandaag nog lang niet zo snel als vaak geroepen wordt. Recruiters kunnen nog steeds gemiddeld zo’n 5 tot 7 uur per week besparen door een paar eenvoudige stappen te automatiseren. Er gaat nog altijd veel tijd verloren aan cv’s lezen, processen opvolgen, gesprekken inplannen. Dat kan tegenwoordig echt anders.’

‘Recruiters kunnen nog steeds zo’n 5 tot 7 uur per week besparen door een paar eenvoudige stappen te automatiseren.’

Maar, zegt hij ook: ‘Digitaliseren is niet eenvoudig. Zeker niet zonder haalbaar plan.‘ En dus is eerst een grondige analyse cruciaal. ‘Veel bureaus en werkgevers weten wel dat ze moeten digitaliseren en beginnen dan met technologie kopen, maar ze hebben geen plan. Of toch: geen goed en haalbaar plan. Daarom helpen we je graag bij de eerste en misschien wel moeilijkste stap: inzicht krijgen in jouw huidige recruitmentproces. Wat moet beter en wat zit al goed?’

Hoe volwassen ben je al?

Op donderdag 14 oktober zal Van Meerbeeck hier nader op ingaan, tijdens een webinar tijdens de Webinar Week van Werf&, onder de veelbelovende titel ‘Hoe volwassen is jouw digitale recruitmentproces?’ In dit webinar kun je inzicht krijgen in vragen als: hoe digitaal is jouw bedrijf al? Wat zijn de bottlenecks die je proces vertragen? Hoe doet de concurrentie het en wat doen de winnaars in de markt al?

Veel aandacht zal er daarbij zijn voor de Digital Maturity Scan, de recent gelanceerde tool waarmee organisaties snel hun eigen digitale volwassenheid kunnen toetsen, en kunnen zien op welke terreinen automatisering hen nog werk uit handen kan nemen, en hun resultaten kan verbeteren. Iets wat steeds belangrijker wordt, ziet Van Meerbeeck. ‘Snelheid en efficiëntie worden in recruitment steeds meer de plek waar het verschil gemaakt wordt, maar ook de digitale user experience die je kandidaten biedt. Met andere woorden: je moet vertrekken vanuit het digitaliseringsproces, en daarna kijken wat je vanuit je bestaande proces kunt doen.’

Skills in kaart

De grootste uitdaging in de arbeidsmarkt zit momenteel volgens hem namelijk niet zozeer in de krapte, maar meer in de vraag: hoe krijg ik de juiste kandidaat op de juiste plaats? Hoe breng ik de skills in kaart? Hoe zorg ik dat die matchen met wat ik zoek? En hoe doe ik dat sneller dan de concurrent? ‘Daarvoor moet je rijke data hebben van de kandidaat’, zegt hij. ‘Zonder data kan je technologie helemaal niets automatiseren.’

‘Zonder data kan je technologie helemaal niets automatiseren.’

‘Zijn’ HRlinkIT bestaat dit jaar 20 jaar. Wat in 2001 begon als klein bureau voor systeemadministratie, is inmiddels uitgegroeid tot de belangrijkste HR service provider in de Benelux. Met steeds meer focus ook op Nederland. Hij ziet dat ook in Nederland immers nog ‘veel bedrijven hun potentieel onvoldoende benutten’. ‘Met onze scans zetten we daarom altijd eerst een stap terug en denken we een doordacht en innovatief stappenplan uit om succesvol te digitaliseren.’

Procesinnovatie zonder visie en langetermijnstrategie is volgens hem namelijk ‘geen duurzame aanpak’ om je business werkelijk digitaal te transformeren. ‘Ik zie bedrijven vaak te veel “shoppen” vanuit een kortetermijnperspectief. Maar dat lost de problemen op lange termijn niet op. Daarom wil ik in het webinar graag learnings en best practices meegeven hoe organisaties hier zelf wel beter mee aan de slag kunnen.’

Inschrijven voor het webinar?

Meer weten? Wim van Meerbeeck vertelt je er op 14 oktober alles over. Schrijf je dus nu in:

Inschrijven

Of download hier eerst De Stand van Werven, voor Nederland en/of België:

Stand van Werven
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS