Hoe uitzenden en platformeconomie bij elkaar komen in het nieuwe YoungCapital Direct

Met het vandaag gelanceerde YoungCapital Direct valt het uitzendbureau niet alleen de snelgroeiende platformeconomie aan, maar ook het éigen businessmodel. ‘Wij zijn niet vies van disrupten, ook niet van onszelf.’

Peter Boerman Op 15 april 2021
Gem. leestijd 3 min 381x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe uitzenden en platformeconomie bij elkaar komen in het nieuwe YoungCapital Direct

De Hoofddorpse recruitmentspecialist YoungCapital heeft er sinds vandaag een nieuwe dienst bij: YoungCapital Direct. Dit selfserviceplatform voor uitzenden matcht tijdelijk vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, zónder tussenkomst van een recruiter. Bedrijven kunnen hun opdrachten zelf op het platform plaatsen, en uitzendkrachten kunnen vervolgens on demand reageren op de opdrachten die passen bij hun wensen. Zo kunnen ze dezelfde dag nog aan de slag.

‘Dit nieuwe platform combineert de flexibiliteit van een platform met de zekerheid van een uitzendcontract.’

Met de dienst krijgen zowel bedrijven als flexkrachten meer vrijheid om hun werk naar eigen wens in te vullen. ‘Met YoungCapital Direct spelen we in op de steeds groter wordende vraag naar on demand werk’, aldus Bram Bosveld, mede-eigenaar van YoungCapital. ‘Via dit nieuwe platform heb je de flexibiliteit van een platform, gecombineerd met de zekerheid van een uitzendcontract.’

youngcapital direct dus

In 5 steden

YoungCapital Direct gaat vandaag officieel live in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg. Het platform werkt 24/7, zodat klanten eenvoudig kunnen op- en afschalen wanneer ze dit willen, hun eigen uurtarief kunnen bepalen en zo een flexibele pool opbouwen. Ook uitzendkrachten werken wanneer het hen uitkomt en selecteren zelf de opdracht bij een bedrijf naar keuze.

‘Jonge uitzendkrachten willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als een college-uur uitvalt.’

Dit is vooral een oplossing voor jonge uitzendkrachten, denkt Bosveld. ‘Zij willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als er een college-uur uitvalt. Met dit nieuwe platform is dat mogelijk.’ YoungCapital is ook op het nieuwe platform verantwoordelijk voor de afwikkeling van alle HR-zaken, zoals contracten, ziekte, verlof en verloning.

Al 1.000 opdrachten ingevuld

Het afgelopen jaar is achter de schermen al druk gewerkt aan het platform. Tijdens een pilotperiode zijn inmiddels de eerste 1.000 opdrachten dan ook al gedraaid. Het gaat daarbij vooral om last minute-klussen, zoals fietskoerier, host of logistiek medewerker voor onder andere HelloFresh, Ikea en Flink.

youngcapital direct

‘We krijgen veel positieve reacties op het platform’, stelt Bosveld. ‘Ruim 95 procent van de kandidaten in onze database is inzetbaar. Door hen te koppelen aan bedrijven die ad hoc of voor een dag iemand zoeken, kunnen we beide partijen optimaal servicen. We hopen YoungCapital Direct ook snel binnen andere Europese landen uit te rollen, zodat we de volledige 7,5 miljoen kandidaten in onze Europese database aan werk kunnen helpen.’

Disruptieve organisatie

YoungCapital Direct is naar eigen zeggen niet het eerste ‘disruptieve’ businessmodel van de uitzender. Zo lanceerde het bedrijf eerder al freelanceplatform YoungOnes. ‘Als wij ergens kansen zien, dan pakken we die met beide handen aan’, stelt Bosveld. ‘De arbeidsmarkt is continu in beweging. Opdrachtgevers hebben steeds andere wensen, hetzelfde geldt voor werkzoekenden. Die willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

‘Werkzoekenden willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

Veel organisaties zien het niet zitten om hun eigen businessmodel te disrupten, maar Bosveld zegt ‘er niet vies van’ te zijn. Hij ziet YoungCapital Direct juist als een mooie aanvulling op de huidige, tot nu toe zo succesvolle uitzendconstructie. ‘YoungCapital Direct voorziet in de acute vraag en aanbod, die we met YoungCapital niet kunnen vervullen. Dit is dus juist een mooie aanvulling op de huidige uitzendconstructie. Voor ons, maar ook voor onze klanten en uitzendkrachten, is dit dus een win-win’.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners