Zo beslis je of je gebruik moet maken van referraltools

Referraltools te over, maar is het eigenlijk wel handig om die te gebruiken voor jouw organisatie? Op het Recruitment Tech Event deelde Marcel Bargeman zijn kennis. ‘Je moet je richten op de passief tevredenen.’

Redactie Op 17 januari 2020 Gem. leestijd 3 min504x gelezen
Deel dit artikel:
Zo beslis je of je gebruik moet maken van referraltools

Referral is een heel effectieve manier van recruitment, zo blijkt elke keer weer. Maar hoe beslis je of technologie je daarbij kan ondersteunen? Moet je wel of geen referraltools inzetten? Marcel Bargeman van The Referral Company vertelde daarover recent meer. En als eerste is het daarvoor belangrijk om te weten wat je kunt bereiken met referral, stelde hij.

  • Wat er organisch aan referral binnenkomt, is gemiddeld ongeveer 16%.
  • Als je hiervoor af en toe ook nog een flyer gebruikt, loopt dit op naar 27%.
  • Maak je vervolgens een structureel programma, zoals referral in het personeelsboek of op het intranet zetten, dan gaat het hard en loopt het op tot wel 34%.
  • Als je daarna ook nog eens harde kpi’s eraan vasthangt en een activatieprogramma voor referral gebruikt, stijgt de opbrengst zelfs naar 48% van al je aannames.

Meer dan 50% moet je niet willen, zegt Bargeman. Want dan ontstaat er te weinig diversiteit in je organisatie.

Heb ik het nodig?

Maar dan de vraag: hebben we ook tooling nodig om deze percentages te kunnen halen? Om die vraag te beantwoorden is volgens Bargeman het belangrijkste: denk na over de strategie die je wil bewandelen met die tool. Stel jezelf daarom deze vragen:

  • Is het de juiste tijd om een referralprogramma te lanceren? Denk bijvoorbeeld aan de stabiliteit van de organisatie, goed werkgeverschap en verbinding. Je kunt een mooi referralprogramma starten, maar als er een reorganisatie aankomt, dan is het niet het juiste moment.
  • Wat wil je bereiken met het programma? Spreek duidelijke kpi’s af. Hoeveel procent van het totaal aangenomen personen moet vanuit referral komen?
  • Wat beweegt nu daadwerkelijk de doelgroep? De ene doelgroep komt in beweging voor een Primera-bon, de andere niet. Het belangrijkste is dat de drempel niet te hoog of te laag moet zijn. Als klein bedrijf een bonus van 2.500 euro geven aan een collega die iemand aandraagt gaat niet werken. Terwijl het bij een bedrijf op de Zuidas misschien wel het minimum is. Bovendien moet je nadenken over de vraag of een bonus wel werkt. Als de baas net in het nieuws is geweest omdat hij zichzelf verrijkte, kun je beter geen geld beloven aan collega’s die nieuwe kandidaten willen voorstellen.

Wie is je targetgroep?

Elke organisatie kent promotors en organisatoren, dat is ongeveer 20% van het personeelsbestand van je bedrijf. Het zijn de mensen die overal uitdragen hoe fijn het is om bij jou te werken. Daarnaast zijn er mensen die altijd wat te zeuren hebben. Ook die groep beslaat volgens Bargeman zo’n 20% van je organisatie. Wat je overhoudt, zijn wat hij noemt ‘de passief tevredenen’. Deze groep is dus meestal het grootst: zo’n 60% van je organisatie. Dit is de groep op wie je het best je inspanningen kunt richten.

De passief tevredenen zijn de mensen die wel trots voelen, maar niet weten hoe ze het moeten uitdragen.

De passief tevredenen zijn de mensen die wel trots voelen, maar niet weten hoe ze het moeten uitdragen. Denk na of deze mensen überhaupt in staat zijn om met referraltools aan de slag te gaan. En willen ze het wel gebruiken? Vinden ze het bijvoorbeeld niet te commercieel om met een app te werken waarbij je een ranking hebt met wie het meest heeft bijgedragen?

Budget

Als laatste overweging, zegt Bargeman, geldt je budget. Referraltools zijn vaak niet goedkoop. Gemiddeld kost het je organisatie zo’n 1.000 tot 2.500 euro per maand. Bovendien kunnen er extra kosten zijn voor custom implementatie of integratie met je ATS. Maar aan de andere kant: dat geld kan het ook zeker opleveren in besparing op andere wervingskosten, aldus Bargeman.

Overtuigd?

referraltools

Heb je besloten dat je een referralstrategie wil aangaan, maar weet je nog niet precies hoe? Of welke referraltools je het best kunt gebruiken? Schrijf je dan in voor het webinar van Heleen Stoevelaar (The Referral Company) tijdens de Webinar Week en hoor hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark