Zo gebruik je als flexbureau de crisis om sterker uit de strijd te komen

Als flexbureau is alle focus nu natuurlijk eerst gericht op: overleven. Maar wat volgt daarna? ‘Het is tijd om nu al te werken aan een strategie om krachtiger uit 2020 te komen’, aldus een recent whitepaper. 8 lessen en trends om dat nu al vorm te geven.

Peter Boerman Op 28 april 2020 Gem. leestijd 3 min318x gelezen
Deel dit artikel:
Zo gebruik je als flexbureau de crisis om sterker uit de strijd te komen

Een (onwelkome) eerste test om te kijken of je een future proof business hebt. Of: een situatie om nu eens écht stil te staan bij je bedrijfsproces en de broodnodige innovatie, waar de laatste jaren steeds maar geen tijd voor was, nu eens wél door te voeren. Het cliché dat elke crisis ook een kans is, is in elk geval goed doorgedrongen tot de recente whitepaper met de titel ‘De coronacrisis als katalysator van innovatie in de arbeidsbemiddelings- en flexmarkt’.

Het cliché dat elke crisis ook een kans is, is goed doorgedrongen tot deze whitepaper.

Niets somberen, jezelf in de put praten of de hoop opgeven. Maar in plaats daarvan: vooruitkijken, ondernemen, en kijken hoe je sterker uit de crisis kunt komen, dat is hier de optimistische boodschap. Maar wat zijn dan zoal de lessen en trends en ontwikkelingen die uit de whitepaper te halen zijn? We noteerden er een aantal:

#1. Digitalisering is hoe dan ook key

Zoals de winkelstraat met de komst van e-commerce is veranderd voor de consument, maakt ook de werknemer of baanzoeker steeds meer gebruik van digitale oplossingen. De winnaars na de crisis zullen dan ook digitaal zijn of ze zullen niet zijn.

De winnaars na de crisis zullen dan ook digitaal zijn of ze zullen niet zijn.

#2. Privacy is cruciaal

Privacy wordt een steeds belangrijker principe, mede gevoed door de steeds grotere aversie die veel mensen hebben tegen partijen als Facebook en Google die handelen in persoonsinformatie. Daardoor is een steeds grotere wereldwijde adoptie van GDPR-richtlijnen en de focus op dataveiligheid te zien. Wie straks goed uit de crisis wil komen, moet dit aspect daarom zeker op orde hebben.

#3. Het belang van Google for Jobs

In Nederland en België mag het nog vrij rustig zijn, maar Google for Jobs had in april 2020 wereldwijd al wel meer dan 70 landen bereikt. De functionaliteit laat misschien nog te wensen over. Maar de opkomst ervan lijkt het data-integratieproces wel te versnellen. Jobboards, aggregators en recruitmentsystemen hebben de achterliggende datastructuur in elk geval massaal geadopteerd. Indirect zorgt Google for Jobs dus ervoor dat de wereld op een meer uniforme manier de arbeidsmarkt benadert, onder meer conform ISCO-8 en O*NET-beroepsclassificaties. Dit is de eerste grote stap naar wereldwijde normen, vergelijkbaar met andere sectoren die gebruik maken van zulke uniforme classificaties, zoals bijvoorbeeld WiFi, IBAN of telefoonnummers.

#4. De opkomst van de Velocity Network Foundation

Een andere aanjager van deze uniformisering en wereldwijde standaardisatie is te vinden bij de zogeheten Velocity Network Foundation. Partijen als Randstad, Cornerstone en SAP, die gezamenlijk bijna 1 miljard unieke cv’s en profielen beheren, komen in deze Foundation tot een standaard waardoor uitwisseling eenvoudig wordt. En dat allemaal gebruik makend van de kracht van de blockchain. Bedoeling is een ‘Internet of Careers’ samen te stellen.

Bedoeling is een ‘Internet of Careers’ samen te stellen.

Met de voorziene stijging van de werkloosheid, zal ook de druk op overheden toenemen om de bij hen beschikbare arbeidsmarktdata openbaar te maken. Open arbeidsmarktdata, zoals Arbeidsmarkt Transparant beoogt, kan de transparantie vergroten en zodoende betere en snellere matches opleveren, die in elk geval de frictiewerkloosheid kunnen drukken.

Beeld van de site van de Velocity Network Foundation

#5. Recruitment marketing automation

Een andere trend die onontkoombaar is voor de flexwinnaars van morgen is recruitment marketing automation. Het gaat hier bijvoorbeeld om integratie van technologie die bekend is uit de wereld van de e-commerce, zodat een baanzoeker niet alleen herkend wordt als hij of zij terugkomt op een bepaald vacatureplatform, maar daar ook informatie op maat krijgt gepusht.

Met een uniforme datastructuur kun je in één keer veel meer andere data en technieken aansluiten.

Partijen die goed zijn in recruitment (marketing) automation automatiseren eigenlijk de hele marktbewerking, sourcing, selectie en vaak ook de rest van het recruitmentproces. Daarbij geldt natuurlijk wel als absolute voorwaarde dat de data-invoer en kwaliteit 100% goed moet zijn. Ook zie je veel organisaties in dit kader kandidatenfunnels opbouwen door programmatic advertising (waarbij je alleen nog per sollicitant betaalt). Dit zijn tot 95% geautomatiseerde processen die vooral gevoed moeten worden met – je raadt het al: de juiste data. Denk daarbij bijvoorbeeld aan pullfactoren, arbeidsvoorwaarden, concurrenten, en alles wat relevant is op gebied van persona’s en doelgroepinformatie. Daarvoor kun je bijvoorbeeld de dashboards en API’s van Intelligence Group gebruiken, zoals G!ANT. Dit alles werkt vooral als data uitwisselbaar zijn en op dezelfde manier gedefinieerd. Heb je een uniforme datastructuur, dan kun je in één keer veel meer andere data en technieken aansluiten en je processen optimaliseren.

#6. Op ‘tooltjesdieet’, maar integraliteit voorop

Tijdens de crisis is te zien dat veel bedrijven op ‘tooltjesdieet’ zijn. Van alle technologieën die voorheen werden toegepast, blijven er in die tijd een paar over. Het gaat er hierbij vooral om het proces integraal geautomatiseerd te bekijken, wil je er na de crisis je voordeel mee doen. Doelgroependata horen dan bijvoorbeeld deel uit te maken van het recruitmentproces, evenals een geautomatiseerde vacature-intake, zo stelt de whitepaper.

#7. Data-integratie blijft groeien

Big Data mag in deze crisis misschien niet meer ‘het hoofdpodium hebben’, maar partijen die ook nu nog snel groeien, doen wel allemaal echt iets bijzonders met data. Enkele voorbeelden van organisaties die daarin vooroplopen zijn Covebo (House of HR), Brunel, Vibe Group en Velox. Zeker als zij hierop kunnen doorontwikkelen, levert dit hen ook de komende jaren veel op, verwachten de auteurs van de whitepaper, Wim van Meerbeeck, managing director van HRlinkIT en Geert-Jan Waasdorp, CEO van de Intelligence Group.

‘De snel veranderende markt, aangejaagd door al het thuiswerken, kan een zegen zijn voor digitale transformatie.’

Het gaat dan bijvoorbeeld om bedrijven die in harde data antwoord vinden op vragen als: zijn de vragende bedrijven kredietwaardig? Wat is als kandidaat je arbeidsmarktkans en perspectief? Hoe kun je skills verbeteren om succesvol door te stromen? Welke werkgevers zijn op zoek naar vergelijkbare profielen? ‘Voor organisaties die als winnaar uit deze crisis willen komen zijn data, geïntegreerd in een gepersonaliseerd en flexibel platform, een allesbepalende succesfactor. De snel veranderende markt, aangejaagd door al het thuiswerken, kan een zegen zijn voor digitale transformatie en digitale acceptatie, aldus de whitepaper.

#8. Een betere, persoonlijker customer experience 

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om data an sich. Al die data en die hele digitale transitie gaan ‘het hart vormen van een betere, persoonlijkere customer experience van de kandidaat’, zo stelt de whitepaper. ‘Iets dat nu binnen de arbeidsbemiddeling in België en Nederland nog te vaak misgaat.’

‘Al die data gaan het hart vormen van een persoonlijker customer experience van de kandidaat.’

Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een systeem van one-click-application, waarmee een kandidaat met één klik solliciteert door zijn of haar cv (tijdelijk) toegankelijk te maken voor een recruiter of systeem. Solliciteren is daardoor een stuk sneller en eenvoudiger en de kandidaat blijft ook meteen eigenaar van zijn of haar eigen cv. Met zo’n systeem, waarbij je de juiste data integreert in een flexibel platform, kun je de harten van klanten en kandidaten winnen, aldus de auteurs. En juist dat is nodig om ook na de crisis niet alleen te overleven, maar ook nog eens te floreren.

na de corona crisisMeer weten?

Lees de hele whitepaper.

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark