Dit inspireerde de jury van de Werf& Awards in coronajaar 2020

Waarschijnlijk was er nooit eerder een jaar zo disruptief als afgelopen jaar. Wat betekende dat voor recruitment? De jury van de Werf& Awards blikt terug én vooruit. ‘Ik vind dat er nog altijd veel mooie dingen gebeuren in Nederland.’

Peter Boerman Op 15 maart 2021
Gem. leestijd 6 min 351x gelezen
Deel dit artikel:
Dit inspireerde de jury van de Werf& Awards in coronajaar 2020

De inzendingen voor de Werf& Awards stromen momenteel druppelsgewijs binnen. En inzenden is zeker nog de hele week mogelijk. Maar hoe kijkt de jury van de Awards eigenlijk terug op het afgelopen coronajaar? We vroegen een aantal juryleden wat hen zoal heeft geïnspireerd.

‘Prachtig toch, dat medeleven?’

diana van miltenburg werf& awards juryDiana van Miltenburg, HR-manager GVB: ‘Mij zijn een aantal zaken opgevallen die te maken hebben met mobiliteit. Zoals horecamedewerkers die in de zorg aan de slag zijn gegaan als bijvoorbeeld gastvrouw/heer. Dat maakt bij mij indruk omdat het de beweging onderschrijft dat mobiliteit zit in competenties en vaardigheden en niet zozeer (sec) in cv en ervaring.’

‘Overall is corona natuurlijk een grote wervingscampagne voor de zorg.’

‘En denk ook aan horecamedewerkers die zich voor goede doelen zoals de Voedselbank hebben ingezet. Daar zijn meerdere voorbeelden van. Prachtig toch, dat medeleven? En daarmee wordt ook de branche neergezet. Overall is corona natuurlijk één grote wervingscampagne voor de zorg. Nog nooit werd zo duidelijk dat de zorg de (goede) mensen nodig heeft.’

‘Qua arbeidsmarktcommunicatie valt op dat is ingespeeld op de eigen mensen laten vertellen.’

‘Qua arbeidsmarktcommunicatie valt het op dat meer is ingespeeld op het gevoel, de sfeer en de eigen mensen laten vertellen. Ook hoorde ik hier en daar slimme dingen zoals: biologiestudenten rechtstreeks benaderen en hen een bijbaantje aanbieden in het testlab van Corona. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap: zij doen werkervaring op hun interessegebied op en jij hebt extra handen om te kunnen versnellen met de testen.’

‘Recruitment is geen marketing’

eric van bourgonje jury werf& awardsEric van Bourgonje, CEO en founder Jobsrepublic: ‘Ik vind dat er veel mooie dingen gebeuren in Nederland op het vlak van digital recruitment. Er zijn enorm veel spelers in dit kleine landje en dat geeft een enorme boost aan de innovatiekracht.’

‘Er zijn veel spelers in dit landje. Dat geeft een enorme boost aan de innovatie.’

‘Afgelopen jaar was natuurlijk een ingewikkeld jaar. Veel leuke nieuwe dingen werden even op de plank gelegd in afwachting wat er ging gebeuren. Ik ben dan ook heel benieuwd wat de inzendingen dit jaar gaan brengen. Knap als je in dit extreme jaar toch een impactvolle innovatieslag hebt kunnen maken.’

‘Knap als je in dit extreme jaar toch een impactvolle innovatieslag hebt kunnen maken.’

‘Inspiratie haal ik vooral uit andere vakgebieden. Met name de digital marketing automation-wereld is nog een schatkamer aan inspiratie. Zelf vind ik het leuk dat je weinig marketingmethoden echt één-op-één naar recruitment kunt vertalen. Je moet het altijd tweaken naar de recruitmentwereld en dan je aanpassingen gaan testen. Recruitment is geen marketing, maar we kunnen er wel heel veel van leren.’

Belonging wordt belangrijker’

rene radancy maximum werf& awards juryRené van der Kroon, Creative Director Radancy: ‘Ik zie (en maak) veel campagnes. Wat al een paar jaar indruk op me maakt zijn de campagnes van de British Army. De Defensiewereld is visueel heel dankbaar – een militair met geweer in een tank is al snel spannender dan een accountant achter een beeldscherm. Toch kiezen ze in de VK ervoor om een stap verder te gaan, en te focussen op diepe menselijke emoties.’

‘Wat al een paar jaar indruk op me maakt zijn de campagnes van de British Army.’

‘In 2018 deden ze dat met een serie video’s rond het thema ‘This is belonging’, iets wat volgens mij voor veel kandidaten steeds belangrijker wordt: past een werkgever echt bij mij, voel ik mij er ‘thuis’? In de meest recente campagne wordt in 10”-video’s (zeer geschikt voor de huidige online snackcultuur) op één aspect gefocust: confidence. Het vertrouwen dat je opdoet bij het leger en waar je de rest van je leven op kunt bouwen.’

‘Corona zet mij aan het denken over het vakgebied’

Silene Geuze, Moving2work.nl en docent Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: ‘De grote omslag die is gemaakt naar online werken vind ik bijzonder indrukwekkend. Jarenlang zag ik veel organisaties moeite hebben met thuiswerken. Geen controle, onvoldoende zicht op werk, onvoldoende kunnen samenwerken. Nu doen we het allemaal.’

‘Hoe vormt een organisatiecultuur zich “post-corona”?’

‘Maar ook zie ik de kramp waarin we nu komen. Het verlangen om letterlijk uit huis te gaan, de deur achter je dichtdoen en naar je werk reizen om ook onderscheid te ervaren tussen thuis en werk. Ons sterke verlangen naar sociaal contact en dat praatje bij het koffieapparaat.’

‘Jarenlang zag ik veel organisaties moeite hebben met thuiswerken.’

‘Het zet mij ook aan het denken over het vakgebied. Als cultuur wordt bepaald door de interactie met mensen, hoe wordt cultuur op dit moment gevormd? Wat is nu voelbaar? Hoe vormt een organisatiecultuur zich “post-corona”? Welke invloed heeft dit op binding van medewerkers?’

‘Echte verdieping is meest interessant’

Ronald van Schaik, oprichter en eigenaar Kaliber Interactive: ‘We vinden het altijd belangrijk om inspiratie te halen buiten de bubbel van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Er lijkt immers al zoveel op elkaar. Het meest interessant is als een organisatie niet slechts vacatures ‘verkoopt’, maar oprecht de verdieping zoekt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Women in Leadership van bol.com, of aan Join the band van Spotify, dat de essentie van het werkgeversmerk centraal stelt. Ook Make Room van het Zweedse arbeidsbureau pakt je en Girls Make Games verlegt de stereotypen.

‘Toen we gewend raakten aan Covid, stimuleerde dat juist ook weer creativiteit.’

Oprechte verdieping raakt ook de rol van een merk in het leven (en dan niet de gehypte marketing-gimmickvariant van purpose). Apple maakt een belofte, Ikea vult hem in met Bring Back Friday, Maria maakte ons krachtig bewust van het enorme gebruik van plastic in ziekenhuizen, The Guardian geeft ons waar we hoop vinden. En Covid bracht ook een nieuwe wending in het (werkgevers)merk. De eerste golf van de pandemie zorgde voor wat creatieve armoede, maar naarmate we er meer aan wenden en tegelijkertijd meer ongemakkelijk over raakten wisten merken wel de essentie aan te voelen en stimuleerde dat juist creativiteit.’

‘Deze crisis was voor de CHRO’

Job Mensink, co-founder Employer Brand Insights:

Afgelopen jaar is mij vooral de wendbaarheid van veel HR-teams en -leiders opgevallen. Iemand zei mij in het voorjaar: “De vorige crisis (vanaf 2008) was voor de CFO, deze is voor de CHRO”. Ik denk dat dit bij veel werkgevers verrassend goed is opgepakt.

‘Er is een grote golf van vernieuwing in werkgeverschap gekomen.’

Thuiswerken mogelijk maken, selectie en onboarding remote uitvoeren, de vrijmibo volledig online, appeltaarten thuis: er is een grote golf van vernieuwing in werkgeverschap gekomen. Juist HR werd vaak gezien als weinig vernieuwend en afwachtend, maar ik zie dat deze crisis een slagkracht en improvisatie heeft losgemaakt die echt een compliment verdient.’

‘Mooi om te zien hoe organisaties anticipeerden’

Natasja Freijer, coördinator werving & selectie Rijkswaterstaat: ‘Persoonlijk vond ik de invloed van corona op ons werkgebied erg boeiend. Bij veel bedrijven betekende dit helaas dat de deur op slot ging, maar bij sommige bedrijven had het geen invloed en moest er snel geschakeld worden om in een compleet veranderende wereld toch het proces door te laten gaan. Dit heeft een en ander echt in een stroomversnelling gebracht. Ik vond het mooi om te zien hoe organisaties hierop anticipeerden.’

Alles over de Werf& Awards?

Klik hier

Meteen inzenden

Of bekijk alle inzendingen van 2021

Klik hier

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners