'Zorg voor een warm bad-gevoel bij de kandidaat'

Mensgericht recruiten: veel bureaus claimen het te doen, maar slechts weinigen lukt het in de praktijk. Tjitske Verwijs van Westerduingroep laat zien hoe het volgens haar wél moet. Met een ‘warm bad’-gevoel.

Laura Bosua Op 21 november 2019 Gem. leestijd 3 min644x gelezen
Deel dit artikel:
'Zorg voor een warm bad-gevoel bij de kandidaat'

‘We horen vaak van klanten dat het bij ons anders is. Dat zorgde ervoor dat we nadachten: wat doen wij precies anders en wat maakt ons daarin uniek?’

Tjitske Verwijs, vestigingsmanager bij personeelsbemiddelaar Westerduingroep, denkt het antwoord op die vragen inmiddels gevonden te hebben. Op 28 januari 2020, tijdens het Jaarcongres Bureaurecruitment, zal ze er samen met haar collega Tineke Boom alles over vertellen.

Veel slachtoffers

Dus wat het is dat de personeelsbemiddelaar uniek maakt? De bron van het antwoord ligt zo’n 12 jaar geleden, toen drie broers die het anders wilden aanpakken met de Westerduingroep begonnen. Ze merkten dat veel kandidaten in de uitzendwereld zich benadeeld of slachtoffer voelden. De broers geloofden dat iedereen een talent en een doel heeft en dat ieder mens iets waard is. Met dat gevoel wilden ze mensen de deur uitsturen en zo ontstond het bedrijf. Tjitske Verwijs: ‘Die waarde van de mens is een soort van heilige graal voor ons. We hebben een behoorlijke groeispurt doorgemaakt, maar met elke sprong proberen we dat te behouden.’

Intrinsieke motivatie

‘We horen wel eens dat mensen bij andere uitzendbureaus worden weggestuurd, omdat ze beter op de website kunnen kijken. Dat is bij ons ondenkbaar. Dat kun je eigenlijk niet maken, want het is voor mensen heel spannend om te solliciteren. Iedereen mag bij ons binnenlopen, krijgt koffie en een gesprek van ons.’

‘Mensen wegsturen als ze komen binnenlopen, dat kun je niet maken’

Volgens Verwijs is het belangrijk om bij jezelf te beginnen. Je kan wel met een trucje hier en daar proberen het persoonlijk te maken, maar het is belangrijk om intrinsiek gemotiveerd te zijn. ‘Mensen merken het als het niet echt is. Het begint dan ook met je eigen mensen: het zit diep in onze cultuur dat we omgaan met de kandidaat als een mens en als een klant. Zo bellen wij elke kandidaat eens in de vier weken om te kijken hoe het met ze gaat en of we iets voor ze kunnen doen. Dit zorgt voor een warm bad-gevoel.’

Een gat vullen

Verwijs ziet veel verandering in de wereld van bureaurecruitment: qua wetgeving, maar ook door de vele online platforms die ontstaan. ‘Je merkt met dit soort veranderingen dat er ook altijd een tegenbeweging komt. Er ontstaat een gat als bij een nieuwe richting en dat gat is volgens mij verbinding. Je bent als recruiter dan bijna een soort jobcoach, iemand die overal van op de hoogte is, een echt vakmens.’ Als tip voor haar breakoutsessie geeft ze het volgende mee: ‘Ga erover nadenken hoe jij de kandidaten ziet. Hoe recruit je al mensgericht, en wat mis je?’

Meer weten?

Tjitske Verwijs verzorgt op 28 januari tijdens het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters, samen met haar collega Tineke Boom een sessie over ‘Mensgericht recruiten, maar dan echt’. Op dit evenement leer je hoe je als bureau(recruiter) succesvol blijft en in staat bent mee te bewegen in deze tijden van verandering. Schrijf je dus snel in.

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.