10 vragen aan... Monique van den Hoogen: 'Ga niet rennen voordat je de organisatie snapt'

Veel recruiters rennen al voor een klant zodra de telefoon gaat. Probeer echter eerst de organisatie goed te snappen, adviseert Monique van den Hoogen, senior recruitment consultant bij Compagnon. ‘Zo heb ik al heel wat pareltjes weten te plaatsen.’

Peter Boerman Op 20 april 2020 Gem. leestijd 3 min729x gelezen
Deel dit artikel:
10 vragen aan... Monique van den Hoogen: 'Ga niet rennen voordat je de organisatie snapt'

Hoe denken mensen in het recruitmentvak? Hoe zien zij het vak veranderen? Hoe zijn ze gekomen waar ze nu zitten, en waar zien ze zichzelf over 5 jaar? In een nieuwe serie leggen we verschillende mensen in het vak deze en andere vragen voor. Vandaag de tweede aflevering, met Monique van den Hoogen, senior consultant HR Services bij Compagnon:

#1. Hoe ben je in het vak terecht gekomen?

‘Ik heb een bedrijfskundige achtergrond. Ik begon in de ICT, eind jaren 90, zoals veel mensen in die tijd. Al snel rolde ik door naar een functie als field manager, waarbij ik een groep gedetacheerden mocht managen. Daar merkte ik hoe leuk ik dat commerciële stuk vond, maar ook het begeleiden van mensen. Vanuit daar ben ik in 2007 in het recruitmentvak begonnen. Dat had overigens ook met de reisafstand te maken. Ik werkte eerst voor een bedrijf in Zoetermeer, maar kreeg de kans dichter bij mijn huis in Oss te kunnen gaan werken.’

#2. En verder?

‘Ik werkte in die tijd voor een bedrijf dat klinisch geneesmiddelenonderzoek uitvoerde in opdracht van de farmaceutische industrie. In mijn rol als unitmanager was ik verantwoordelijk voor de detachering en werving en selectie. Door een overname werd mijn functie steeds internationaler, ik heb in die tijd ook regelmatig gereisd voor overleg met collega’s in andere landen. Maar op een gegeven moment koos het bedrijf ervoor de detacheringstak los te laten. Ze gingen zich volledig richten op het uitvoeren van het klinisch geneesmiddelenonderzoek zelf en niet meer de inzet van specialisten bij farmaceuten.’

‘Ik ben voor mezelf begonnen, maar merkte al snel dat ik collega’s begon te missen.’

‘Toen ben ik overgestapt naar een ander bureau in Amsterdam. Een logische stap, in die tijd. Ook daar heb ik weer een jaar of 4 gewerkt, waarna ik voor mezelf ben begonnen. Ik werkte al veel vanuit huis, deed al veel zelf, behalve de facturen sturen. Dan is het een kleine stap om voor jezelf te beginnen, dacht ik. En dat klopte ook. Maar ik merkte wel dat ik collega’s begon te missen. Ik verdiende een prima boterham, maar merkte heel erg dat ik het niet leuk vond om helemaal alleen te werken. Ik miste het teamgevoel.’

#3. En nu?

‘Op een gegeven moment kwam ik in gesprek met Compagnon, en dat klikte heel erg. Daarin kwam eigenlijk alles samen wat ik de afgelopen jaren gedaan had. Accountmanagement voor de HR-brede dienstverlening, recruitment van HR- en recruitmentprofielen en fieldmanagement voor projectprofessionals. Sinds 2018 is Compagnon zelf HR- en recruitmentprofessionals in dienst gaan nemen. Elke consultant heeft daarin een team met een klein aantal mensen. Als senior consultant HR services is het heerlijk om zo te werken. Je bent zelf verantwoordelijk, maar werkt ook veel samen.’

#4. Waarom Compagnon?

‘Ik heb jarenlang veel gedaan in de ICT, in de laatste jaren specifiek voor banken en verzekeraars. Daarna waren mijn klanten voornamelijk farmaceutische bedrijven. Maar nu is het zó divers. Elk bedrijf heeft een HR-functie, van groot tot klein. Het ene moment zit ik bij ASML, het volgende bij een mkb-bedrijf. De zorg, de overheid, techniekbedrijven, schoonmaakbedrijven, echt alles. Dat vind ik zó leuk.’

HR gaat veel meer om de mens achter het cv. Wat past bij jou als persoonlijkheid?

En ik moet ook zeggen: HR ligt dichter bij mij dan farma of ICT. In de ICT en de farma gaat het nog steeds heel veel over: wat heeft iemand in het verleden gedaan? In de HR gaat het ook veel meer om de mens achter het cv. Wat past bij jou als persoonlijkheid? Dat is echt anders matchen, hoor.’

#5. Wat zie je veranderen in het vak?

‘Aan de ene kant natuurlijk de opkomst van technische tools. Dat heeft het vak echt veranderd. Maar ik geloof er ook in dat het nooit kan zonder persoonlijk contact. Daar zit ook de toegevoegde waarde van de consultant natuurlijk. Welke behoefte heb je precies? Wat is de vraag achter de initiële vraag? En dat dan vertalen in de juiste dienstverlening.’

‘Mensen bellen ons steeds minder voor ons netwerk. Wel voor onze expertise. En dat is goed.’

Ik denk dat we steeds meer de toegevoegde waarde van goede bureaus leren waarderen. Het gaat niet meer alleen om de gaten in een organisatie vullen. Organisaties hebben zelf ook mensen met een netwerk op LinkedIn, daar gaan ze ons steeds minder voor bellen. Maar wél voor de expertise. Voor: snappen wat een organisatie nodig heeft. Om een inhoudelijke sparringpartner te zijn. En dat vind ik goed. Je ziet bij Compagnon gelukkig dat steeds meer seniors die rol pakken.’

#6. Wat is je tip voor recruiters en consultants?

‘Probeer eerst echt te snappen wat een organisatie nodig heeft, en ga dan pas lopen. Ik zie nu nog te vaak recruiters meteen gaan rennen, zonder zich echt in de vraag te verdiepen. Mijn consultantsachtergrond helpt natuurlijk wel in gesprekken met opdrachtgevers. Ik probeer eerst altijd te kijken en voelen bij zo’n organisatie: wat is het voor club?

‘Mijn achtergrond helpt natuurlijk wel in gesprekken met opdrachtgevers.’

In de kandidatenmarkt die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt moet je een goed verhaal hebben over de functie en het bedrijf waarvoor je aan het werk bent. Daarvoor moet je goed snappen met welke uitdagingen ze te maken hebben. En andersom geldt het ook: bij Compagnon bemiddelen we ook veel zzp’ers. Van hen wil je ook eerst het hele verhaal horen. Pas dan kun je ook een goede match maken.’

#7. Wat vind je het leukst aan dit vak?

‘Het meeste energie krijg ik ervan als ik een organisatie goed ken en dan de juiste match weet te maken. Dat je zo’n relatie hebt met een opdrachtgever dat ook een match die op papier misschien niet 100% past toch in de praktijk een goede match kan zijn. En dat dan de opdrachtgever zegt: ‘Als jij het zegt, geloof ik het’. Zo heb ik al heel wat pareltjes weten te plaatsen.’

#8. Wat is het mooie aan HR-mensen bemiddelen?

‘Het mooie hier is dat kandidaten klant worden, en vice versa. Heb je een goede procedure gedaan, dan helpt dat op termijn enorm. Dan zie je een geplaatste kandidaat vaak weer als klant terug. Soms word ik ook gebeld door iemand die zegt: ‘je hebt me 5 jaar geleden geplaatst. Ik zoek nu een ander profiel. Kun je me daar ook bij helpen?’ In andere profielen dan HR-functies is die wisselwerking natuurlijk minder groot. Dat vind ik hier juist zo leuk.’

#9. Waar zie je jezelf over 5 jaar?

‘Ik zit hier nu erg op mijn plek. Bovendien is Compagnon een heel platte organisatie. Dus ik heb niet meteen andere plannen. Ik zie wel dat nieuwe technologie een grotere rol zal gaan spelen. En nieuwe dienstverlening. Veranderingen gaan trouwens ook vaak langzaam en onbewust. Hoe deed ik bijvoorbeeld óóit mijn werk zonder LinkedIn? Nu heb ik meer dan 10.000 connecties. En zo zullen er altijd dingen blijven veranderen, zonder dat je ze precies kunt voorspellen.’

#10. Van ondernemer weer naar loondienst, hoe is dat?

‘Een vriendin vroeg laatst: mis je het ondernemerschap niet? En toen zei ik: nee, eigenlijk niet, want dat ondernemerschap, dat zit nu ook nog gewoon in mijn functie. Het is geen degradatie of zo. Het is alleen weer veel leuker om deel uit te maken van een grotere organisatie. Niet alleen vanwege de collega’s, maar ook omdat ik nu mijn klanten meer dienstverlening kan aanbieden. Je voetafdruk is groter, je maakt wat meer indruk dan in je eentje. Nee, ik zou het helemaal niet vreemd vinden als weer meer zzp’ers of zelfstandigen in loondienst gaan, ik vind dat zelfs wel mooi.’

Dit is de tweede aflevering in een serie waarin we steeds 10 vragen stellen aan recruiters uit het vak. 

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS