De 11 meest hotte, nieuwe HR-start-ups (die we zagen in Parijs)

Veronique Oonk Op 01 november 2016
Gem. leestijd 7 min 2790x gelezen
Deel dit artikel:
De 11 meest hotte, nieuwe HR-start-ups (die we zagen in Parijs)

Deze 11 start-ups vielen ons op tijdens HR Tech in Parijs. Veranderen hun tools binnenkort ook jouw (HR-)leven?

In Parijs was vorige week tout recruitment- en HR-Europa verenigd op HR Tech. Niet alleen een plek waar veel werd gesproken over nieuwe technologie, maar waar die ook volop te zien was. Wij gingen kijken, en namen deze 11 opvallende nieuwe ontwikkelingen mee.

#1. Dacadoo: een gezondheidsscore in realtime

Lifestyle, Body en Feelings: ze hangen alle drie samen. De werkgever kan invloed uitoefenen op alle onderdelen en dat begint erbij medewerkers bewust te maken van hun Health Score. In dat gat is het Zwitserse Dacadoo gedoken: “dacadoo gives you a complete overview of your health and provides you with a real time Health Score and its evolution over time”.

Niet alleen een mooie en eenvoudige tool om te gebruiken (alles wordt via je smartphone gemeten en gemonitord), ook een manier waarmee een betrokken werkgever aan zijn imago kan werken.

dacadoo

#2. CuckooWorkout: fit personeel via een app

Nog een app gericht op de gezondheid van medewerkers. Geheel aangepast op je persoonlijke klachten (van RSI tot nekpijn) biedt het uit Finland afkomstige CuckooWorkout oefeningen van 1 tot 2 minuten. Deze kun je individueel doen, maar ook als team. Er zijn battles mogelijk, zodat steeds meer mensen betrokken raken en meedoen. Dit zou een positief effect moeten hebben op zowel de gezondheid van medewerkers als (dus) ook van een organisatie. Bovendien raken medewerkers meer ‘engaged’.

cuckoo workout

#3. Peakon: continu betrokkenheidsonderzoek

Vroeger werd eens per jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het Deense Peakon, dat eerder dit jaar een bedrag van 4 miljoen euro ophaalde, wil dat veranderen en voortaan continu informatie en feedback ophalen. Met de dashboards van Peakon hebben (HR-)managers realtime data en inzichten over onderwerpen die allemaal betrekking hebben op het engagement van hun personeel. Dit stimuleert medewerkers ook om eigen ideeën te geven, zodat het hoger management meer ‘bottom-up’ geinspireerd wordt. Medewerkers kunnen in een 1-op-1-chatbericht bedankt worden of geïnformeerd worden over wat er met hun idee gedaan wordt. Managers kunnen ook polls uitzetten en op die manier de hele organisatie laten meebeslissen.

peakon hr tech start-up

#4.TalentWunder: alle online profielen in 1 systeem

Vorig jaar schreven we ook al over dit bedrijf uit Duitsland, maar nu lijken ze echt door te breken. TalentWunder maakt het mogelijk om met één systeem profielen die aan bepaalde criteria dienen te voldoen te lokaliseren op het web en op een overzichtelijk platform weer te geven. Er kan op groepen gezocht worden, maar ook op individuen.

Waarom is dit interessant? Omdat TalentWunder van elk talent dat zij op het net opsporen kunnen inschatten hoe groot de kans is dat zij bereid zijn naar een andere baan te bewegen én hoe groot de kans is dat ze openstaan voor een baan in het buitenland. Dit vereenvoudigt de baan van de recruiter of sourcer enorm, doordat heel gericht alleen gesourced kan worden naar de ‘makkelijkste’ hires.

#5. Culture Amp: iedereen kan feedback geven

Weer een onderzoeks- of engagementtool waarbij continu input vanuit de organisatie gekregen kan worden en die op een gebruikersvriendelijke wijze wordt gerapporteerd. ‘Analytics for people geeks‘, noemen ze het zelf. Zo kunnen medewerkers met Culture Amp 360-graden-feedback geven en inzien wat het management ermee doet.

Het bedrijf – opgericht door Australiër met Nederlandse achternaam Didier Elzinga – bleek eerder dit jaar nog goed voor een waardering van ruim 16 miljoen dollar.

#6. CultureScope: de cultuurcode gekraakt

Een échte start-up: afgelopen mei is het product gelanceerd. Door 5 jaar lang wetenschappelijk onderzoek te doen naar (cultuur)waarden en gedrag van mensen in organisaties, heeft de Alderbrooke Group een model kunnen ontwikkelen met 15 dimensies waarmee ze organisatieculturen kunnen identificeren en – binnen organisaties – subculturen op teamniveau in kaart kunnen brengen. ‘Cracking the code of culture’, zoals ze zelf zeggen.

Met deze informatie kunnen recruiters bijvoorbeeld nagaan wat de beste match is met kandidaten (die ook een vragenlijst invullen om hun ‘culturescope’ te bepalen). Ook kan zo gedrag voorspeld worden. Zo zou de quality of hire kunnen verbeteren, net als retentie: is er een gap tussen mensen of teams en de organisatie zelf, dan kun je nagaan in hoeverre dat voor een medewerker zou kunnen leiden tot (ongewenst) vertrek, en hoe je dit zou kunnen voorkomen.

De identiteit van de werkgever die in kaart wordt gebracht, is niet in beton gegoten. Als andere mensen de organisatie inkomen, verandert de cultuur mee. Dat kun je met CultureScope monitoren. Zo kan een werkgever bijvoorbeeld volgen in hoeverre hij innovatief is en blijft (of innovatiever wordt).

#7. Intraworlds: tool voor talentpools

Intraworlds, uit München, komt met een tool om talent pools op te bouwen en te beheren, zodat je daar als recruiter op den duur uit kunt sourcen.

Via ofwel de recruitmentsite, ofwel het ATS, ofwel het HR-systeem, kun je het Intraworld-platform vullen met alle belangstellenden, zoals (voormalig) sollicitanten en alumni. Al deze mensen hebben toegang tot hun eigen deel van het platform en kunnen hier hun CV uploaden en hun wensen achterlaten. Denk aan: gewenst beroep en de periode waarin ze van baan willen veranderen.

De recruiter heeft vervolgens toegang tot de hele talentpool en kan selectiecriteria invullen zoals functie, locatie en wanneer iemand beschikbaar is. Met de tool kun je niet alleen het juiste talent vinden, maar je kunt er bijvoorbeeld ook direct met de mensen communiceren.

#8. Skeeled: een ATS, maar dan anders

Nog een app die zich specifiek richt op recruiters. Met Skeeled, afkomstig uit ‘Silicon Luxemburg’, zou tot 74% tijdswinst geboekt kunnen worden, tegen tot wel 55% minder kosten.

De software van Skeeled (op de foto onder: oprichters Mike Reiffers and Nicolas Speeckaert) geeft de recruiter de mogelijkheid een vacature eenvoudig op verschillende jobboards te plaatsen en reacties in één platform te verzamelen. Dat is op zich natuurlijk nog niet zo spannend, maar wat het aantrekkelijk maakt is dat het platform bepaalt op basis van de CV’s, persoonlijke kenmerken en de vacaturetekst in hoeverre er een match is.

Dit betekent wel dat de sollicitant een groot aantal gegevens moet achterlaten (die in een bepaald vast format als een soort CV gelden), een assessment doet (een vragenlijst met persoonlijkheidskenmerken) en dat bovendien de hiring manager goed moet aangeven wat de criteria zijn.

De recruiter ontvangt een lijst met scores, maar kan per individu erop doorklikken en exact de matches op bepaalde criteria inzien en beoordelen. Om het proces nog verder te vereenvoudigen (en een meer accurate match te maken), is bijvoorbeeld ook video-interviewing mogelijk.

Er zijn inmiddels organisatie die Skeeled gebruiken in plaats van een ATS. Dit zijn bedrijven die nog geen ATS hebben en er zo ook geen nodig hebben. Andere organisaties hebben naast Skeeled nog een ATS.

skeeled oprichters

#9. Skilo: recruitment en onboarding in één

Skilo HR is een platform voor recruitment, onboarding en ontwikkeling. Het Poolse bedrijf werkt volledig cloud-based, is een partner van Salesforce, en voor een deel gefinancierd via de Europese Unie.

De tool van Skilo biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om afspraken met recruitmentmanagers vast te leggen, recruiters aan projecten te koppelen, projecten te monitoren en processtappen inzichtelijk te maken. Bovendien kun je jobposts via het platform zowel intern als extern delen.

Wat betreft de onboarding kun je met het systeem nieuwe collega’s ‘opdrachten’ geven. De hiring manager of de betrokken HR-manager kan daarna via de tool het proces en de vooruitgang volgen.

Het platform biedt ook de mogelijkheid om individuele medewerkers in te laten zien welke richting het bedrijf op gaat, welke skills en competenties daarvoor nodig zijn en wat iemand kan doen om binnen de organisatie verder te groeien op zo’n manier dat het past bij de ontwikkeling van het bedrijf zelf. Dit is voor de medewerker een motivatie om aan de slag te gaan. Voor de organisatie helpt de tool om te monitoren wat iemand met het ontwikkeladvies doet.

Ook kan deze tool trainingen aanbieden en voortgang monitoren, kan hij performance meten en zijn 360-graden-reviews mogelijk. Al met al een zeer complete tool, relevant voor elk onderdeel binnen HR, zo lijkt het.

#10. Firstbird: handige app voor referrals

Een tool uit Oostenrijk, gericht op referral recruitment (of Mitarbeiterempfehlungen, zoals dat in het Duits zo mooi heet).

Iedereen in een organisatie die heeft aangegeven deel te willen nemen aan het referralprogramma (de ‘talent scout’), wordt opgenomen in de app. In hun eigen omgeving kunnen ze vervolgens mensen aandragen en volgen wat er met die mensen gebeurt. Bovendien kunnen recruiters een grote groep ambassadeurs in één keer bereiken, zodra een vacature ontstaat. FirstBird kan volgen via welke weg (social platforms, e-mail en whatsapp) mensen benaderd zijn en welke het meest succesvol zijn. FirstBird kan ook geïntegreerd worden in een ATS.

de oprichters van firstbird tools hr tech world

#11. Pathmotion: plug-in om in contant te blijven

Een plug-in op de recruitmentsite, waarmee je met belangstellenden in contact kunt komen en blijven.

Eerst delen medewerkers (ambassadeurs) een persoonlijk verhaal op de site. Dan geven ze de mogelijkheid hen persoonlijk een vraag te stellen. De vraag en het antwoord komen vervolgens ook op de site te staan. Dat betekent dat geen enkele keer dezelfde vraag gesteld wordt en belangstellenden steeds meer te weten komen via hun peergroup. Dit geeft een boost aan de candidate experience en het employer brand.

Belangstellenden laten informatie over zichzelf achter en zo kan hun zoekgedrag op de site gevolgd worden; je kunt zien hoeveel vragen en antwoorden ze bekeken hebben, hoe lang ze op de site zijn geweest, waar ze in geïnteresseerd zijn, enzovoorts. De recruiter kan het ook gebruiken voor candidate engagement of sourcing: mensen die al belangstelling hebben getoond, kun je met deze tool net het laatste zetje geven om daadwerkelijk te solliciteren.

Beeld boven

recruitment_tech_event_16Meer nieuwe recruitmenttechnologie?

Op donderdag 24 november vindt de tweede editie plaats van het Recruitment Tech Event in Utrecht, een dag lang die in het kader staat van de laatste recruitmenttechnologie. Er wordt dan onder meer de beste nieuwe tool gekozen. Stemmen kan nog steeds.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners