20 dagen: zoveel sneller werft een bureau dan een gemiddelde corporate

Peter Boerman Op 05 juni 2019 Gem. leestijd 3 min699x gelezen
Deel dit artikel:
20 dagen: zoveel sneller werft een bureau dan een gemiddelde corporate

Waar een corporate organisatie aangeeft gemiddeld 62 dagen nodig te hebben om een kandidaat te werven, is dat bij een bureau ‘slechts’ 42 dagen. Toch denken corporates steeds minder bureaus voor hun werving te gaan gebruiken, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Het heeft iets tegenstrijdigs. Aan de ene kant roepen kandidaten om een steeds sneller sollicitatieproces, en blijken bureaus die snelheid ook meer te kunnen leveren dan corporates, zo blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019. Aan de andere kant zeggen corporates te verwachten dat ze dit jaar juist mínder van bureaus gebruik willen maken. En dat terwijl diezelfde bureaus wel denken dat in 2019 hun vacatures toenemen.

Ruim 6 miljard aan wervingskosten per jaar

Het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019, waar deze cijfers uitkomen, is eerder dit jaar uitgevoerd door Intelligence Group, in samenwerking met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Het onderzoek probeert de belangrijkste cijfers rondom recruitment in Nederland inzichtelijk te maken. Daaruit bleek bijvoorbeeld al eerder dat werving van een medewerker in Nederland gemiddeld zo’n 5.000 euro kost. Gerekend over een totaal van dit jaar 1,2 miljoen vacatures zou dat neerkomen op een bedrag van zo’n 6 miljard euro dat jaarlijks omgaat in werving en selectie. Dat is bijna evenveel als het totaalbedrag dat omgaat in detachering, om maar een voorbeeld te noemen.

Uit het onderzoek blijkt dat intermediairs een gemiddelde marge boeken van 23%

Een van de redenen dat corporates aangeven meer zelf te willen werven, kan overigens ook met die kosten te maken hebben. Uit het kengetallen-onderzoek blijkt namelijk dat werving- en selectiebureaus, detacheerders en uitzenders een gemiddelde marge boeken van 23%. Niet zo gek dus corporates daar scherp op zijn en zeggen te willen investeren in eigen middelen en in tools om het wervingsproces te verbeteren.

Bureaus zitten niet stil

Maar ook de bureaus zelf zitten bepaald niet stil, zo blijkt. Van alle bureaus geeft ongeveer een derde (32%) aan te investeren in recruitmentsystemen, 56% doet dat in sociale-media-tools en 43% in referral recruitment.

De uitzenders innoveren een stuk meer dan detacheerders en werving- en selectiebureaus

Wel zijn er opvallende verschillen te zien tussen de verschillende typen intermediairs. Zo zetten detacheerders meer in op referral recruitment; en investeren uitzenders juist meer in sociale-media-tools, tech en talentpools. Logisch, want ze moeten snel handelen op de vraag uit de markt. De uitzenders innoveren dus meer dan de detacheerders en werving- en selectiebureaus.

Ook meer arbeidsmarktdata verzameld

De werving van een kandidaat is bij een bureau dus gemiddeld 42 dagen en dat is bijna drie weken sneller dan die van corporates (62 dagen). Wat verder opvalt is dat bureaus ook veel gebruik maken van arbeidsmarktdata. Althans: 70 procent zegt zulke data wel te verzamelen. Maar als je vervolgens vraagt wie deze data ook gebrúíkt tijdens het recruitmentproces, blijft het een stuk stiller. Dan bekent slechts 46% deze arbeidsmarktdata ook daadwerkelijk in de praktijk in te zetten.

Van de uitzendbureaus zegt maar liefst 81% arbeidsmarktdata in het proces te gebruiken

Een kanttekening: onder uitzendbureaus is het gebruik van arbeidsmarktdata veel hoger. Daar zegt 81 procent zulke data te gebruiken in het proces. Dat blijkt ook een positieve invloed te hebben op de doorlooptijd. Bij bureaus die arbeidsmarktdata gebruiken, is de time to hire liefst 12 dagen korter, zo meldt het onderzoek. En de toegevoegde waarde van bureaus zit hem juist in de snelheid, aldus Gijs de Haas van Dorsser, Managing Director bij onderzoeker Intelligence Group.

De belangrijkste kengetallen op een rij

De belangrijkste kengetallen voor bureaurecruitment nog eens op een rij:

  • Een bureaurecruiter heeft op een willekeurig moment gemiddeld 9 vacatures in portefeuille.
  • De fulfillmentratio (het aandeel vervulde vacatures in 2018) is 57%.
  • De gemiddelde marge is 23%.
  • De gemiddelde time to hire is: 42 kalenderdagen

Deze getallen zijn de gemiddelden van de 72 bureaus die hebben meegedaan aan het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019.

jaarcongres bureaurecruitment bannerMeer weten?

Werf& organiseert op 18 juni voor het eerst het Jaarcongres Bureaurecruitment. Daar kun je je nog veel meer horen over alle trends waar je als bureaurecruiter mee te maken krijgt. Schrijf je dus nu in.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.