Home Arbeidsmarktcommunicatie 5 Employer Branding-dingen waarover we het gaan hebben in 2018

5 Employer Branding-dingen waarover we het gaan hebben in 2018

1.373 keer
3
trends rik blokland

Weinig zo conjunctuurgevoelig als employer branding, stelt Rik Blokland. Dit zijn de 5 trends waarover we het volgens hem dit jaar gaan hebben.

De arbeidsmarkt is in Nederland opvallend conjunctureel. Kruipen we het ene jaar net uit een crisis, twee jaar later lijkt de arbeidsmarkt al weer oververhit. De wereld van employer branding volgt meestal dezelfde curves. In deze lijn liggen dan ook mijn 5 voorspellingen voor 2018.

#1. Met je EB steeds vaker op TV

Defensie is als werkgever al jaren een trouwe adverteerder op tv. Ik verwacht dat er dit jaar nog minimaal twee werkgevers ook weer via tv-campagnes proberen mensen te werven. Hoewel je soms een andere indruk krijgt, kunnen mediabureaus je vertellen dat tv nog altijd het meest effectieve medium is om grote groepen in beweging te brengen. Wetende dat er organisaties zijn die wel 1.000 urgente vacatures hebben, is inzet van zulke massamedia volgens mij een slimme oplossing.

#2. Online onrust; dat gaat niet meevallen

Dat tv komend jaar misschien wel als recruitmentkanaal wordt herontdekt heeft ook te maken met een andere ontwikkeling: de onrust rond online. In 2017 stopte Procter & Gamble bijvoorbeeld met online advertising, nadat het bedrijf had ontdekt dat ongeveer 50 procent van de clicks waarvoor zij betaalden, waren gegenereerd door bots.

We weten dat Google en Facebook in 2018 met speciale vacaturediensten zullen losgaan. Ik verwacht dat werkgevers daar eerst massaal op zullen instappen, maar dat de resultaten na een eerste piek gaan tegenvallen…

#3. Binnen en buiten verbonden

Als jouw toptalent de hele dag wordt gebeld door recruiters en zij vervolgens via de artiestenuitgang je organisatie verlaten, dan weet je dat je lijdt aan een braindrain. De interne community zal daarom in 2018 (nóg) sterker betrokken worden bij employer branding. Denk: ambassadeurs, referrals, inspirerende interne communicatie en natuurlijk de definitieve doorbraak van de Chief Fun Officer. In lijn hiermee lijkt het logisch dat bedrijven in 2018 steeds vaker direct een vast contract gaan bieden.

#4. Gebroken plafonds creëren doorbraak

De krapte op de arbeidsmarkt gaat allerlei plafonds stukslaan. Dat zal eerst gebeuren in bekende sectoren als techniek, en na de zomer ook in een breder domein. Het glazen plafond, het leeftijdsplafond en ook het niet-westerse-cultuur-plafond zullen sneuvelen.

glazen plafond trends employer branding

Veel werkgevers hebben nu nog een werkenbij-site die bol staat van de witte jonge hetero-mannen. Hier zal een lekkere kleurspoeling doorheen gaan, van grijs, bruin, roze en pimpelpaars. Organisaties die zich in hun communicatie en werving snel, oprecht en direct richten op doelgroepen die anderen links laten liggen, zullen in 2018 profiteren.

#5. Employer Brand als je beste vriend

Veel mensen verwarren ‘employer branding’ nog steeds met recruitment. Maar even simpel gesteld; branding is zaaien, recruitment is oogsten. Het zaaien, dus het bouwen en uitdragen van een sterk merkbeeld, wordt in 2018 doorslaggevend in de slag om talent. We zullen komend jaar dan ook veel campagnes tegenkomen die ‘disruptive’ van aard zijn. Net als productreclame zullen deze campagnes ook vaker het randje opzoeken in scherpte, humor en symboliek.

employer brand your best friend

rik bloklandDe auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, een flexibel collectief van professionals in strategie, creatie en de productie van campagnes voor employer branding (extern en intern).

Lees ook van Rik:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

3 REACTIES

  1. Simpele, maar rake zin: employer branding is zaaien, recruitment is oogsten! Thnx Rik.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here