Amerpoort, Bol.com, Liander en Stedin genomineerd voor Digitaal Werven-Award

Peter Boerman Op 15 september 2015
Gem. leestijd 3 min 1404x gelezen
Deel dit artikel:
Amerpoort, Bol.com, Liander en Stedin genomineerd voor Digitaal Werven-Award

Amerpoort, Bol.com, Liander en Stedin zijn dit jaar genomineerd voor de Digitaal-Werven-award, de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring.

Voor de Award is gedurende de zomer een onderzoek uitgevoerd, waarvoor de wervingssites van meer dan 450 organisaties zijn bekeken. Deze sites zijn gescoord op meer dan 100 variabelen, die alle van invloed zijn op de ervaring van een sollicitant. Zo wordt gekeken of er informatie beschikbaar is over bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, de procedure en maatschappelijke betrokkenheid, maar ook of er te vinden is hoe gesolliciteerd moet worden, hoe er gereageerd wordt op ‘intelligente’ vragen op Facebook en hoe snel de organisatie reageert op een daadwerkelijke sollicitatie.

Genomineerde #1: Amerpoort

Geestelijke gezondheidsinstelling Amerpoort is dit jaar met een nieuwe website gekomen. Op de site speelt video een nadrukkelijke rol: in verschillende video’s worden hun cliënten centraal gezet en het werk met deze cliënten in beeld gebracht. De site is verder mooi vormgegeven, kleurrijk en sprekend, aldus de onderzoekers.

werken bij bol

Genomineerde #2: Bol.com

Bol.com is de winnaar van vorig jaar en nu dus opnieuw genomineerd. Hun recruitmentsite is vooral gericht op conversie en heeft alle processen geoptimaliseerd. Toch is er juist ook heel erg gedacht aan het gevoel, stelt het onderzoek. ‘Misschien wel het meest positief opvallende van Bol.com is de aankleding van de vacatures zelf: er zit een quote in, er zit een foto bij en er is een tijdslijn waarin staat hoe ver men is. Er staat bovendien bij hoe vaak de vacature bekeken is en hoeveel sollicitaties er zijn geweest.’

werken bij liander

Genomineerde #3: Liander

De vernieuwde site van Liander is goed opgezet, clean en overzichtelijk. Bovendien maakt de netbeheerder goed duidelijk wat ze doen door verschillende projecten te beschrijven. Zoals de meeste bedrijven werkt Liander veel projectmatig en dus is het goed te doen om te beschrijven wat die projecten nu echt inhouden (zoals ook op de bovenste foto gebeurt), stellen de onderzoekers.

werkenbij stedin

Genomineerde #4: Stedin

Twee netbeheerders genomineerd dit jaar, dat is bijzonder. Stedin heeft er, in tegenstelling tot de eerdere drie, voor gekozen om geen aparte recruitmentsite op te zetten, maar hun wervingssite onderdeel te maken van de normale site. Mooi is hier bijvoorbeeld de opmaak van de vacatures, aldus het onderzoek. ‘Verschillende kleuren (grijs en wit) worden gebruikt om verschillende delen van de tekst weer te geven, wat de leesbaarheid erg ten goede komt. De site van Stedin is clean en toegankelijk en vooral ook erg compact. De vele informatie is toch overzichtelijk gepresenteerd.’

En de winnaar is…

Wie van deze vier genomineerden de beste digitale sollicitatie-ervaring heeft en dus met de Digitaal-Werven award naar huis gaat wordt op 7 oktober bekend gemaakt worden tijdens het Digitaal-Werven event. Daar vertelt ook Roos van Vugt hoe zij tegen de afgelopen 5 jaar aankijkt. Bol.com komt daarnaast vertellen over de waarde van de site voor hun bedrijf. En Hunkemöller geeft er inzicht in het vervolg van de sollicitatieprocedure: de digitale onboarding. Erbij zijn? Schrijf u hier in.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners