Automatiseren waar het kan, persoonlijke interactie waar het moet (inzending de Jong & Laan)

Hoe een duidelijke recruitmentmarketingstrategie het verschil maakt in het vullen en opvolgen van talentpools en de aannameconversie verhoogt. Lees de hele case van de Jong & Laan, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 22 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 502x gelezen
Deel dit artikel:
Automatiseren waar het kan, persoonlijke interactie waar het moet (inzending de Jong & Laan)

Hoe de employer branding-campagne (&NU JIJ!) van de Jong & Laan in combinatie met een vooruitstrevend ATS (Applicant Tracking System) en duidelijke recruitment marketing strategie het verschil maakt in het vullen van talentpools en het verhogen van de aannameconversie. Vorig jaar november lanceerden we het werkgeversmerk &NUJIJ!. Tegelijkertijd implementeerden we een nieuw ATS met als doel: recruitment en marketing nog beter laten samenwerken.

Het ontvangen van (contact)gegevens van zoveel mogelijk studenten in het ATS is voor ons een belangrijke pijler.

Naast het werven van stagiairs, is het ontvangen van (contact)gegevens van zoveel mogelijk studenten in het ATS voor ons een belangrijke pijler. Het overkoepelende doel van campusrecruitment en de Jong & laan is dat we (de nieuwe generatie op) de arbeidsmarkt zo volledig mogelijk in kaart hebben. Daarom zijn we onder andere veel te vinden bij evenementen van hogescholen en universiteiten.

Hoe een duidelijke recruitmentmarketingstrategie het verschil maakt in het vullen en opvolgen van talentpools en de aannameconversie verhoogt. Lees de hele case van de Jong & Laan, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Het succes van de Jong & Laan op deze evenementen valt of staat met een aansprekende uitstraling en het persoonlijke contact dat studenten met onze collega’s hebben. Middelen als banners, presentaties, (online) flyers en landingspagina’s zijn in de nieuwe &NUJIJ!-stijl gezet. Ze vormen een lekkere binnenkomer, ze geven een goed gevoel en een flinke dosis energie!

Er zijn diverse candidate journeys ingericht, waarbij er taken worden toegewezen aan de campus recruiter .

Studenten kunnen, bij interesse, gegevens achterlaten via een online formulier. Deze is gekoppeld aan het ATS. In het afgelopen halfjaar leverde dit bijna 250 nieuwe contactgegevens van studenten op. Zij komen automatisch in een talentpool terecht en op hun kandidaatkaart is inzichtelijk bij welk evenement ze aanwezig waren.

Aanvullend zijn er diverse candidate journeys ingericht, waarbij er taken worden toegewezen aan de campus recruiter om na een x aantal maanden weer contact op te nemen met de studenten. De studenten worden na een evenement opgevolgd met geautomatiseerde e-mails en er wordt relevante content aangeboden. Alleen al in het afgelopen halfjaar zijn er 22 studenten aangenomen bij de Jong & Laan met het vooruitzicht dat zij na hun studie bij ons komen werken.

Wat was de impact van de case?

We werken efficiënter, zonder in te leveren op persoonlijkheid, en we zijn toekomstbestendig in de opvolging. Zowel het werkgeversmerk en het ATS zijn in staat om mee te bewegen met ontwikkelingen en zijn volledig in lijn met de huidige strategie van de Jong & Laan. Het stelt ons in staat om marketing en recruitment nog beter met elkaar te verbinden, nu en in de toekomst. Door te automatiseren waar dat kan, besparen we tijd en optimaliseren we de kandidatenreis.

nujij jong laan

Daarnaast zorgen we voor een efficiëntere werkwijze voor de campus recruiter. Het behoud van persoonlijk contact op de momenten die ertoe doen zorgt voor de ultieme binding met toekomstige nieuwe collega’s. Dat zien we ook terug in de resultaten:

  • Bijna 250 studenten hebben gegevens achtergelaten;
  • In het afgelopen half jaar zijn er 22 studenten aangenomen;
  • E-mails na evenementen hebben een open rate van gemiddeld 81%;
  • E-mails na evenementen hebben een doorklikratio van gemiddeld 16%;

Met een minimaal budget zijn we in staat om de ideale candidate journey te realiseren.

  • Met een minimaal budget zijn we in staat om de ideale candidate journey te realiseren;
  • Intern werkt de campus recruiter efficiënter en heeft hij meer consistentie in de contactmomenten met studenten;
  • De persoonlijke band tussen de campus recruiter en de studenten is versterkt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is, letterlijk, een schoolvoorbeeld hoe belangrijk de samenwerking is tussen recruitment en marketing door te werken met het werkgeversmerk en het ATS met een duidelijke toekomstvisie. Een wervingscampagne is voor ons niet iets van de korte termijn. Het moet continu kunnen meebewegen en worden doorontwikkeld. Dat is precies wat we doen bij de Jong & Laan. De investering in het werkgeversmerk en het ATS was een heel bewuste keuze, waarbij we juist hebben gekeken naar toekomstige ontwikkelingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Tom Bulter (campus recruiter)
  • Lonne Dijkhuis (adviseur arbeidsmarktcommunicatie)
  • Marjolijn van der Kolk (product owner)
  • Mattijs Buittinga (HR-manager)
  • Tilda de Vries (corporate recruiter)
  • Marloes Ameling (corporate recruiter)

Extern:

  • Msquad, leverancier ATS
  • Emotion, creatief partner merkconcept (&NUJIJ!)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners