Bezorg jij net dat beetje extra? (inzending Leen Bakker Nederland B.V.)

Met een EVP die staat als een huis en een professionele wervingscampagne kreeg Leen Bakker in no time ruim 400 sollicitanten voor de functie van bezorger. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 15 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 411x gelezen
Deel dit artikel:
Bezorg jij net dat beetje extra? (inzending Leen Bakker Nederland B.V.)

Leen Bakker is dé woonwinkel voor iedereen. Er werken ruim 2.500 medewerkers in 170 winkels, distributiecentra, transport, op kantoor en bij de klanten thuis. Grote ambities vragen om een grootschalige, eigentijdse wervingscampagne die de doelgroep direct aanspreekt en verleidt om te solliciteren als bezorger of bijrijder. Én waarmee Leen Bakker het werkgeversmerk positief kan laden. Want, naamsbekendheid, die heeft Leen Bakker al. Maar het werkgeversmerk, daar was nog winst te behalen. En zo kwamen er twee doelen:

  • Versterken van het employer brand
  • Werven van 150 bezorgers

Kiezen om gekozen te worden

Een verrassende campagne die past bij het DNA van Leen Bakker vraagt om een stevige basis. Via sessies en interviews met stakeholders en collega’s werd de employer value proposition ontwikkeld die staat als een huis en aansluit bij de kernwaarden van Leen Bakker: lef, eigenaarschap, empathie, nuchterheid. Het vormde ook de basis voor het concept van de campagne ‘Bezorg jij nét dat beetje extra?

Bezorger zijn bij Leen Bakker is meer dan spullen van A naar B brengen.

De samenwerking tussen de bezorger en de bijrijder, en de interactie met de klant staan in de campagne centraal. Met humor en net dat beetje extra. Want dat is wat bezorger zijn bij Leen Bakker is. Meer dan spullen van A naar B brengen. Ook is er aandacht voor de inhoudelijke triggers van de doelgroep: vier dagen werken is vijf dagen verdienen. De campagne is fris, herkenbaar en sluit aan bij de merkbeleving en de werkgeversbelofte van Leen Bakker.

leen bakker campagne

Content- en mediastrategie

De content- en mediastrategie richtte zich met name op mannen van 18 tot 50 jaar, waarbij Facebook en Instagram werden ingezet volgens het See-Think-Do-principe. De content bestond uit video, diverse stories en statische klik-naar-site-advertenties. Met actief campagnemanagement en remarketing is deze content ingezet bij de doelgroep. Alles gericht op relevant verkeer naar de speciaal ontwikkelde campagnepagina. Solliciteren maar!

Wat was de impact van de case?

Agnes Fijnaut, Senior Corporate Recruiter, Home Fashion Group, vertelt over de impact van de campagne het volgende: ‘Door de krapte op de arbeidsmarkt en corona hadden collega’s regelmatig te maken met onderbezetting. De campagne heeft intern ervoor gezorgd dat het zichtbaar was dat er actief gezocht werd naar nieuwe collega’s. Daarnaast liet dit ook zien dat de organisatie groeit en zich positioneert als interessante werkgever. Met deze campagne hebben we onszelf als werkgever op een positieve en herkenbare manier kunnen profileren en zo het employer brand versterkt.’

De campagne gaf niet alleen intern een mooie boost, maar leverde ook daadwerkelijk veel sollicitanten op.

De campagne gaf niet alleen intern een mooie boost, maar leverde ook daadwerkelijk veel sollicitanten op. Door gebruik te maken van pixels op de campagnepagina, het koppelen van google forms voor de sollicitaties en de data vanuit het social media dashboard is er goed inzicht in de resultaten van de campagne. De campagne heeft meer dan 400 kwalitatieve sollicitanten opgeleverd. En daarmee zijn de verwachtingen ruimschoots overtroffen!

Overige cijfers:

  • Totaal aantal vertoningen: 1.605.966;
  • Uniek bereik: 322.915;
  • Click-to-site: 6.508;
  • En dus meer dan 400 sollicitanten!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Voor Leen Bakker was dit de eerste keer om zo full blown campagne te voeren voor werving. Daarbij wilde zij dicht bij zichzelf én de merkbeleving blijven. Door echt goed in te zoomen op de doelgroep – wie zijn dit, wat drijft ze, wat zijn triggers? – kon een goede content- en mediastrategie opgezet worden. Door de wervingscampagne professioneel aan te vliegen, gebruik te maken van hoogwaardig videomateriaal, de juiste mensen en een tof script is een campagne ontwikkeld die leuk is, een hoge aandachtsspanne heeft, de doelgroep echt laat converteren en – het allerbelangrijkste – zorgt voor veel kwalitatieve sollicitanten.

Voor Leen Bakker was dit de eerste keer om zo full blown campagne te voeren voor werving.

Het feit dat Leen Bakker ervoor heeft gekozen om eerst goed de basis neer te zetten, in de vorm van een krachtige employer value proposition, duidelijke persona’s en heldere verwachtingen heeft ervoor gezorgd dat de campagne authentiek én aansprekend is.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Leen Bakker Nederland NV – Marlies Hooiveld, Barbara van der Kolff, Margje van den Broek, Barbara Oosterom
  • Effectgroep* – Marlous van de Wiel, Tanya Hampsink, Anouk Dijkstra, Erik Ranke, Kirsten Flik
  • Filmmacht – Shaun Voogd
  • Zuiver Media / Wind Mee online – Wouter van Wanrooij, Bram van der Maat, Floris Kreuk

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners