BoekWerk: dit zijn de 5 favoriete boeken van Ineke Pompen

Wat zijn de boeken die jou inspireren bij je recruitmentwerk? Dat vragen we elke maand in de rubriek BoekWerk. Deze keer: Ineke Pompen, freelance (online) marketeer.

Redactie Op 04 december 2019
Gem. leestijd 4 min 461x gelezen
Deel dit artikel:
BoekWerk: dit zijn de 5 favoriete boeken van Ineke Pompen

#1. Marcus Buckingham en Ashley Goodal – Nine Lies About Work

Dit is het boek dat we op het moment aan het lezen zijn voor de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub van Marion de Vries. Het boek probeert te verklaren waarom (wereldwijd) het engagement op het werk al jarenlang zo ontzettend laag is. Een schrikbarend laag percentage van 16,2% van de werknemers in 2015 en 15,9% in 2018 noemde zichzelf engaged.

Slechts 15,9% van de werknemers noemde zichzelf in 2018 engaged

Het boek ontleedt 9 ‘leugens’ waarvan we soms gewoon niet meer weten waarom we die gebruiken, of waarom we op die manier werken. Denk aan: ‘work-life balance is het allerbelangrijkst voor onze werknemers/kandidaten’. Waarna bedrijven hun massagestoelen, kinderopvang ter plekke of stomerij-ophaalservices prominent vermelden onder het kopje ‘cultuur’. Kennelijk gaan we er dus vanuit dat er een tegenwicht aan werk moet zijn. Dat werk zwaar is en dat we naast compensation (in het Engels wordt het net wat duidelijker) vooral life nodig hebben om ons uitgeputte brein weer aan te vullen. De schrijvers laten zien waarom het idee van balans niet reëel is en hoe we ons meer moeten focussen op flow. En op taken of onderdelen van ons werk waar we echt van genieten, die we moeten proberen uit te bouwen. Ik zal niet alle 9 leugens behandelen, maar wil wel – als teaser voor alle employer branding-specialisten – nog een andere leugen noemen: people care which company they work for

#2. Joris Merks-Benjaminsen – Online Brand Identity

Dit is echt een fantastisch boek dat ik te weinig nog eens erop nasla. Ik heb een paar jaar geleden een paar digitale masterclasses gevolgd en dit boek was een van de studieboeken. De genoemde voorbeelden, maar ook inzichten over hoe je jouw merk ‘future ready’ maakt, zijn nog steeds actueel. En hoewel het uitgangspunt vooral commerciële branding is, zijn de ideeën over merkidentiteit en missie makkelijk te vertalen naar employer branding.

Wat ik uit dit boek heb meegenomen is het belang van mobile first

Wat ik uit dit boek met name heb meegenomen is het belang van de focus op mobile first, hoe je met allerlei eigen datapunten je (werkenbij-)site kunt verbeteren en hoe je verschillende doelgroepen een zoveel mogelijk gepersonaliseerde (online) kandidaatreis kunt aanbieden. Ik was een paar weken geleden bij de Social Media Week Nederland en daar sprak RauwCC; het bureau dat de aanbesteding heeft gewonnen als socialemediapartner voor #werkenvoorNederland, samen met Tim van Waard (onder andere) over het 3H (Hero-Help-Hub) model van Google. Zij gebruiken dat model voor de optimalisatie van de LinkedIn-pagina van de Rijksoverheid. Aangezien Joris Merks al bijna 10 jaar werkt bij Google wordt het ook uitgebreid toegelicht in dit boek.

#3. Maartje Blijleven – We Love Communities

De mens is een groepsdier en onze behoefte ergens bij te horen verschuift meer en meer naar (niche) communities. Wellicht dat je je er niet altijd van bewust bent, maar de kans is groot dat jij ook al in diverse communities zit of ze zelf onderhoudt. Ik zit bijvoorbeeld in een reünie-whatsappgroep van mijn eerste werkgever, uiteraard een gezins-whatsappgroep (die naast obscene stickers vooral meldingen bevat als: ‘kom naar beneden, we gaan eten’), maar ook een Smartphone Video Training-groep die is opgezet na een training bij Pelpina Trip. Ik run een Instagrampagina om de leden van een bepaald hondenras met elkaar te verbinden en ben lid van de Facebook-groep van Matt Navara, genaamd Social Media Geek Out (aanrader).

Een community opzetten kost tijd, maar levert ook veel op

Een community opzetten kost tijd (en alleen daarom al geld), maar levert ook veel op. Als organisatie of merk is het een supermanier om meer fans, klanten of (toekomstige) werknemers te bereiken. Mits er door iedereen voldoende waarde uit gehaald wordt. Dit boek is een aanrader als je meer wilt weten over het opzetten en uitbouwen van een succesvolle community.

#4. Yuval Noah Harari – Homo Deus

Als je zin hebt om deze kerstdagen eens een echte dikke pil tot je te nemen, dan moet je wat mij betreft voor deze gaan. Mijn zus was helemaal lyrisch over Sapiens, dus ik heb me op de opvolger daarvan gestort: Homo Deus. Ik moet wel zeggen dat ik de eerste 2 delen vrij redelijk kon volgen, maar deel 3 wat meer ploeteren werd. En het hele boek had wat mij betreft wel een pagina of 100 minder gekund.

Als je zin hebt om deze kerstdagen eens een echte dikke pil tot je te nemen, dan moet je wat mij betreft voor deze gaan.

Harari verbindt wetenschap, filosofie en geschiedenis met elkaar. Hij vraagt zich af waar we in een wereld met enorme technologische mogelijkheden en geloof in maakbaarheid naartoe gaan. De verschillende toekomstscenario’s die hij schetst zijn niet allemaal even optimistisch, maar wel enorm interessant om te onderzoeken.

#5. Klaas Weima – Aandachtsmarketing

Ik eindig dit rijtje met een boek waarin veel inzichten uit het boek van Joris Merks terugkomen. Als employer brand willen we eerst de aandacht vangen van zowel latente als actieve klanten en moeten we daarna die aandacht behouden. Maar om diverse redenen (media-explosie, spaarzaam vertrouwen, privacyzorgen) is aandacht steeds schaarser aan het worden.

Aandacht is de nieuwe valuta.

Aandacht is de nieuwe valuta. Weima beschrijft hoe mensen bereid zijn hun aandacht aan merken te schenken, maar daar wel iets voor terugwillen. Een vlot en toegankelijk geschreven boek en uitermate actueel.

Zelf meedoen?

Mail ons dan een lijstje (en foto) met de 5 boeken die jou het meest inspireren en waarom (het hoeven niet per se boeken over recruitment te zijn).

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners