
Het Amsterdamse Playtowork stond sinds 2016 ingeschreven bij de KvK. In de jaren erna wist het bedrijf heel wat media-aandacht te genereren. Het faillissement is op 15 juli uitgesproken. Op de site van het bedrijf is hier echter nog niets van te merken. Daar wordt nog vermeld: ‘Wij bieden bedrijven én mbo-werkzoekenden nieuwe perspectieven door verder te kijken dan een diploma. Bij PlaytoWork kijken we naar wat iemand kan en wat hun persoonlijkheid is. Hard skills en soft skills. Aan de hand van data gedreven inzichten in relevante skillsets vinden wij die perfecte match tussen de mensen en het werk.’
‘Bij PlaytoWork kijken we naar wat iemand kan en wat hun persoonlijkheid is. Hard skills en soft skills.’
Oprichter van het bedrijf is Max Boodie (1964, links op de foto hierboven). Voordat hij met PlaytoWork begon verdiende hij
Rabobank investeert
In 2019 kreeg PlaytoWork een flinke investering van de Rabobank. Als allereerste arbeidsmarktplatform volgde in 2020 een registratie als ‘sociale onderneming’, later dat jaar gevolgd door een samenwerking – als 1 van de 20 partners – met House of Skills regio Amsterdam.
‘PlaytoWork had veel liefde voor de mbo’er, maar helaas iets minder voor de klant die de rekening betaalde.’
Samen met Stichting Guruz van Arjan Elbers werd in 2023 een hackathon over het verbeteren van het mbo-imago georganiseerd, waarna een jaar later ook het salesteam nog werd uitgebreid. Officieel ‘om nóg een level up te gaan met het helpen van bedrijven aan matchend mbo-personeel’. Helaas dus blijkbaar zonder het gewenste resultaat.
Transitie
Boodie, die zelf ook ooit aan het mbo is begonnen, zegt het faillissement natuurlijk te betreuren, maar wil vooral ook duidelijk maken de afwikkeling de komende weken veel aandacht te willen geven. ‘We willen goed zorgen voor de curator, maar ook voor de mensen, en de klanten, daar waar het kan. Zoals ik altijd mijn klanten op #1 gezet heb. We zijn nu ook met een aantal partijen in gesprek, en we gaan 100% zeker voor een doorstart.’ De mbo-doelgroep verdient dat ook, zegt hij. ‘We hebben deze mensen keihard nodig voor alle transities waar we als samenleving momenteel middenin zitten.’
‘Het idee om per sollicitant af te rekenen, bleek voor de markt te ingewikkeld.’
Hij is zelf ‘de eerste die zegt dat ik het niet goed genoeg heb gedaan’, zegt hij. Het product, met een gamification-platform voor de doelgroep, bleek uiteindelijk toch niet makkelijk bij veel organisaties aan de man te brengen. ‘Het idee om per sollicitant af te rekenen, bleek voor de markt ook te ingewikkeld. Met het team waren we dan ook al bezig met een transitie naar een meer traditioneel bureau. Dat herkent de markt namelijk wel. Dat is wat we ook in de doorstart meer gaan doen. En hoe dan ook, linksom of rechtsom, ik blijf die boodschap van het belang van het mbo gewoon verkondigen. De markt is nog niet van mij af!’
Lees ook
- 7 nieuwe inzichten over het werven van mbo’ers
- Veel mbo’ers willen eerst dagje proefdraaien (voordat ze contract tekenen)