Feel Good Friday: Met billboards op naar transparantie in salarissen

Nog steeds ontbreekt in veel vacatures de transparantie over het salaris. Een Britse vacaturesite probeert daar nu met grote billboards iets aan te veranderen. Dat raakt duidelijk een snaar. Maar zou het ook tot de gewenste verandering leiden?

Peter Boerman Op 12 november 2021 Gem. leestijd 3 min161x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: Met billboards op naar transparantie in salarissen

Wanneer gaan bedrijven eindelijk eens begrijpen dat mensen het salaris in een vacature willen zien, zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen nemen om al of niet te solliciteren? Die vraag stelde Theo Margolius vorige maand op zijn LinkedIn. Met daarbij de belofte dat als zijn post duizend likes zou krijgen, dat hij die boodschap over transparantie breed zou verkondigen op billboards in het centrum van Londen.

transparantie gewenst otta

En zo geschiedde. Het werden namelijk geen 1.000 likes, maar ruim 50.000. En dus zijn op verschillende plekken in de Britse hoofdstad nu oproepen te lezen voor meer transparantie over salarissen in vacatureteksten. ‘Slechts ongeveer 5 procent van de vacatures hebben het salaris vermeld. We hebben een sterk gevoel dat dit moet veranderen’, aldus Margolius, mede-oprichter van Otta, een Britse vacaturebank voor met name tech-start-ups en scale-ups.

transparantie gewenst

De posters leidden direct tot een levendige discussie op LinkedIn over voor- en nadelen van dit al lang bestaande ‘taboe’ op salaris in vacatures. Het heeft Magnolius alleen maar gesterkt in zijn overtuiging, zegt hij. ‘We snappen dat we nog een lange weg te gaan hebben, en deze billboards zullen het niet alleen veranderen. Daarom hebben we nog meer gepland staan om salaris-transparantie een realiteit te maken. We hopen dat bedrijven beginnen op te letten!’

Bekend taboe

Salaris in vacatures is een van de bekendste taboes in de recruitmentwereld. In slechts zo’n 26 procent van de vacatures wordt een salaris benoemd, blijkt uit onderzoek van Jobdigger. En dat percentage neemt maar langzaam toe. Ondanks de arbeidsmarktkrapte. En ondanks de eisen die Google for Jobs stelt. De meeste bedrijven houden het toch nog steeds liever op ‘een marktconform salaris’. Alhoewel er wel groei in de vermelde salarissen zit. Voor 2020 stond namelijk nog in geen 20% van de vacatures een concreet bedrag.

Salaris staat nog steeds veruit bovenaan de lijst met ‘pullfactoren’ voor kandidaten.

Tegelijkertijd blijkt salaris voor werkzoekenden juist een belangrijke afwegingsfactor om al dan niet te solliciteren. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group blijkt dat ‘een goed salaris’ voor 55% van de Nederlandse beroepsbevolking een belangrijke reden is om voor een werkgever te kiezen. Daarmee staat salaris nog steeds veruit bovenaan de lijst met ‘pullfactoren’. En eerder onderzoek van Unique liet zien dat 40% van de sollicitanten zich eraan stoort als er geen salaris in een vacature wordt genoemd en 20% zelfs helemaal afhaakt als ze niet direct kunnen zien hoeveel een baan verdient.

Europese wetgeving

Ook de Europese wetgeving speelt mee (al is dat in Groot-Brittannië natuurlijk niet meer het geval). De Europese Commissie presenteerde in maart dit jaar namelijk een voorstel over beloningstransparantie dat moet waarborgen dat vrouwen en mannen in de EU voor gelijke arbeid gelijk worden beloond. Dit voorstel geldt als een politieke prioriteit van EU-voorzitter Ursula Von der Leyen en richt zich onder meer op beloningsinformatie voor werkzoekenden.

‘Werkgevers moeten in de vacature informatie geven over het aanvangssalaris of de aanvangsschaal’, zo schrijft de EU voor.

In het voorstel staat onder meer te lezen dat ‘werkgevers in de gepubliceerde vacature of vóór het sollicitatiegesprek informatie moeten geven over het aanvangssalaris of de aanvangsschaal van de beloning’. Ook mogen werkgevers kandidaten niet meer vragen hoeveel zij in eerdere arbeidsverbanden verdienden. Nederland heeft momenteel nog zo’n anderhalf jaar de tijd om de richtlijn in nationaal recht om te zetten. Hoog nodig, want vorig jaar tikte het European Social Charter Nederland nog op de vingers, omdat ons land te weinig werk zou maken van transparantie in beloningen.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS