Building Heroes wint Innovatie-in-Selectie Award 2022

De Innovatie-in-Selectie Award van 2022 is gisteren een prooi geworden voor Building Heroes, voor de vernieuwende manier waarop zij talent herkennen, zonder te letten op opleiding of werkervaring.

Peter Boerman Op 29 juni 2022 Gem. leestijd 3 min240x gelezen
Deel dit artikel:
Building Heroes wint Innovatie-in-Selectie Award 2022

In de huidige krapte op de arbeidsmarkt loont het om breder naar talent te kijken. Als je de strikte eisen loslaat van vooropleiding en werkervaring, maak je ineens de vijver waaruit je kunt vissen een stuk groter. Maar ja, hoe zorg je dan dat je nog steeds voldoende talent binnenhaalt, dat je dus niet inboet aan kwaliteit? Voor de manier waarop Building Heroes dat sinds een tijdje doet, won het bedrijf gisteren de zogeheten Innovatie-in-Selectie Award.

‘Als je blijft proberen elkaar vliegen af te vangen, help je elkaar niet verder.’

Hoe dat zo kwam? ‘We kijken meer naar: wat heb je van nature in je? En hoe kunnen we daarmee de juiste plek voor je vinden’, legt directielid en HR-manager Maaike Arns uit. Of, zoals data & intelligence lead Steven Vastenhoud het zegt: ‘In de krappe arbeidsmarkt hebben we in de bouw te weinig talent opgeleid om aan de grote vraag te voldoen. Als je dan blijft proberen bij elkaar vliegen af te vangen, help je elkaar niet verder, en maak je het probleem eigenlijk van kwaad tot erger. Daarom hebben wij besloten het anders te willen doen, en anders te gaan kijken naar talent.’

Construction University

Als talent er niet is, dan moet je het zelf opleiden, zo besloot Building Heroes allereerst. En daarvoor richtte het bedrijf eerst de Construction University op. Maar hoe selecteer je nou de beste mensen voor die opleiding, die liefkozend ‘Building Talents’ worden genoemd? Daarvoor sloeg het de handen ineen met assessmentbureau BrainsFirst.

Samen keken ze eerst naar de future skills die nodig zijn in de bouw. Hoe snel neemt iemand een beslissing? Ziet iemand patronen? Anticipeert iemand op zijn acties? En vindt daarop ook reflectie plaats? ‘Dat zijn allemaal kenmerken die we hebben vastgelegd in een baanprofiel’, legt customer success director Marieke Dresmé uit. ‘Het is belangrijk dat je weet wat je zoekt. Vervolgens kunnen we kandidaten een brain based assessment laten spelen, waaruit een breinprofiel ontstaat. Op basis daarvan kunnen we dan een match maken, die kan voorspellen hoe succesvol een kandidaat zal zijn in de Construction University.’

Atypische profielen

Dat levert niet alleen het voordeel op dat je beter kunt inschatten of een kandidaat die begint aan het opleidingstraject het ook tot het einde volhoudt, en het verloop dus daalt. Het heeft nog een groot voordeel, zegt Vastenhoud. En dat is dat talent dat ‘normaal’ nooit in aanmerking zou komen, nu ineens wel een goede kans maakt. ‘Atypische profielen’, zoals Vastenhoud het noemt. ‘We zien dat er nu kandidaten die een betere fit zijn dan pakweg 3 jaar geleden. Dat levert een aanzienlijke reductie op in de uitval in het 3-jarige traineeship.’

‘Door meer te kijken naar het potentieel van mensen, kun je ook meer mensen een kans bieden.’

‘Maar door meer te kijken naar het potentieel van mensen, kun je ook meer mensen een kans bieden. We boren hiermee een nieuwe bron van talenten aan. Mensen die niet technisch opgeleid zijn, maar wel de potentie hebben om hierin succesvol te zijn, werden tot nu toe meestal snel vergeten. Op het moment dat je dit echter inzichtelijk maakt, bied je klanten een heel welkome aanvulling in tijden van krapte.’

4 criteria

Het was voor de jury al met al genoeg om de aanpak te onderscheiden. De jury beoordeelde de inzendingen op zowel het innovatieve karakter als de wetenschappelijke onderbouwing van de methode, het rendement, en of de methode zou leiden tot meer diversiteit en inclusiviteit. Hoewel de inzendingen dicht bij elkaar lagen qua stemmen in de jury, was de aanpak van Building Heroes uiteindelijk overall de beste op de 4 criteria, aldus Aaltje Vincent, die namens de jury de prijs uitreikte.

De jury was er erg van onder de indruk dat Building Heroes alleen kijkt naar talent en op basis hiervan opleidingen, trainingen en coaching aanbiedt. Dat men structureel de data bekijkt om te kijken of er nog meer gemene delers te vinden zijn in goede presteerders maakt het daarnaast een lerende organisatie. Building Heroes kijkt bovendien of mensen moeite hebben met bepaalde onderdelen, en serveert ze dan niet meteen af, maar kijkt of dit te herleiden is uit de ‘breinprofielen’, om daar vervolgens actief op te kunnen coachen. Ook het rendement van 60% minder uitval in het traject vond de jury erg indrukwekkend.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS