Campagne van de week: het UMC Utrecht leidt kandidaten rond via 3D-audio

Het UMC Utrecht is een arbeidsmarktcampagne gestart, waarvan onder meer 3D-audiotours een belangrijk onderdeel uitmaken. Dat alles onder het motto: ‘Je nieuwe werkplek bekijk je met je oren’.

Peter Boerman Op 25 juni 2019
Gem. leestijd 3 min 1268x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: het UMC Utrecht leidt kandidaten rond via 3D-audio

Het UMC Utrecht is met meer dan 12.000 medewerkers de grootste werkgever in de regio.  Om vooral ervaren zorgcollega’s te interesseren voor een baan in het UMC Utrecht zijn een aantal online rondleidingen geproduceerd. Hierbij nemen de medewerkers zelf hun geïnteresseerde vakgenoten virtueel mee in het ziekenhuis.

umc video rondleidingen audiotour

Dat rondleiden gebeurt niet alleen met video, maar ook met zogeheten ‘3D-audiorondleidingen’, die zijn te beluisteren met een koptelefoon. Met deze audiotours, een nieuwe techniek, sta je als luisteraar voor je gevoel midden in het ziekenhuis; daar waar het gebeurt. Voor zover bekend is het de eerste keer dat een ziekenhuis van deze techniek gebruik maakt bij de werving van nieuw personeel.

Kennismaken en inzicht

De rondleidingen laten zien hoe men in het ziekenhuis samenwerkt, laten de kandidaat kennismaken met allerlei initiatieven én geven inzicht in de opleidings- en scholingsmogelijkheden die het UMC Utrecht biedt. Ook is er aandacht voor de meer gepersonaliseerde gezondheidszorg die het ziekenhuis biedt.

‘Wat ons werk ook zo bijzonder maakt, is dat we complexe zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeven.’

‘Mensen denken bij een academisch ziekenhuis misschien aan hoog-technische zorg’, zegt Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie Edith Kerkheide. ‘En die zorg vind je hier in het UMC Utrecht natuurlijk ook volop, want we zetten ons in voor patiënten vanuit het hele land, vaak met complexe ziektebeelden. Maar wat ons werk ook zo bijzonder maakt, is dat we die zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeven. We willen met deze campagne potentiële medewerkers aanspreken die zich uitgedaagd voelen door die rol.’

Persoonlijke rondleiding

Het UMC Utrecht biedt overigens niet alleen virtuele rondleidingen aan potentiële nieuwe medewerkers aan. Gediplomeerde kandidaten kunnen op afspraak ook een individuele fysieke rondleiding krijgen. Kerkheide: Die rondleidingen maken we op maat, op de afdeling waar jouw interesse ligt, zodat je echt weet waar je terechtkomt en wie je collega’s zijn als je besluit hier aan de slag te gaan.’

‘We maken rondleidingen op maat, op de afdeling waar jouw interesse ligt, zodat je echt weet waar je terechtkomt’

‘Geïnteresseerden die nog niet gediplomeerd zijn verwijzen we door naar de collega’s van ons Onderwijscentrum’, vult Suzanne Smulders aan. ‘Zij kunnen dan meteen kijken hoe ze hun interesse in werken in de zorg kunnen waarmaken. En zo kunnen ze ontdekken welke mogelijkheden er zijn om een deel van hun opleiding binnen het UMC Utrecht af te ronden en zich eventueel verder te specialiseren.’

In abri’s en online

Beelden van de nieuwe campagne van het UMC Utrecht zijn onder meer te zien op abri’s in Utrecht, Woerden, De Meern en Vleuten. Er is ook een speciale actiesite, die wordt ondersteund vanuit onder meer Facebook en Instagram. Bedoeling is dat de campagne niet alleen het algemene employer brand van het ziekenhuis ondersteunt, maar ook specifiek schaarse doelgroepen aanspreekt, zoals (gespecialiseerd) verpleegkundigen, radiologische en radiotherapeutische Rad- en Rat-laboranten, operatieassistenten en apothekersassistenten. Als je (bijna) je diploma hebt in een van de genoemde vakgebieden, dan neemt het UMC Utrecht binnen 1 werkdag contact met je op. De campagne, die is ontwikkeld door Steam, heeft een looptijd van zo’n 4 maanden.

umc utrecht abriposter audiotour

Lees ook:

Ook in Campagne van de week?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners