Campagne van de week: hoe Transvita meer teambuilders en gangmakers voor de klas wil krijgen

‘Jouw kracht = leerkracht!’ Met die centrale boodschap wil Transvita meer carrièreswitchers en herintreders voor de klas krijgen. Hoe krijgt die campagne vorm?

Peter Boerman Op 03 juni 2020
Gem. leestijd 3 min 733x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Transvita meer teambuilders en gangmakers voor de klas wil krijgen

Eigenlijk wilde Transvita een ‘imagocampagne’ tegen het lerarentekort in het primair onderwijs. Maar alleen een imagocampagne? Dat levert op korte termijn geen nieuwe leraren op, oordeelde Communicatie Team, het bureau waarbij de serviceorganisatie van, voor en door deelnemende scholen in de regio Utrecht aanklopte. En dus besloten ze samen om het anders aan te pakken, met niet alleen een imago-, maar meer een directe wervingscampagne.

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?

Het bureau startte met input ophalen bij de mensen die spreken uit ervaring: herintreders en carrièreswitchers. Waarom maakten zij destijds de keuze om toch (opnieuw) voor de klas te gaan staan? Tijdens een klankbordsessie werd informatie opgehaald en nieuwe inzichten verkregen. Aangevuld met online onderzoek een goed vertrekpunt om te starten met de ontwikkeling van een creatieve strategie.

Het bureau startte met input ophalen bij de mensen die spreken uit ervaring: herintreders en carrièreswitchers.

Communicatie Team ontwikkelde vervolgens een campagnestrategie gericht op mensen die niet negatief tegenover het basisonderwijs staan; die hier zelfs (onbewust) interesse in hebben. Misschien hebben ze het beroep als leerkracht wel eens overwogen, maar om wat voor reden dan ook nog niet eerder daadwerkelijk die stap gezet. Bij hen willen ze drempels en belemmeringen wegnemen, en het juiste duwtje in de rug geven.

Jouw kracht = leerkracht!

Op die manier ontwikkelde Communicatie Team de centrale boodschap ‘Jouw kracht = leerkracht!’. Die boodschap moet de doelgroep wijzen op hun waardevolle skills, zowel in werk- en privésituaties. Met fotografie (door United Studios) en pakkende teksten worden deze vaardigheden vervolgens verbonden met het basisonderwijs. Het beeld is daarnaast verrijkt met grafische elementen – passend bij het onderwijs en bij de huisstijl van Transvita.

De doelgroep wordt gewezen op hun waardevolle skills, zowel in werk- en privésituaties.

Samen met online recruitmentbureau VONQ werkten ze daarnaast ook de vier basisbeelden uit in verschillende (animerende) online banners. Die zijn een half jaar online zichtbaar op veel verschillende relevante websites en klikken door naar de speciaal ontwikkelde website voordeklas.nl. De awareness-fase van de campagne (shift 1) is net afgerond, de action-fase (shift 2) komt eraan, vertelt Mérit Michielsen, die vanuit Communicatie Team het hele proces van de campagne begeleidde.

Zichtbaar bij en op scholen

Persoonlijke benadering werkt, zo bleek uit de klankbordsessie. En dus ontwikkelde het bureau ook een toolbox voor de scholen in de regio met hulpmiddelen in de vorm van posters, kaarten en flyers. ‘Zo bereik je ook ouders en verzorgers en kunnen leerkrachten mensen uit hun omgeving benaderen die ze geschikt vinden voor de functie van leerkracht’, aldus Michielsen. ‘En een mooie bijkomstigheid hiervan is dat Transvita zo ook beter zichtbaar is bij de scholen waar zij zich voor inzetten.’

transvita moeder

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners