Campagne van de week: hoe Bonarius monteurs werft met ‘knappe spullen’

Of je nu gaat voor de groeikansen via de eigen academy, de sfeer, het salaris of de ‘knappe spullen’: monteur zijn bij Bonarius heeft tal van voordelen. Wat houden die precies in? Een nieuwe campagne moet het duidelijk maken.

Vicky Vijg Op 28 oktober 2020
Gem. leestijd 4 min 1160x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Bonarius monteurs werft met ‘knappe spullen’

De 300 medewerkers van techniekbedrijf Bonarius zorgen nu al jaarlijks voor het onderhoud van zo’n 200.000 verwarmings- en warmwaterinstallaties van wooncorporaties en vastgoedbeheerders. Maar het familiebedrijf groeit flink, en daarom zijn ze op zoek naar uitbreiding. Ervaren vakmensen om hun team te komen versterken zijn meer dan welkom, maar ook jonge enthousiaste jongens en meiden die van aanpakken houden en het vak willen leren.

De lat wordt hoog gelegd, ‘want alles draait om kwaliteit’.

Om die mensen te vinden is het bedrijf recent gestart met een grote wervingscampagne. De lat wordt echter wel hoog gelegd, zo meldt de campagnesite, ‘want alles draait om kwaliteit’. Maar ze bieden daarvoor dan wel weer een goed salaris, ‘knappe spullen’ en volop groeimogelijkheden. Daar vragen ze teamspirit, passie voor techniek, hard werken en een dienstverlenende instelling voor terug.

Geen half werk

Bonarius zoekt mensen voor de vestigingen in het Noord-Hollandse Zwanenburg en in Den Haag. Het bedrijf verzorgt overigens niet alleen onderhoud aan cv-installaties, maar daarnaast ontwerpen, installeren en beheren ze ook technische installaties. Doordat het een familiebedrijf is, omschrijven ze zichzelf als hecht bedrijf met veel betrokkenheid, korte lijnen en eenheid in de organisatie en binnen de teams. ‘Samen uit, samen thuis’.

Ze willen kwaliteit bieden aan hun klanten en beseffen zich dat ze dat alleen kunnen bereiken als ze die kwaliteit ook aan hun mensen bieden.

Ze beseffen dat ze hun klanten alleen kwaliteit kunnen bieden als ze die kwaliteit ook aan hun mensen bieden. De monteurs worden niet voor niets ‘het hart en gezicht van Bonarius’ bedrijven’ genoemd. Bij Bonarius houden ze niet van half werk, dus je krijgt naar eigen zeggen het beste gereedschap én een auto van de zaak (indien van toepassing).

Unieke opleidingswoning

Voor iedereen die het vak wil leren – of nog meer van het vak wil leren – is er sinds 2017 de eigen Bonarius Academie. Er wordt lesgegeven in een eigen klaslokaal, waarin ook een Amsterdamse driekamerwoning is nagebootst waarin de monteurs in opleiding kunnen oefenen. Les op de eigen Academy is persoonlijker, aldus Bonarius, en dat scheelt ook weer reistijd voor de monteurs. Bonarius is al jarenlang een erkend leerbedrijf. Daarnaast hebben ze meerdere keren de onderscheiding ‘Excellent Opleidingsbedrijf’ gekregen van de brancheorganisatie Techniek Nederland.

Sinds 2017 wordt er lesgegeven in hun eigen klaslokaal, waarin ook een Amsterdamse driekamerwoning is nagebootst.

In dit artikel werd al even gesproken over de innovatieve manieren om het personeelstekort aan te pakken. Volgens opleidingscoördinator Arjen Binkhorst heeft hun eigen werkleerplekken het bedrijf nog meer op de kaart heeft gezet. ‘We zien een toename van de vraag naar stageplekken en werkleerplekken.’

Bonarius Academy

Handen uit de mouwen

Dat er genoeg groeimogelijkheden zijn, wordt met verschillende verhalen van medewerkers op de werken-bij pagina bevestigd. Een van de medewerkers die zijn verhaal gedeeld heeft is Jos. Hij ging van magazijnmedewerker naar servicemonteur. ‘Ik solliciteerde bij Bonarius en kon meteen aan de slag in het magazijn. Na 1,5 jaar boden ze aan om op kantoor mijn onderhoudspapieren te halen. Maar ik steek liever de handen uit de mouwen, dus na 2 jaar werken in het onderhoud kon ik doorstromen naar de service. Ook daar heb ik inmiddels mijn papieren voor gehaald. En nu werk ik als servicemonteur. Ja, zo kan het gaan in 8 jaar!’

‘Ik werd ‘gespot’ en kreeg ruimte om mijn kwaliteiten te ontplooien en door te groeien’

En Elga vertelt in een ander verhaal dat ze van medewerker Front Office naar teamleider is gegaan. ‘Ik werd ‘gespot’ en kreeg ruimte om mijn kwaliteiten te ontplooien en door te groeien. De hectiek op de afdeling is heerlijk, nooit saai en eigenlijk kun je niet naar huis, want er is altijd iets te doen. Als teamleider vind ik het mijn taak om teamspirit te creëren en het goede voorbeeld te geven. Ik ben er voor de medewerkers, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.’

One of the guys

En dan zien we ook nog Sanne, die vindt dat meer meiden de stap naar een technisch beroep moeten maken. ‘Ik twijfelde ook, omdat het een mannenwereld is, maar je bent meer dan welkom en wordt met respect behandeld. Gewoon als one of the guys.’ Techniek interesseerde Sanne altijd, maar ze durfde er nooit voor te gaan. Toen ze bij Bonarius terechtkwam had ze nul ervaring. ‘Maar met gewoon proberen en super goede begeleiding kon ik in no time zelf aan de slag. Inmiddels heb ik de opleiding tot onderhoudsmonteur bijna afgerond en ga ik door naar de opleiding voor storingsmonteur. Je komt elke dag op andere plekken, elk huis, elke bewoner heeft een ander verhaal.’

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Vicky Vijg

Redacteurbij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners