Dit mis je als je (nog) niet aan Candidate Journey Mapping doet

Hoe verbeter je de candidate journey? Door goed in kaart te brengen waar die kandidaat dóórgaat of juist afhaakt. Dat doe je met Candidate Journey Mapping. Maar hoe werkt dat precies? En aan welke knoppen kun je dan draaien?

Laura Beekwilder Op 17 december 2020 Gem. leestijd 3 min679x gelezen
Deel dit artikel:
Dit mis je als je (nog) niet aan Candidate Journey Mapping doet

Wil je jouw kandidaten candidate experience bieden? Candidate Journey Mapping kan je helpen om de reis die je kandidaten maken in kaart te brengen, om zo te zien waar je nog verbeteren kunt. Het geeft je inzicht in de mogelijke vragen, zorgen en zelfs barrières die kandidaten kunnen hebben tijdens het wervingsproces. Je gebruikt dit inzicht vervolgens om betere content te maken en in te spelen op deze vragen en behoeften.

Voor elke doelgroep ziet de Candidate Journey Map er weer anders uit.

Klinkt logisch, maar hoe begin je aan zo’n Candidate Journey Map? Daarvoor is het goed om allereerst tijd te besteden aan het uitwerken van de zogeheten candidate persona’s. Dit is handig omdat voor elke doelgroep de Candidate Journey Map er weer anders uitziet. Ze hebben andere pijnpunten en wensen.

Waarom starten met Candidate Journey Mapping?

Simpel gezegd gaat de Candidate Journey Map erom dat je jouw proces beziet door de ogen van de kandidaat. Het legt de momenten bloot waarop ze in contact komen met je bedrijf, iets waardevols leren of juist iets zien wat frustrerend is. Wanneer haken ze af? En wat zorgt ervoor dat ze beseffen dat ze zich bij jouw team willen aansluiten? Daarnaast helpt Candidate Journey Mapping ook om te bepalen wat voor content je moet maken om de aandacht te trekken van kandidaten.

Wat kan Candidate Journey Mapping jou en je team opleveren?

  1. Het belang van de candidate experience wordt duidelijk, en je zorgt voor een gedeeld referentiekader.
  2. Je ontdekt wat de behoeften, wensen, zorgen en gedragingen zijn van je kandidaten.
  3. Je stelt probleemgebieden vast die mogelijk negatieve invloed hebben op het wervingsproces.
  4. Kansen om online prestaties te verbeteren worden geïdentificeerd.
  5. Je kunt het wervingsproces herinrichten gebaseerd op de ervaring van de kandidaat.
  6. Je ontdekt tal van nieuwe onderwerpen om content mee te creëren.

candidate journey mapping dus

De aandacht van kandidaten trekken

Wil je de aandacht trekken van kandidaten? Probeer je dan zoveel mogelijk in hen te verplaatsen. Welke vragen kunnen ze hebben in elke fase van de candidate journey? Dit gebruik je vervolgens als onderwerpen voor je content. Daarin ga je in op eventuele zorgen die ze hebben, om die zorgen uiteindelijk weg te nemen. Kandidaten raken immers eerder betrokken bij bedrijven die content delen die inspeelt op wat hen bezighoudt.

Voorbeeld 1:

Vraag: Wat voor soort carrière kan ik doorlopen bij dit bedrijf?

Soort content: Een infographic die uitlegt hoe een loopbaan eruit kan zien voor een van de functies binnen je organisatie. Of een blog die een loopbaan van een medewerker van jouw bedrijf uitlicht.

Voorbeeld 2:

Vraag: Wat voor soort werk ga ik doen en welke technologieën ga ik hierbij gebruiken?

Soort content: Een aantal Instagram-stories van een medewerker die je meeneemt tijdens een werkdag. Hij of zij vertelt hierin wat hij of zij doet op een dag, hoe dit gebeurt en wat de uitdaging is van het werk.

Meer (gekwalificeerde) kandidaten

Tijdens elk touchpoint in de candidate journey heb je een kans om je kandidaten positief te beïnvloeden. Het succesgeheim is weten welke informatie kandidaten nodig hebben om ze van de awareness-fase door te laten stromen naar een sollicitatie. Als je kandidaten voorziet van informatie waarnaar ze op zoek zijn, hebben ze eerder het gevoel dat je hen begrijpt. In hun eigen beslissingsproces, maar ook dat je organisatie om haar medewerkers geeft en dat een baan bij jou een kans is die ze moeten aangrijpen.

Hoe bedenk je hier goede content voor?

Voorbeeld 1:

Het sollicitatieproces: Kandidaten moeten makkelijk kunnen solliciteren en ze willen graag weten wat ervoor zorgt dat hun sollicitatie succesvol is. Hoe vergroten ze de kans dat ze worden uitgenodigd voor een gesprek?

Soort content Schrijf een blog waarin je als recruiter vertelt wat nodig is voor de baan. Hoe kom je in aanmerking voor de baan? Ook kun je hier tips geven over hoe je een sterk cv opbouwt dat voor jullie de aandacht trekt.

Voorbeeld 2:

Verwachtingen: Kandidaten willen voorafgaand aan een sollicitatiegesprek weten wat ze kunnen verwachten, waar het gesprek plaatsvindt en hoe ze het gesprek succesvol kunnen doorlopen.

Soort content: Schrijf een artikel of maak een video die je naar kandidaten stuurt die zijn uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Hierin kun je alle details van het gesprek verwerken. Niet alleen hoe ze zich kunnen voorbereiden, maar ook hoe je het gesprek voert en hoe ze na het gesprek op de hoogte worden gehouden.

candidate journey mapping

Verbeter je employer branding

Candidate Journey Mapping helpt om de sterke en zwakke punten van je recruitmentproces te bepalen, zodat je deze kunt verbeteren vanuit het oogpunt van je kandidaat. Door vanuit dit perspectief veranderingen door te voeren versterkt je ook meteen je employer brand.

Wat voor content past hierbij?

Voorbeeld 1:

Onderzoek werkgevers: Kandidaten doen in de consideration fase onderzoek naar mogelijke werkgevers. Hoe is het gesteld met de informatie op je werkenbij-site?

Zo doe je het: Na het invullen van de Candidate Journey Map heb je ontdekt dat kandidaten altijd je werkenbij-site bezoeken om informatie over je bedrijf te verzamelen. Het is dus belangrijk om dit goed op je website zichtbaar te maken.

Voorbeeld 2:

De start van een nieuwe baan: De eerste werkdag kan per team of functie verschillen. Hoe kun je ervoor zorgen dat iedereen een consistente en positieve onboarding-ervaring heeft?

Zo doe je het: Begin de onboarding al voordat iemand daadwerkelijk begint met werken. Maak bijvoorbeeld een mooi handboek met daarin informatie over het bedrijf, welke teams er zijn, software waarmee gewerkt wordt, handige video’s en leuke vrijmibo’s die je organiseert. Zo zorg je dat elke nieuwe medewerker met dezelfde kennis start met de nieuwe baan.

start candidate journey mapping

Start met mapping!

Er is ontzettend veel te leren over kandidaten en over je bedrijf door te beginnen met Candidate Journey Mapping. Je ontdekt niet alleen hoe kandidaten interactie hebben met jouw bedrijf, het geeft je ook de kans om elke interactie te verbeteren. Meer kandidaten zullen bij je solliciteren. Meer weten, of zelf ermee aan de slag? Download hier de gratis Candidate Journey Map-template.

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing automation.
Deel dit artikel:
Laura Beekwilder

Laura Beekwilder

head of sales bij sendtodeliver
Laura Beekwilder werkt bij SendtoDeliver, experts in (onder meer) recruitment marketing automation).
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS