Nieuwe start-up Cowboys.nl richt pijlen op verdienmodel vacaturemarkt

Lars Wetemans kenden we nog als CEO van Wonderkind, maar inmiddels is hij betrokken bij een andere start-up: Cowboys.nl. De nieuwe missie: werving transparanter en eerlijker maken, zowel voor kandidaat als werkgever.

Peter Boerman Op 27 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min200x gelezen
Deel dit artikel:
Nieuwe start-up Cowboys.nl richt pijlen op verdienmodel vacaturemarkt

‘De recruitmentindustrie wordt gekscherend wel eens het Wilde Westen genoemd, vanwege de vele cowboys die actief zijn. Onze naam is een knipoog naar die markt’, zegt Sem Zijlstra, CEO van het vandaag gelanceerde Cowboys.nl. Deze recruitmentstart-up opent de aanval op de naar eigen zeggen ondoorzichtige verdienmodellen in de vacaturemarkt. Het Amsterdamse bedrijf introduceert daarom – naar eigen zeggen ‘als eerste’ – 100% openheid in kosten, verdienmodel en resultaat.

‘We spelen in op een bredere behoefte aan meer transparantie in de maatschappij.’

‘We spelen in op een bredere behoefte aan meer transparantie in de maatschappij’, aldus Zijlstra. Organisaties schakelen bij de werving van personeel nu nog vaak gespecialiseerde recruitment-marketingbureaus in die hen helpen met de plaatsing van vacatures op vacaturesites. Maar volgens Zijlstra hanteren deze bureaus daarvoor vaak ‘onbekende marges op mediabudgetten’. En dit leidt volgens hem veelal tot ‘perverse prikkels waarbij adviezen vanuit de bureaus niet altijd in het belang zijn van de klant.’

drie cowboys
De drie ‘cowboys’ in Amsterdam, van links af: Sem Zijlstra, Lars Wetemans en Wouter Aijtink.

Op een missie

Bij Cowboys.nl niets van dat alles, bezweert de oud-topjudoka ook. Samen met Wouter Aijtink en de nog van Wonderkind bekende Lars Wetemans is hij ‘op een missie’ om meer transparantie in de vacaturemarkt te brengen. Dat willen ze enerzijds doen door alleen op basis van gewerkte uren te factureren, en zo hun verdiensten volledig inzichtelijk te maken. Anderzijds willen ze alle data die vrijkomen bij online vacatures adverteren volledig transparant maken.

‘TikTok, podcasts en zelfs influencers moeten lastig bereikbaar talent in beweging brengen.’

cowboysZijlstra: ‘Er worden nu vaak hoge marges verdiend op de doorplaatsingen op vacaturesites door traditionele bureaus. Die kunnen oplopen tot wel 80%, en zitten vaak verscholen in mediabudgetten. Zonder dat de klant daar enig besef van heeft.’ Maar het is niet alleen volledige transparantie dat het nieuwe bedrijf zich ten doel stelt. ‘Ook willen we ons onderscheiden door talent te werven met innovatieve campagnes op nieuwe media. TikTok, podcasts en zelfs de inzet van influencers moeten lastig bereikbaar talent in beweging brengen op de arbeidsmarkt.’

Ontstaan ‘door corona’

Zijlstra en Aijtink zijn beiden ook eigenaar van eventmarketingbureau Boest. Als gevolg van het op slot gaan van de evenementenbranche door COVID-19, zagen ze die andere business echter ernstig krimpen. In de recruitmentbranche hopen ze daarvan gevrijwaard te blijven, samen met de derde partner, Lars Wetemans. Zijlstra: ‘Anders dan in de markt van vacatureplaatsingen, was het in de eventbranche al heel gebruikelijk om transparant te zijn over verdienmodellen. Bovendien kent het werven van talent veel raakvlakken met het werven van bezoekers voor evenementen.’

Cowboys.nl mikt voor komend jaar op een miljoen euro omzet.

Cowboys.nl mikt voor komend jaar op een miljoen euro omzet. Corona raakt volgens hen weliswaar ook de arbeidsmarkt, maar in mindere mate dan de evenementenbranche. Daarnaast denken de ondernemers dat Cowboys.nl inspeelt op een bestaande behoefte, die nog niet wordt vervuld door andere partijen in de markt, en hopen ze zo personeelswerving transparanter en eerlijker te maken, zowel voor kandidaten als voor werkgevers.

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark