Creatieve werving van technici in een krappe arbeidsmarkt (inzending Savvy Digital B.V.)

Hoe bereik je technici die ’s avonds kiezen voor Netflix in plaats van de vacaturebank? Door inzet van een creatieve social jobmarketing-campagne! Lees de hele case van Savvy Digital B.V. die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 26 maart 2020 Gem. leestijd 3 min335x gelezen
Deel dit artikel:
Creatieve werving van technici in een krappe arbeidsmarkt (inzending Savvy Digital B.V.)

Omschrijving van de case

Veel technische bedrijven kampen met een flink tekort aan vakkundig personeel, waardoor uitvoering van de werkzaamheden onder druk komt te staan. Met name in branches zoals de elektro- en installatietechniek is werving van het juiste talent een uitdaging. Met bedrijven die jonge mbo-technici al tijdens hun opleiding of stage vastleggen, is het logisch dat veel bedrijven de hulp van een technisch detacheringsbureau inschakelen om dit talent te vinden.

Technisch talent zit overal

De autobranche is een sector met veel technisch talent. Hier werken veel ‘ruwe diamanten’ in een omgeving waar talent en potentie niet altijd wordt erkend of optimaal tot bloei kan komen. Hoe kom je in contact met deze doelgroep? Hoe overtuig je de ambitieuze toppers in het garagebedrijf om eens goed na te denken over hun carrièrepad en onbenut potentieel?

De quiz daagde de ‘koningen van de werkplaats’ uit om hun kennis op de proef te stellen.

Met deze vraag in het achterhoofd ontwikkelden we samen met Krosto Techniek, een technisch detacheerder uit Amsterdam, een creatieve social campagne in combinatie met een interactieve quiz voor mobile. De quiz daagde de automonteurs, meer specifiek: de ‘koningen van de werkplaats’, uit om hun kennis op de proef te stellen door het beantwoorden van 6 vragen. Niet alleen parate kennis werd getoetst; ook het stellen van diagnoses en aanpak bij bepaalde symptomen.

Dat ging gesmeerd!

Op basis van het aantal juist beantwoorde vragen kregen deelnemers een uitkomst te zien. Daarin werden ze geattendeerd op het feit dat de techniekbranche veel kansen biedt en hard op zoek is naar technisch talent. Ook was er de mogelijkheid om de score te delen en andere technici uit de dagen. Iets wat ruim 30% van de deelnemers dan ook deed via WhatsApp of Facebook.

Klaar voor de volgende stap?

Technici die benieuwd waren naar de diverse doorgroeimogelijkheden en uitdagingen buiten de autotechniek konden reageren om in contact komen met de recruiters van Krosto Techniek.

Wat was de impact van de case?

Met het grote bereik hebben we onder veel automonteurs de boodschap verspreid dat technici die willen doorgroeien bij Krosto Techniek aan het juiste adres zijn.

• Een betaald bereik van 120.000 personen onder de doelgroep. Exclusief organisch.
• Ruim 10.000 clicks vanuit de campagne, wat resulteerde in 9.450 deelnemers aan de quiz (95%).
490 kandidaten lieten na het spelen van de quiz hun gegevens achter om in contact te komen met de recruiters voor het loopbaanadvies. Een grote uitbreiding van de kandidaat-pool, tegen zeer lage kosten per kandidaat.
• Gemiddeld werden 3,85 vragen goed beantwoord. Zelfs voor ervaren technici was de quiz uitdagend en voor Krosto Techniek een goede graadmeter voor de kwaliteit van de kandidaat. De score vormde daarnaast een perfecte ijsbreker tijdens de telefonische opvolging van de kandidaten.
• Na het spelen deelde 30% van de deelnemers zijn/haar score via Facebook of Whatsapp. Dat gaf het (gratis) organische bereik een boost.
• Uitbreiding van de kandidaat-pool.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is een voorbeeld van hoe bedrijven door inzet van creatieve jobmarketingcampagnes in contact kunnen komen met hun doelgroep. De aanpak met spelelement en GIF’jes bleek zeer succesvol onder de doelgroep. De mobile quiz is een laagdrempelig middel om latent werkzoekenden te activeren en te overtuigen om het gesprek aan te gaan. Daarnaast is het een voorbeeld van hoe partijen hun employer brand onder de doelgroep kunnen versterken door positieve touchpoints met de doelgroep te creëren. En daarnaast ook in een krappe arbeidsmarkt te zorgen voor een constante stroom aan nieuwe kandidaten voor recruiters.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Savvy

  • Guus Aelen
  • Gijs van Boom
  • Brenda Voorbrood

Krosto Techniek

  • Carla Westmaas
  • Abdelilah El Makrini

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.