De Cordaan Talks (inzending Cordaan)

Cordaan laat zorgprofessionals in gesprek gaan met cliënten over schurende thema’s in de zorg en weet in die periode 23% meer nieuwe medewerkers te werven. Lees de hele case van Cordaan, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 18 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 777x gelezen
Deel dit artikel:
De Cordaan Talks (inzending Cordaan)

Hoe aantrekkelijk is werken in de zorg – nu en in de toekomst? Die vraag staat centraal in de campagne ‘Cordaan Talks’, een zesdelige serie eerlijke gesprekken tussen een cliënt en een zorgmedewerker van Cordaan over maatschappelijke thema’s die óók in de langdurige zorg spelen. Van gender tot technologie tot cultuur.

Als transgender Louie in gesprek gaat met de 73-jarige Gerrit ontstaat een indringend gesprek.

Als persoonlijk begeleider en transgender Louie in gesprek gaat met Gerrit (73), ontstaat een indringend gesprek waarin twee generaties elkaar leren begrijpen. Ruud (kunstenaar met een verstandelijke beperking) en zijn begeleider Eric (oud-journalist) praten over wat werk voor hen betekent en wat ze voor elkaar betekenen. En i-nurse Oscar probeert de koppige 90-jarige mevrouw Balkenende over te halen om innovatie te omarmen.

cordaan talks

Kun je wel meedoen in de maatschappij als je een beperking hebt? Daarover praten Rev (rapper en ervaringsdeskundige) en Nina (participatiecoach voor ouderen). De Portugese Sandra (persoonlijk begeleider) en de 73-jarige Cornelis (bewoner van verpleeghuis) vinden elkaar in de cultuurshock in de zorg die ze allebei hebben ervaren. En Romano (broer van Precious, een meervoudig beperkte jonge vrouw) vraagt zich samen met begeleider Wouter hardop af wat zijn zus voor hen en voor de maatschappij betekent.

Een half jaar lang was elke eerste van de maand de première van een nieuwe Cordaan Talks op Facebook, Instagram en LinkedIn. Alle Cordaan Talks zijn bovendien te zien op de speciale campagnepagina, waar ze worden ondersteund met ervaringsverhalen van collega’s passend bij elk thema.

Zo schetsen we een oprecht, indringend en hoopvol beeld van werken in de zorg.

Door hun medewerkers én cliënten een serieus podium te geven, profileert Cordaan zich als een zorgorganisatie die de dilemma’s in de zorg niet onder het kleed veegt, maar juist de schoonheid ervan laat zien. Zo schetsen we een oprecht, indringend en hoopvol beeld van werken in de zorg. En trekken we betrokken zorgprofessionals aan die een bijdrage willen leveren aan de toekomst van de zorg.

Wat was de impact van de case?

De doelstelling van de Cordaan Talks was tweeledig: Cordaan profileren als aantrekkelijke werkgever en potentiële medewerkers in Groot-Amsterdam inspireren te solliciteren in de zorg, bij voorkeur bij Cordaan. De Cordaan Talks zijn in totaal bijna 299.8810 keer bekeken, waarvan 11.702 keer de video’s van meer dan 7,5 minuut volledig zijn uitgekeken. Daarmee is er verdeeld over 6 talks minimaal 1.560 uur gekeken – omgerekend 65 dagen.

Verdeeld over 6 talks is er minimaal 1.560 uur gekeken – omgerekend 65 dagen.

De campagne wordt goed gewaardeerd en scoort ver boven benchmark op de aspecten (Bron: ZIGT, merk- en effectmeting, november 2022): valt op = 68% | spreekt mij aan = 67% | is anders dan andere campagnes van zorgorganisaties = 65% | wekt mijn interesse voor werken bij Cordaan = 62%.

De campagne heeft het beeld van Cordaan onder mensen die werken in de zorg of overwegen te gaan werken in de zorg in Groot-Amsterdam veranderd. Bijna 6 op de 10 geeft aan dat zij na het zien van de Cordaan Talks positiever is gaan denken over Cordaan als werkgever (ver boven benchmark voor positieve beeldverandering door een dergelijke arbeidsmarktcampagnes). Naar aanleiding van de campagne geeft ook het merendeel (80%) aan bij Cordaan te willen werken (30% zeker en 50% misschien)*.

Naar aanleiding van de campagne geeft 80% aan bij Cordaan te willen werken.

In de campagneperiode (juli t/m dec 2022) wierf Cordaan 27% meer nieuwe medewerkers dan in het eerste half jaar. En 23% meer zorgmedewerkers dan dezelfde periode het jaar daarvoor. Bovendien nam de conversieratio van sollicitaties naar aannames toe tot boven de 10%.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Cordaan Talks staan voor gelijkwaardigheid tussen medewerker en cliënt. Zorgmedewerkers en cliënten krijgen een podium om echt in gesprek te gaan over veranderingen in de verpleging en voor de patiënt. De talks schetsen een reëel en hoopvol beeld over werken in de zorg. Ze creëren rust en ruimte voor dialoog in een hectische tijd.

De campagne biedt geen clichébeeld van de leuke collega en het uitdagende werk, maar de boodschap aan zorgmedewerkers dat het vak verandert en hun mening daarover gehoord mag worden. Zo zet Cordaan Talks hen neer als een professional en wordt ook de cliënt serieus genomen, terwijl die in tal van campagnes alleen maar de ruimte vult. De campagne valt op, spreekt de doelgroep aan en wekt de interesse om te werken bij Cordaan. Na het zien van de Cordaan Talks denkt 80% positiever over Cordaan als werkgever in de langdurige zorg. Wat bijdraagt aan een toename van 23% in nieuwe medewerkers.

Credits case

Interne betrokkenen bij de case:

  • Sjoerd Beumer
  • Vinnii Smeekes
  • Marja van der Wilde

Externe betrokkenen bij de case:

  • Café Society (strategie en creatie)
  • Ministry of Frames (productie)
  • Savvy (media)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners