De Werf& Awards zijn in de 5 jaar van hun bestaan uitgegroeid tot dé vakprijzen voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentcases die impact hebben (gehad) op de instroom van een organisatie. De Awards richten zich op kleine en grote organisaties, zonder budget of met grote budgetten, voor werkgevers (corporates) en bureaus (arbeidsmarktcommunicatie/werving&selectie/uitzend/detachering) in de breedste zin van het woord. Er zijn publieksprijzen, maar ook zeer gewilde juryprijzen. Wie gaan de (hopelijk weer vele) inzendingen van dit jaar allemaal beoordelen? We stellen alvast 4 van de 9 juryleden aan u voor.
> Wie ben je?
Silene Geuze: ‘Met mijn bedrijf Moving2Work help ik organisaties hun werkgeversmerk te versterken, zodat ze beter zichtbaar worden voor hun wervingsdoelgroepen. Ik begeleid projecten in employer branding, arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Van uitdenken tot opleveren. Daarnaast doceer ik aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, waar ik met veel plezier vakgenoten de fijne kneepjes van het vak arbeidsmarktcommunicatie leer.’
Job Mensink: ‘Met Doorsight, Employer Brand Insights en Brandgiving geloof ik in een ‘elke dag beter’-aanpak bij werkgevers die ergens voor staan en gaan, en daar helpen wij ze graag bij!’
‘In 2018 heb ik zelf een Werf& Award in ontvangst mogen nemen. Een kroon op ons werk.’
Daniëlle Valk: ‘Ik ben een 39-jarige Rotterdamse ‘vak addict’ op het gebied van onder meer employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. De afgelopen 12 jaar en nog steeds mag ik me hier dagelijks mee bezighouden bij het Erasmus MC: de mooiste, grootste en misschien wel meest innovatieve zorgorganisatie van Nederland. In 2018 heb ik zelf met mijn collega’s en onze samenwerkingspartners een Werf& Award in ontvangst mogen nemen. Een kroon op ons werk. En een kroon op de impact die ons vakgebied heeft binnen de zorgsector. Sinds een paar jaar mag ik deel uitmaken van de vakjury van de Werf& Awards. Een eer om onderdeel van te zijn. Heerlijk om me samen met vakgenoten onder te dompelen in alle mooie dingen die binnen ons vakgebied ontstaan.’
Diana van Miltenburg: ‘Ik werk als HR-manager bij GVB en ben daar verantwoordelijk voor werving & selectie, HR-ontwikkeling en HR-Advies. Ik zou mezelf omschrijven als geïnteresseerd, open en verbindend met een inhoudelijke touch.’
> Waarom moet je volgens jou een case inzenden?
Geuze: ‘Een case is interessant om te delen als deze succes heeft behaald ten aanzien van je doelstellingen. Doelstellingen als: meer en/of betere kandidaten aangetrokken, of een beter bereik gegeneerd. Of misschien hebben kandidaten een voorkeur voor jouw organisatie gekregen ten opzichte van de concurrent. Wat ik ook interessant vind, is de mate van creativiteit die is gebruikt. En dan vooral in hoeverre je met beperkte kosten toch een hoge impact maken. Dit vind ik meestal wel de meest verrassende casuïstiek.’
Mensink: ‘Ik denk dat je moet meedoen om samen ons vakgebied nog beter en mooier te maken. Vier successen met jouw team en laat anderen leren van jouw ervaringen.’
‘Waarom meedoen? Om samen ons vakgebied nog beter en mooier te maken.’
Valk: ‘Omdat dit dé mogelijkheid is om datgene waar je als professional trots op bent te laten zien. Met jouw case inspireer je ook vakgenoten. En niet in de laatste plaats zet je hiermee de kracht én het belang van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment op de kaart. Laat die impact zien en deel het!’
Van Miltenburg: ‘Volgens mij om drie redenen. 1. Omdat het leuk is om jezelf in de kijker te zetten. Wees trots op wat je doet: het geeft een enorme boost in je bedrijf. 2. Het is leerzaam voor jezelf en anderen om casuïstiek te delen. En 3. Je krijgt nuttige tips van een groep juryleden die je weer verder kunnen helpen.’
> Wat is jouw favoriete case van de afgelopen jaren?
Geuze: ‘Lastig kiezen. De case die ik mooi vond, is die van de Politie. Ik moet je zeggen dat de campagne destijds nog officieel live moest en ze dus nog geen resultaten hiervan konden laten zien. Maar wat ik vooral knap gedaan vind, is dat het beeld over de politie bij mij in 1 keer 180 graden omdraaide en ik op een andere manier naar de politie keek. Maar helaas was deze case op dat moment dus eigenlijk nog niet af. Een andere case die ik bijzonder vond was die van Ampelmann, dat studenten een rustige studieplek biedt om te studeren. Echt een mooi voorbeeld van low effort, en high impact: het werkgeversmerk werd goed onder de aandacht gebracht.’
Mensink: ‘Voor mij was het ook de case van Ampelmann. Slim, simpel, effectief en passend bij de cultuur van de organisatie.’
‘Het mooie aan de Werf& Awards is: alle cases doen ertoe en worden op hun impact beoordeeld, klein of groot.’
Valk: ‘De afgelopen jaren zijn er bij de Awards vele cases voorbij gekomen waar ik met veel belangstelling naar gekeken heb. Grote professionele cases waar alles klopt van A tot Z, maar ook kleinschalige initiatieven waarvan je denkt: waarom is daar niet eerder aan gedacht? Dat is wat mij betreft ook het mooie aan de Werf& Awards: alle cases doen ertoe en worden op hun impact beoordeeld, klein of groot.’
Van Miltenburg: ‘Ik heb niet een specifieke case. Maar wat ik wel altijd heel erg leuk vind als men in een casus ultiem gebruik maakt van de kracht van het bedrijf zelf.’
> En waar knap je op af bij een case?
Geuze: ‘Weinig toelichting bij ingezonden case (opbouw, doel, resultaat). Te lange video’s, die een beetje op het niveau blijven hangen van “ik geef een kijkje in de keuken van ..” . Mijn tip: probeer echt de propositie, jouw kapstok, erin door te vertalen. Dan komt de case beter tot leven.’
Mensink: ‘Ik knap af op een hoera-verhaal zonder facts of inzichten waar anderen iets aan hebben.’
‘Ik knap af op een hoera-verhaal zonder facts of inzichten waar anderen iets aan hebben.’
Valk: ‘Als de ‘why’ ontbreekt in een case of misschien nog erger: als de ‘why’ niet oprecht overkomt. Voor mij is die why dé kern in alles wat ik doe binnen dit vakgebied. Laat het zien en breng het tot leven in je case.’
Van Miltenburg: ‘Voor mij zijn dat meestal de casussen waar enorme budgetten voor vrij zijn gemaakt. Dan overheerst het ‘ja, zo kan ik het ook’-gehalte wel erg.’
> Waarmee kan een case bij jou punten scoren?
Geuze: ‘Geef een oprecht en geloofwaardig beeld, walk the talk. En als de positionering (werkgeversbelofte) ook nog eens doorvertaald is in de rest van de candidate journey (en liefst verder), dan is dit top. Besteed ook aandacht in de opbouw van de case: neem de lezer mee in de opbouw en campagne- en recruitmentstrategie. En heb je al resultaten, deel deze dan. De jury kijkt hier ook echt naar. Geef, indien mogelijk, ook een overzicht van de gemaakte middelen. Dus niet alleen de video, maar ook een poster of een banner. Dit maakt het beeld compleet.’
‘Heb je al resultaten, deel deze dan. De jury kijkt hier ook echt naar.’
Mensink: ‘Pause and rewind – begin met een heldere analyse van het probleem dat je wilde aanpakken.’
Valk: ‘Als ik écht meegenomen word in een case. Als de case als het ware een goed boek is dat je niet kunt neerleggen, totdat je het uitgelezen hebt. Natuurlijk beoordeel je zo zuiver mogelijk op de gestelde criteria. Maar ons vak gaat zeker ook over gevoel. Over de juiste snaar raken. Over datgene waar het hart sneller van gaat kloppen en de ogen van gaan twinkelen. Stijgt mijn bloeddruk in positieve zin: dan heb je me mee.’
Van Miltenburg: ‘Ik kijk naar een creatieve kijk, gebruik makend van de core of kracht van je bedrijf of de specifieke functies die je zoekt.’
Zelf meedoen?
Wil je zelf meedingen naar de Werf& Awards? Dat kan! Klik hier voor meer informatie en om in te zenden.