Home Arbeidsmarktcommunicatie De kunst van het loslaten: zó werkt ‘Inbound Recruitment’ bij Tata Steel

De kunst van het loslaten: zó werkt ‘Inbound Recruitment’ bij Tata Steel

1.174 keer
0
tata steel edwin van der sande

Bij Tata Steel willen ze van de huidige medewerkers magneten voor nieuwe collega’s maken. ‘Controlfreak’ Edwin van der Sande legt uit hoe hij dat doet: “Ik zie het als mijn taak om al die mooie verhalen ‘achter het hek’ uit te halen.”

“We hebben de organisatie nu zover dat collega’s zelf filmpjes mogen opnemen, die wij vervolgens kunnen delen. Daarbij is authenticiteit volgens mij belangrijker dan perfectie: je moet mensen ruimte en vrijheid geven, binnen grenzen natuurlijk. Dan krijg je ook leuke reacties, omdat het echt is en herkenbaar.”

‘Authenticiteit is volgens mij belangrijker dan perfectie: je moet mensen ruimte geven’

Edwin van der Sande, recruitmentmarketeer bij Tata Steel, vindt het prachtig om zijn collega’s authentiek op een podium te zetten. Als magneet voor nieuwe collega’s, en dat werkt goed. Het is ook voor hem een hele verandering: “Mijn rol verandert van creator in coach of stimulator. Best wennen, want ik ben een enorme perfectionist en controlfreak, maar ik word door het eindresultaat toch beloond voor het ‘loslaten’.”

> Dus jouw manier van inbound recruitment werkt?

“We zijn van oorsprong een vrij gesloten bedrijf, alle focus ligt op veiligheid. Dat staat in schril contrast met de trots van de medewerkers van Tata Steel. Ik zie het als mijn taak om al die mooie verhalen ‘achter het hek’ uit te halen. Ik zie sowieso een trend van steeds meer realistische arbeidsmarktcommunicatie, dat ondersteun ik ook. Al lang overigens. En de waarheid laten zien past volgens mij ook beter bij arbeidsmarktcommunicatie dan bij marketingcommunicatie. Als je zwarte handen van je werk krijgt, is het fijn om dat van tevoren te weten. Laat dus de echte verhalen van je bedrijf zien!”

‘Als je zwarte handen van je werk krijgt, is het fijn dat van tevoren te weten’

“De glinstering die ik in de ogen van mijn collega’s zie, probeer ik te vangen en te delen. Zowel in tekst en foto’s als op video. Dat vind ik genieten. Het leukste compliment voor onze verhalen is dat ze vaak op besloten Facebook-groepen van Tata-medewerkers worden gedeeld. De naam ‘social’ zegt het al: sociale media zijn gemaakt om interactie te hebben met vrienden, niet met bedrijven. Het is veel sterker als individuen de verhalen delen.”

“Het is ook een hele budgetvriendelijke manier van communiceren. Je hebt geen filmkosten, maar alleen de kosten voor montage. Bij veel organisaties is er het besef niet dat de afdeling Arbeidsmarktcommunicatie vaak de meeste externe communicatie doet. Je hebt als afdeling ontzettend veel mogelijkheden om de doelstellingen van het bedrijf uit te dragen.”

> Wie is de doelgroep van jouw arbeidsmarktcommunicatie?

“We hebben heel veel doelgroepen: we werven zowel leerlingen vanaf 15 jaar voor de bedrijfsschool tot de zeer ervaren ovenspecialist die ruim boven de 50 zit. En alles wat daartussen zit, van procesoperator tot projectmanager. Dat moet je altijd wel in je achterhoofd houden bij je communicatie, je moet zowel de generalist als de specialist aanspreken.”

“Bij Tata Steel leveren wij hoogwaardig staal en binnen ons bedrijf zien wij veel vernieuwing in producten en processen, het werk van vandaag is niet het werk van morgen. Maar voor het werk van morgen heb je ook mensen nodig, met andere vaardigheden. Je moet zowel naar de toekomst kijken als naar vandaag dus.” 

> Wat houdt jouw functie bij Tata Steel in?

“Mijn rol is die van Recruitment Marketeer, ik ondersteun de recruitmentafdeling, met van alles: posters, vacatureteksten, doelgroeponderzoek, website, noem maar op. Door onze propositie naar huidige en potentiële medewerkers goed te communiceren kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen van de organisatie.”

‘Ik denk dat weinig beslissingen in het leven zoveel impact hebben als het veranderen van baan’

“Ik ben een echte vakidioot als het om recruitmentmarketing gaat. Ik denk dat er weinig beslissingen in het leven zoveel impact hebben als het veranderen van baan. De mensen die wij zoeken zijn ook zelden zonder werk, maar het gaat om mensen die het heel goed naar hun zin hebben bij hun huidige werkgever en die je toch nieuwsgierig kunt maken. Ik vind het prachtig als ik zie dat dat ook lukt.”

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Edwin Vlems, samen met Nicole van Roekel initiatiefnemer van het Platform Inbound Recruitment, een site die artikelen en cases over dit prille vakgebied bundelt.

edwin vlems inbound

Vlems geeft dinsdag 28 mei bij Seats2Meet op Strijp-S in Eindhoven, ondersteund door Werf&, een workshop ‘inbound recruitment’. Daarin gaat het onder meer over:

  • Ontwikkelingen in marketing en HR
  • Inbound Marketing en inbound recruitment
  • De Candidate Journey
  • Content en bloggen: theorie en praktijk (oefening)
  • Social Media: theorie en praktijk

Vlems is ook marketingmanager van metaalgroothandel MCB en spreekt en schrijft veelvuldig over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems.

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here