Hoe het snelst groeiende bedrijf van Nederland werk zoeken ludiek maakt

Het allersnelst groeiende bedrijf van Nederland? Dat is actief in de recruitment, volgens het FD, en bevindt zich in de Brabantse Kempen. Hun geheim? ‘Wij willen werk zoeken leuker maken’.

Edwin Vlems Op 13 maart 2019
Gem. leestijd 5 min 11896x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe het snelst groeiende bedrijf van Nederland werk zoeken ludiek maakt

“We dachten dat we voor de uitreiking van de FD Gazellen waren uitgenodigd als klapvee”, vertelt Marion van Loon. “We hadden niet eens bijzondere kleren aan. Om ons heen stond het vol met gebruinde mensen in galakleding. En toen riepen ze ons op het podium…”

Samen met haar zus Lieke is Marion van Loon oprichter van ‘Werken in de Kempen’, een lokale vacaturesite annex detacheerder, tevens specialist in advertising en HR-marketing. Met een omzetgroei van 190 procent, een personeelsgroei van maar liefst 800 procent en een ‘bovengemiddelde’ winstmarge was dit lokale initiatief volgens het Financieele Dagblad de snelste ‘Gazelle’ van Nederland.

Waar dat succes aan te danken is? Zelf gelooft Marion dat hun vliegende start te danken is aan de ‘ludieke’ aanpak: “De grote aanbieders van vacatures waren toentertijd serieus en krampachtig. Om werk zoeken mocht blijkbaar niet gelachen worden, er hing een bijna stemmige sfeer rond solliciteren. Wij wilden het leuker maken, het was de knipoog die ons toen onderscheidde. Denk ik.”

> Hoe kregen jullie dat voor elkaar?

“In het begin deden we maar wat, haha. Ik deed de marketing, mijn zus Lieke de sales. Ze had net haar eigen uitzendbureau, toen ze besefte dat er ook waren klanten die liever zélf werven. Zonde om niks mee te doen, natuurlijk. We werkten de vacaturesite uit met de gedachte dat alle bedrijven het liefst ‘Kempenaren’ wilden omdat ze hard werken en ‘niet lullen maar poetsen’. Ons idee was dat een lokale vacaturesite automatisch die Kempenaren zou aantrekken.”

vacaturesite werken in de kempen

“De vacaturesite leek het uitzendbureau van mijn zus te kannibaliseren, maar het was wat de markt wilde en daar moet je naar luisteren. Ik ging het merk bouwen, Lieke ging de verkoop doen. Ik heb een journalist van het Eindhovens Dagblad gebeld en gezegd dat we geen geld hadden, maar wel publiciteit wilden. Die kwam tot onze verbazing langs op een vrijdag en op zaterdag stond er een heel artikel in de krant. Maar we hadden alleen nog maar een plan! Dus toen konden we niet meer terug.”

> Wat moest er toen gebeuren?

“We hebben als een malle gewerkt om de website te bouwen, maar we moesten ook vacatures hebben natuurlijk. Een jaar lang mochten bedrijven hun vacatures gratis plaatsen, en nog moest je echt leuren. Onze doelstelling om 20 vacatures online te hebben toen de site gelanceerd werd, was echter wel gelukt. En toen begonnen we met het marketingcircus, want we hadden geen budget en moesten creatief zijn.”

‘Zeker als ze dronken zijn willen mensen elkaar graag vol plakken met stickers’

“We hebben bijvoorbeeld prachtige foto’s laten maken bij een aantal Kempische bedrijven ten behoeve van de herkenbaarheid in de regio. Bijna niemand weet namelijk wat er aan de binnenkant bij al die bedrijven gebeurt. Ook hebben we een tattoo-actie gedaan, stickers met ‘Werken in de Kempen’ die mensen op elkaar konden plakken. Op kermissen zijn we ze gaan uitdelen. Binnen no time gingen mensen elkaar vol plakken met stickers. Zeker als ze dronken zijn willen ze graag aan elkaar zitten, haha. Maar ook bierviltjes uitdelen en posters op de wc’s hangen en zo. Iedereen vond het leuk.”

“Ik was ook tot diep in de nacht bezig met gekke posts op Facebook. Dat ging als een trein, we hebben nu al 10.000 volgers. We merkten dat mensen uit de Kempen het interessant vinden om te weten wat er om de hoek op de arbeidsmarkt gebeurt.”

> En wanneer ging het balletje rollen?

“Op een bepaald moment werden we gebeld door de Rabobank. Zij hadden onze ‘kermispromotie’ gezien en ze nodigden ons uit voor een gesprek. Ze vertelden over een jongerenevenement dat ze gingen organiseren en boden ons een standje aan. Dat grepen we natuurlijk met beide handen aan. En met succes. We hadden rijen mensen voor onze stand, omdat we een cv-check deden: een controle van hun cv, met advies om dat ook te verbeteren.”

‘mensen, beseffen jullie wel hoeveel mooie bedrijven je elke ochtend voorbijrijdt in de file?’

“We hebben ook veel genetwerkt, bij overheden en ondernemersverenigingen en dergelijke. Dat ging toch best moeizaam, terwijl we een maatschappelijk verhaal hebben. We willen immers laten zien dat er zoveel mooie bedrijven in de Kempen zitten, jongeren hoeven niet door te rijden naar Eindhoven voor een baan. Het was onze bedoeling ook om de trots op de regio te versterken, naar iedereen toe: ‘mensen, beseffen jullie wel hoeveel mooie bedrijven je elke ochtend voorbijrijdt in de file?’”

beurseditie werken in de kempen“Die bedrijven wilden we in the picture zetten. Ze deden vaak zelf niet aan marketing, dus dat deden wij. We hebben ook een deal gesloten met de Persgroep, we brengen nu gezamenlijk een vacaturekrant uit. We maken het voor bedrijven mogelijk om op alle mogelijke manieren mensen te werven. De kosten zijn ook laag: 139 euro om een vacature online te plaatsen.”

> Draait het alleen om de vacatures?

“We hebben ook een openbedrijvendag georganiseerd. Er deden 53 bedrijven aan mee en er was enorm veel enthousiasme en trots. Het was hartverwarmend om te zien hoe ze reageerden op onze oproep: hoe trots mensen zijn die daar werken! Nu konden medewerkers gewoon hun gezin uitnodigen en hun bedrijf laten zien.”

“Bedrijven kregen ook een advertorial in een krantje, waarin ze hun bedrijf presenteerden. Via social media hebben we ook veel jongeren en hun ouders op de been kunnen krijgen. De respons was zo gaaf: jongeren die bijvoorbeeld de metaal in wilden, maar nog nooit een metaalbedrijf van binnen hadden gezien.”

‘Mijn handen jeukten toen onze klanten om hulp vroegen bij hun arbeidsmarktcommunicatie’

je vervilt je werken in de kempen“Inmiddels ben ik uit het bedrijf gestapt, ik help bedrijven nu met employer branding. Mijn handen jeukten toen onze klanten om hulp vroegen bij hun arbeidsmarktcommunicatie, maar ik had het te druk met onze eigen marketingcommunicatie. Ik word nu ingehuurd door Werken in de Kempen, daar werken inmiddels al 15 mensen. Ondertussen help ik bedrijven met employer branding. Ik vind het een prachtige combinatie!”

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Edwin Vlems, zelf woonachtig in de Kempen en samen met Nicole van Roekel initiatiefnemer van het Platform Inbound Recruitment, een site die artikelen en cases over dit prille vakgebied bundelt. Vlems is ook marketingmanager van metaalgroothandel MCB en spreekt en schrijft veelvuldig over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems.

Kom naar de workshop

edwin vlems inbound

Vlems geeft dinsdag 28 mei bij Seats2Meet Den Bosch samen met Werf& een workshop ‘inbound recruitment. Daarin gaat het onder meer over:

  • Ontwikkelingen in marketing en HR
  • Inbound Marketing en inbound recruitment
  • De Candidate Journey
  • Content en bloggen: theorie en praktijk (oefening)
  • Social Media: theorie en praktijk

Lis ok:

Deel dit artikel:

Edwin Vlems

Inbound Leadbij Comaxx
Edwin Vlems is inbound lead bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op https://edwinvlems.com/ en mailen via edwin@vlems.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners