Hoe ga je als recruiter om met de nieuwe manier van werken?

Wat de afgelopen 1,5 jaar op de werkvloer plaatsvond, beïnvloedt ook het recruitmentproces. Tijdens de Webinar Week zoomt Arjan Vissers (Indeed) in op hoe je daar als werkgever op kunt inspelen.

Valérie van der Ven Op 27 augustus 2021 Gem. leestijd 4 min281x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe ga je als recruiter om met de nieuwe manier van werken?

‘De coronapandemie heeft ervoor gezocht dat we op een andere manier te werk gaan. Bepaalde effecten daarvan zullen ook na de pandemie zichtbaar blijven’, zegt Arjan Vissers (Senior Recruitment Evangelist Benelux bij Indeed). Maar hoe pas je dit toe in je strategie en welke hordes moet je daarvoor nemen? En hoe voldoe je aan de verwachtingen van je medewerkers in de veranderde wereld? Op 15 oktober vertelt Vissers daar tijdens de Webinar Week meer over. Hier alvast een voorproefje.

> Welke veranderingen spelen een grote rol?

‘Er is de afgelopen anderhalf jaar meer flexibiliteit gekomen in de privé/werkverhouding. Vanuit huis werken was altijd een bepaalde drempel voor bedrijven, maar dat is nu veranderd. Veel ondernemers hebben de overstap naar thuiswerken succesvol aangepakt. Het thuiswerken zal worden doorgezet en we zullen overgaan naar een meer hybride model.’

‘Het thuiswerken wordt doorgezet en we zullen overgaan naar een hybride model.’

‘Als we kijken naar het recruitmentproces, dan valt ons het volgende op: eerst vond 10% van de sollicitaties virtueel of telefonisch plaats. Dit is in het begin van de pandemie gestegen naar 50% en momenteel is het stabiel op 40%. We zijn met z’n allen echt op een andere manier gaan recruiten. Op langere termijn gaat het voor zowel de kandidaat als de recruiter om een meer efficiënte manier om een eerste selectie te doen.’

werken

‘Bij Indeed hebben we het afgelopen jaar het ‘Indeed Hiring Platform’ gelanceerd. Het is een oplossing om ervoor te zorgen dat recruiters vanuit een vacature snel een sollicitatiegesprek kunnen afnemen. Een beetje zoals Zoom, maar dan juist met meerdere componenten om te zorgen dat het sollicitatieproces online zo makkelijk mogelijk verloopt. Zoals gesprekken plannen, een wachtkamer creëren voor de kandidaat, de analyse en data meten en die informatie bundelen.’

‘Door virtueel te werken, kun je op andere locaties zoeken naar mensen.’

‘Met betrekking tot mobiliteit is er ook meer mogelijk geworden. Door virtueel te werken, kun je op andere locaties zoeken naar mensen. Je kunt flexibeler omgaan met je talentpool. Remote werken wordt steeds belangrijker. Medewerkers kunnen op bijna alle locaties werken, daardoor is het minder noodzakelijk om in de buurt van je werklocatie te wonen.’

> Wat valt op bij werkzoekenden?

‘Allereerst verandert het gedrag van werkzoekenden. Werknemers zijn terughoudender om naar een nieuwe baan te zoeken, dit zien we ook bij Indeed. Er is onzekerheid omtrent de coronapandemie, de focus van werknemers ligt op andere zaken dan voorheen. De opgekropte behoefte om te veranderen van baan zal na de zomer weer terugkeren, verwachten we. In september zien we vaak een piek. Dit jaar hangt dat uiteraard af van de ontwikkelingen op coronagebied, maar de kans is er dat het zich weer herpakt.’

‘Werknemers zijn terughoudender om naar een nieuwe baan te zoeken.’

‘De behoeften van werkzoekenden vallen uiteen in twee groepen. Enerzijds de basisbehoeften: een eerlijk salaris, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden en ondersteuning vanuit het management. En de secundaire behoeften: diversiteit (een zo’n breed mogelijk pallet aan medewerkers in een team), inclusie (werknemers voelen zich gehoord) en belonging (een gevoel van verbondenheid; werknemers voelen zich onderdeel van de onderneming en voelen zich thuis).’

werken

‘We zien dat mensen die net een nieuwe baan hebben, gemiddeld na 28 dagen alweer gaan zoeken naar andere mogelijkheden. Vaak puur om zich te oriënteren. Die groep is nu kleiner, vanwege de economische onzekerheid. De NOW-regelingen worden afgebouwd, welke invloed zal dat hebben? Mensen die ergens goed zitten, zullen nu minder snel durven zoeken naar een andere baan.’

‘Mensen met een nieuwe baan gaan gemiddeld na 28 dagen weer zoeken naar andere mogelijkheden.’

‘Zodra het positieve gevoel komt, het gevoel “dat het goed komt”, gaan mensen ook sneller zoeken naar nieuw werk. Dan gaat het vooral om de werkenden (zowel vast als flex) die nu meer vastigheid hebben, maar wel meer uitdaging of “iets beters” zoeken. In die beweging zit een grote potentie voor meer werkzoekenden. Ik zie dat als iets positiefs, dat mensen naar nieuw werk zoeken. Werkenden ontwikkelen nieuwe ambities en krijgen de behoefte om hun vaardigheden te ontwikkelen, ondanks dat ze nu misschien meer zekerheid hebben.’

> Hoe zijn de ontwikkelingen van invloed op werkgevers?

‘Werkgevers zijn momenteel terughoudender met vaste contracten, het aantal vacatures voor flex-opdrachten is gestegen. Tegelijkertijd hebben bedrijven behoefte aan de mogelijkheid om zich snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. De schaarste in de arbeidsmarkt dwingt werkgevers om balans te bieden aan werknemers. Daarnaast zijn ze genoodzaakt om goede arbeidsvoorwaarden te hebben en aantrekkelijk te zijn voor werkzoekenden.’

‘De schaarste in de arbeidsmarkt dwingt werkgevers om balans te bieden aan werknemers.’

‘Elk segment wordt op een andere manier geraakt door de schaarste. In bepaalde sectoren was er ook voor corona al veel schaarste, bijvoorbeeld in IT. We zien dat andere sectoren nu ook met grote schaarste te maken krijgen, zoals de horeca. Misschien blijft daar schaarste op de langere termijn. Een deel van de werkenden die voorheen in de horeca werkten, hebben de overstap gemaakt naar een andere sector en komen niet terug in de horeca.’

werken

‘Bij Indeed verwachten we dat bedrijven in de horeca ook kunnen kijken naar sectoren als IT, waar schaarste langer aanwezig is. Werkgevers kunnen daarop inspelen door naast de arbeidsvoorwaarden zich ook te richten op andere dingen die je kunt bieden. De ervaring van het werken bij een onderneming wordt steeds belangrijker. Doordat werkzoekenden steeds meer keuze hebben, zullen ze verschillende bedrijven op elkaar afwegen. Wees dus onderscheidend, is ons advies.’

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week op vrijdag 15 oktober gaat Arjan Vissers nader in op ‘het nieuwe normaal’ en hoe je als bedrijf daarop kunt inspelen. Inschrijven kan hier:

Webinar Week

Lees ook

Deel dit artikel:
Valérie van der Ven

Valérie van der Ven

Partner Succes Manager bij Werf& | ToTalent
Valérie is een servicegerichte dame met een achtergrond in hospitality & hotelmanagement. Na jaren in mooie hotels te hebben gewerkt, is ze in 2018 overgestapt naar - zoals ze het zelf noemt - het kantoorleven. Gestart in verkoop binnendienst, vervolgens ervaring opgedaan binnen HR en zo doorgegroeid naar recruitment als coördinator. Vanaf 1 maart 2021 is ze werkzaam bij Werf& | ToTalent. Valérie is erg enthousiast om de recruitmentindustrie van top tot teen te leren kennen en haar doel is om partners zo goed mogelijk van dienst te zijn. Partners kunnen met al hun vragen terecht bij Valérie.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS