De Wever - Stuntopa (inzending De Wever)

Met de Stuntopa en de vraag ‘Ben jij zorgzaam? Of zal het je een zorg zijn?’ zette De Wever zichzelf op de kaart als interessante werkgever in de zorg. Lees de hele case van De Wever die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 10 maart 2020 Gem. leestijd 3 min197x gelezen
Deel dit artikel:
De Wever - Stuntopa (inzending De Wever)

Omschrijving van de case

Ouderenzorgorganisatie De Wever ziet en begrijpt de verandering die ouderen doormaken. De organisatie stelt zijn cliënten centraal en maakt van verandering iets positiefs. Want dat je zorg nodig hebt, betekent niet dat je niks meer kunt. Geraniums: prima, zolang je ook de bloemetjes maar buiten kunt zetten. Dat noemden we: ‘maak van je oude dag een nieuwe dag’. Een mooie belofte die ‘verplicht’ om alle communicatie onderscheidend aan te pakken. Na een aantal onderscheidende corporate campagnes, was het tijd voor een opvallende arbeidsmarktcampagne met diezelfde, positieve visie om potentiële werknemers te bereiken.

Dat er personeelstekorten in de zorg zijn, is ook voor De Wever uiteraard niet nieuw. Des te meer reden om een opvallende campagne te maken. We vertrokken vanuit het inzicht dat zorgmedewerkers in de zorg werken vanuit een intrinsieke motivatie om voor mensen te zorgen. Daarom een klein onderzoek naar de zorgzaamheid van de Tilburgers met een speciale actie. We stuurden een stuntman, verkleed als oudere, de straat op. Daar liet hij zijn sleutels vallen of gleed hij uit in afwachting van omstanders die hun hulp aanbieden. Goed nieuws en vertrouwen in de mensheid hersteld: in alle situaties schoot er wel iemand te hulp. Deze taferelen filmden we met verborgen camera’s en de beelden gebruikten we in een online campagne. In korte video’s vroegen we: ‘Ben jij zorgzaam? Of zal het je een zorg zijn?’ Gevolgd door ‘Kom werken bij De Wever’.

De online campagne zorgde ervoor dat De Wever zeer zichtbaar werd als werkgever in de zorg.

De online campagne zorgde ervoor dat De Wever zeer zichtbaar werd als werkgever in de zorg – en bovenal als een zorginstelling die het anders doet. De video’s werden goed bekeken en zorgden voor veel nieuw verkeer naar de website (werkenbijdewever.nl). Een belangrijk resultaat, want mensen die normaliter wellicht niet 1, 2, 3 op ‘vacature zorgmedewerker bij De Wever’ zouden zoeken, konden nu het verhaal van de zorginstelling lezen en worden verleid tot het werken bij De Wever. Een opvallende campagne die ook werd opgepakt door de (lokale) media.

Wat was de impact van de case?

Via een online campagne met Facebook-ads, Instagram-ads, LinkedIn-ads en display-ads hebben we de doelgroep weten te bereiken. De campagne heeft in totaal 3 flights gehad van elk ongeveer een maand. Na iedere flight hebben we de resultaten geanalyseerd en de campagne geoptimaliseerd. Al vanaf flight 1 was duidelijk dat de boodschap aansloeg bij de doelgroep, met een gemiddelde CTR van 2,68% op Facebook en ruim 20% van de bezoekers die op de landingspagina doorklikken naar vacatures. In de laatste 2 flights wisten we met name in de retarget-fase de CTR flink te optimaliseren tot 3,24%. In de tweede flight steeg het percentage bezoekers op de website nog hoger, tot 50,32% ten opzichte van een campagneloze periode. Kortom, De Wever was tijdens de campagneperiode heel zichtbaar en kreeg significant meer bezoekers op de website. Bezoekers die niet alleen rondkeken, maar ook doorklikten naar vacatures. En voor een instelling waar de krapte op de arbeidsmarkt érg hoog is, is dat een zeer fijn resultaat. De opvallende campagne werd ook opgepakt door de (lokale) media en haalde onder andere de voorpagina van de Tilburgse Koerier.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Wever is een zorgorganisatie die het net even anders doet. Voor hun cliënten en voor hun medewerkers. Maar ook in communicatie. In de zorgbranche is het noodzakelijk om op te vallen qua communicatie/boodschap. Concurreren op arbeidsvoorwaarden is immers ‘not done’ in deze branche. De Wever snapt dat als geen ander en heeft daar met ‘Maak van je oude dag een nieuwe dag’ in corporate communicatie al een grote stap mee gezet. De campagne ‘Stuntopa’ is die volgende stap. Een opvallende arbeidsmarktcampagne die ervoor gezorgd heeft dat, in tijden van personeelstekorten in de zorg, De Wever voor veel potentiële medewerkers als interessante werkgever op de kaart is gezet.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Klant: Mireille Damen-van Duin – Manager Marketing & Verkoop De Wever Tilburg
Bureau: Scheepens
Creatief team: Jorn Schakenraad & Ellen Schoone
Creatieve Directie: Luuk Paulussen & Bram Giesen
Campagnestrategie: Tim Lubberdink
Media: Wouter van den Dries
Account: Kim de Kort & Miranda van Engelshoven
Video: Studio Tegenlicht

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS