Dean Versteeg (Tigris): ‘Het verschil maak je steeds meer met de frontoffice’

In de sportschool hoorde Dean Versteeg 5 jaar geleden voor het eerst van het bestaan van Tigris. Na een paar jaar pionieren staat hij nu voor de volgende stap: een optimale beleving bieden aan klant, klant van de klant, én kandidaat. Hoe ziet hij dat voor zich?

Peter Boerman Op 24 juli 2023
Gem. leestijd 6 min 327x gelezen
Deel dit artikel:
Dean Versteeg (Tigris): ‘Het verschil maak je steeds meer met de frontoffice’

Het leest min of meer als een jongensboek, geeft hij zelf ook toe. Begin 2018 was Dean Versteeg in de sportschool, waar een bekende hem tipte over Tigris. ‘Ken je die club al, vroeg die kennis me toen. Ik werkte toen bij een ander SaaS-bedrijf, waar we al met een mannetje of 50, 60 waren. Tigris was op dat moment echt nog een start-up, letterlijk drie man aan de keukentafel. Maar ik werd wel heel enthousiast van het verhaal dat ze hadden om de flexbranche te gaan disrupten.’

‘Ik werd heel enthousiast van het verhaal dat ze hadden om de flexbranche te gaan disrupten.’

Van het één kwam het ander, Versteeg stapte in en begon ‘letterlijk mee te pionieren’, zoals hij nu terugblikt. ‘Destijds was de frontoffice klaar, die was net met de eerste 5 launching customers samen ontwikkeld. Maar de mid- en backoffice waren nog in ontwikkeling, die kwamen pas begin januari 2019 echt beschikbaar. Ze hadden alleen nog eigenlijk niemand om dat naar de markt te brengen. Daar ben ik toen voor aangetrokken, om lawaai te maken in de markt.’

Vanaf de basis

Dat Versteeg zo vroeg instapte in het nu inmiddels tot een kleine 30 man uitgegroeide bedrijf, helpt hem als Teamlead Customer Success nog elke dag, zegt hij. ‘Ik heb dingen vanaf de basis kunnen neerzetten. Omdat ik in het begin ook zelf implementaties heb gedaan, ken ik nog steeds veel details van de software. Dat scheelt enorm. Ook als ik nu in gesprek ben met potentiële klanten.’

‘Je moet zorgen voor maximale binding met de kandidaat. Oftewel: de juiste berichtgeving op de juiste momenten.’

Het ‘geheime recept’ van het bedrijf in Alblasserdam is in de afgelopen 5 jaar dan ook onveranderd gebleven, zegt hij. Een optimale candidate journey staat daarbij voorop. Want dat is juist in een schaarse arbeidsmarkt van cruciaal belang, aldus Versteeg. ‘Je moet zorgen voor maximale binding met de kandidaat. Oftewel: de juiste berichtgeving op de juiste momenten. Om het leuk te maken voor hem of haar, en tegelijk zijn of haar gegevens te verrijken. Zodat je in het vervolg nog relevanter kunt communiceren. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

Dean Versteeg (rechts) bij Tigris op kantoor.

All-in-one platform

Bij Tigris wordt gewerkt aan een slim all-in-one platform voor de flexmarkt, compleet met app voor de kandidaat en de klant. Met name skills winnen daarbij steeds meer aan belang, ziet Versteeg. ‘Skills based matching wordt steeds belangrijker in tijden van schaarste. Het schaap met de 5 poten is er niet meer. Er moet nu worden omgedacht. Juist daarom is dat skills-verhaal nu zo relevant. Daarmee kun je namelijk nog wél geschikte mensen voor je vacatures vinden, ook al hebben ze misschien niet de werkervaring of vooropleiding waar je als werkgever zelf in eerste instantie aan dacht.’

‘Het schaap met de 5 poten is er niet meer. Er moet nu worden omgedacht.’

Maar met alleen denken in skills ben je er in deze arbeidsmarkt nog niet, benadrukt hij. Het gaat ook om: makkelijk kunnen solliciteren, je database activeren, en je kandidaten een ultieme beleving bieden, ‘door de hele candidate journey heen’. En, heel belangrijk: ‘De nieuwe generatie Z is veel gevoeliger dan eerdere generaties voor hoe dingen eruitzien. Ze hebben een kortere spanningsboog, willen snel wegwijs raken. En ze willen dat het er gelikt uitziet, dat het goed smoelt. Dat is cruciaal voor je candidate experience.’

Faciliterend, niet regisserend

Allemaal dingen dus waar Tigris in zijn software zoveel mogelijk rekening mee houdt. Waarbij het goed uitkomt dat het platform is gebouwd op Salesforce, en dus veranderingen makkelijk zijn door te voeren, stelt Versteeg. ‘In de flexbranche speelt altijd veel op het gebied van wet- en regelgeving. Ook de marktomstandigheden veranderen continu. Als bureau moet je dus adaptief kunnen zijn. Als je dat vertaalt naar software, dan moet je een product hebben dat kan meebewegen.’

‘Een verandering in wet- en regelgeving is nu vrij makkelijk aan te passen.’

Vroeger kon software misschien nog ‘regisserend’ zijn, nu moet het veel meer ‘faciliterend’ zijn, onderstreept hij. ‘Het was dan ook een slimme keuze van ons in het begin om op Salesforce te ontwikkelen. Dat maakt het nu zowel schaalbaar als flexibel. Een bepaalde verandering in wet- en regelgeving is nu vrij makkelijk aan te passen.’

Dean Versteeg tijdens de recente Demo_Day met collega’s Seth de Haan en Kirsten Verstoep.

‘Drietrapsraket’

De afnemers van Tigris’ software zijn met name uitzenders en detacheerders. Maar in de ontwikkeling ervan ligt de focus niet alleen op hen, maar juist op een ‘drietrapsraket’, zoals Versteeg het noemt. Oftewel: zowel op het bureau als op de uiteindelijke opdrachtgever, én de kandidaat. ‘We richten ons dus niet alleen op efficiëntie voor onze klant, maar ook op die van hun klanten. En op die voor werkenden, zodat ze vanaf de sollicitatie tot aan het loonstrookje ook alles in de app kunnen vinden.’ End-to-end zakendoen via de app, dat is de filosofie, legt hij uit.

‘We weten goed waar voor bureaus de uitdagingen zitten, waar ze mee worstelen.’

Wat Versteeg daarbij ook helpt is dat de app zelf ook elke keer kan worden aangepast, aan de hand van de inzichten die over alle klanten heen worden verzameld. ‘Daardoor weten we bijvoorbeeld welke notificaties werken en kunnen we het product steeds finetunen. Zo kunnen we ook best practices doorvertalen naar het standaardproduct.’ Het scheelt dat Tigris echt is ontwikkeld vanuit de flexbranche zelf, vult hij aan. ‘Daardoor weten we goed waar de uitdagingen zitten, we hebben veel use cases, weten waar bureaus mee worstelen.’

Journey en touchpoints

Je eigen candidate journeys in kaart hebben is daarbij onmisbaar, zegt hij. ‘Elk bedrijf zou eigenlijk eens zijn eigen journey moeten doorlopen. En dan kijken: waar voegen we nu echt waarde toe, waar laten we dingen liggen? Ervaar bijvoorbeeld eens hoe het is om bij je eigen organisatie te solliciteren. Dat is super waardevol. Wij hebben een klant met een grote opdrachtgever in de productie. De directeur van dat bureau loopt elk jaar een dag mee op de werkvloer, om te zien hoe het er bij die klant aan toegaat. Dat levert hem heel veel inzicht op, en de klant voelt zich maximaal gehoord. Als je daarin investeert, kun je het verschil maken als bureau.’

‘De niche spelers kunnen echt kennispartner zijn, een verlengstuk van de klant.’

Het verrast hem naar eigen zeggen dan ook weinig dat kleinere niche-uitzendbureaus momenteel beter lijken te presteren dan de grotere evenknieën. ‘De niche spelers kunnen echt kennispartner zijn, een verlengstuk van de klant. Dan kun je in tijden van inflatie ook makkelijker een tariefsverhoging verdedigen dan een meer generalistisch bureau. En dat is ook een reden dat je softwarepakket flexibel moet zijn. Zodat je voor die niche speler makkelijk een klantspecifieke configuratie aan de hand van workflows kunt doorvoeren, gecombineerd met best practices van andere bureaus.’

Dean Versteeg tijdens het Bureaurecruitment Event van Werf&.

Beste match

Enerzijds meedenken met klantspecifieke processen, anderzijds standaardiseren, ‘met als doel voor alle 3 partijen – bureau, kandidaat én opdrachtgever – een optimale beleving’, dat is het doel bij Tigris, aldus Versteeg. Het is volgens hem ook het recept voor de beste match. ‘Als je de app zo maakt dat hij er goed uitziet, dan geeft dat de medewerker een incentive om zijn of haar gegevens te verrijken. En daarmee wordt het voor het bureau weer makkelijker om de best matchende job voor de kandidaat te vinden.’

‘Dat is mijn filosofie: automatisering als verrijking van de persoonlijke communicatie.’

Want dat is waar je als recruiter je uiteindelijk mee kunt onderscheiden, onderstreept hij nog maar eens. ‘Ik zie nog regelmatig bureaus die hun journey niet volledig in kaart hebben, en niet alle touchpoints zijn langsgelopen. Maar als je die wel helder hebt, kun je kijken welke je kunt optimaliseren en automatiseren, zodat je meer engagement van de kandidaat kunt krijgen. De technologie moet en kan dat faciliteren. Zodat je als recruiter meer tijd overhoudt voor het echte contact met de kandidaat. Dat is mijn filosofie: automatisering als verrijking van de persoonlijke communicatie.’

Backoffice als hygiënefactor

Dat op de achtergrond Jobdigger automatisch vacatures heeft opgehaald van internet, dat Actonomy vervolgens automatisch matches heeft gemaakt, en dat Textkernel cv’s heeft geparst? Het zit allemaal in het systeem geïntegreerd, maar de kandidaat merkt van al die verschillende stappen niets. Die krijgt alleen een appje met relevante vacatures. ‘En ook voor de opdrachtgever hebben we het heel makkelijk gemaakt. Die kan geschikte kandidaten meteen uitnodigen. Zo zie je hoe technologie de recruiter echt kan faciliteren.’

‘De mid- en backoffice moeten een vlekkeloze machine zijn. Maar je onderscheidend vermogen zit daar niet.’

De backoffice wordt daarbij steeds meer een hygiënefactor, merkt hij. Als je bijvoorbeeld de verloning niet op orde hebt, heb je als bureau echt een probleem. Maar doe je het goed, dan maak je er tegelijkertijd steeds minder het verschil mee voor de kandidaat. ‘Het verschil maak je met de frontoffice’, is dan ook zijn rotsvaste overtuiging. ‘De mid- en backoffice moeten een vlekkeloze machine zijn. Dat is dan ook precies waar wij stevig op inzetten. Maar je onderscheidend vermogen zit daar niet. Dat zit in je innovatief vermogen en je contact met de klant. En precies dat willen we met Tigris steeds verder ondersteunen.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners