De campagne die het taboe op 'werken om geld te verdienen' wil doorbreken

Redactie Op 15 maart 2018 Gem. leestijd 3 min358x gelezen
Deel dit artikel:
De campagne die het taboe op 'werken om geld te verdienen' wil doorbreken

Geld verdienen is helemaal niet vies, vindt generatie Z. Vandaar dat YoungCapital ongegeneerd geld verdienen centraal zette in een recente campagne. Wat leverde dat op?

Lees de hele case van YoungCapital die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

De generatie die op het punt staat om de arbeidsmarkt te betreden en die nu net begint aan het eerste bijbaantje, staat bekend als Generatie Z. Om deze groep aan zich te binden, is YoungCapital, Nederlands grootste recruitmentspecialist voor jong talent, op 12 januari een campagne gestart.

Een stuk concreter dan millennials

De jongeren in deze generatie hechten meer waarde aan geld, en praten gewoon met elkaar over hun salaris, zegt Suzanne van der Cammen, Head of Marketing & Communications bij YoungCapital. Met ‘Make Money. Work’, een campagne ‘die zegt waar het op staat’, wordt ingehaakt op die kenmerken. ‘Voor generatie Z staat geld verdienen voor onafhankelijkheid, voor de vrijheid om je dromen waar te kunnen maken. De boodschap is duidelijk. Als je dat wilt, moet je er gewoon wel hard voor werken.’

‘Voor generatie Z staat geld verdienen voor onafhankelijkheid, voor de vrijheid om je dromen waar te kunnen maken’

Rogier de Bruin en Emilio de Haan, Creative Directors bij INDIE Amsterdam: ‘Generatie Z is concreter en directer dan de millennials. Daar spelen we op in met een ongenuanceerde en uitgesproken campagne. We wilden dit visueel rijk en overdonderend vertellen, en daar is Paul Geusebroek de gedroomde regisseur voor.’

screencapture-youngcapital-nl-work-2018-03-12-10_42_02 generatie z

Wat was de impact van de case?

De commercial was vanaf 12 januari gedurende vier weken te zien op onder andere Comedy Central, MTV RTL, SBS, NPO3, Spike en XITE TV. Verder is volop campagne gevoerd op radio YouTube, LinkedIn, Instagram en Snapchat.

71% van de doelgroep is bereikt

En met resultaat: het aantal inschrijvingen op de site steeg met liefst 42% ten opzichte van de periode ervoor, het aantal sollicitaties met 30%. Uit de cijfers bleek dat de campagne vooral effect had op – de normaal moeilijk te bereiken doelgroep – generatie Z. Binnen deze categorie steeg het aantal inschrijvingen met 67% en het aantal sollicitaties met 49%. In totaal is 71% van de doelgroep bereikt met een contactfrequentie van 5.

‘Een reclame over geld? Bah!’

De campagne maakte heel wat los, aldus Van der Cammen. ‘De een vond het écht exciting, de ander maakte zich kwaad. Dat hadden we wel verwacht, want op de een of andere manier is het not done om eerlijk te zeggen dat je geld wilt verdienen. We hullen ons liever in mysterieus stilzwijgen als er naar ons salaris wordt gevraagd. En maken ons kwaad over materialisme van ‘de jeugd van tegenwoordig’. Een reclame over geld? Bah!

‘Laten we eerlijk zijn: zou jij elke dag in de file staan als je niet betaald kreeg?’

Maar Generatie Z werkt om geld te verdienen. Geld betekent voor jongeren onafhankelijkheid. Vrijheid. En laten we eerlijk zijn: hetzelfde is het geval bij ons. Want zou jij elke dag in de file staan als je niet betaald kreeg? Nee, geld verdienen willen we allemaal. De jeugd van tegenwoordig is daarom echt niet materialistischer dan jij en ik’.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met de campagne ‘Make Money. Work‘ wil YoungCapital het taboe doorbreken dat rust op ‘werken om geld te verdienen’. ‘Geld is niet vies, geld is gewoon een middel om te kopen wat je hebben wilt. Of je dat nu ‘exciting’ of juist ‘schandalig’ vindt, dat maakt ons niet zoveel uit. Wij vinden het niet meer dan normaal. Met onze campagne zeggen we daarom gewoon waar het op staat.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • YOUNGCAPITAL: Suzanne van der Cammen
  • CREATIVE AGENCY: INDIE Amsterdam
  • CREATIVE DIRECTORS: Emilio de Haan en Rogier de Bruin
  • AGENCY PRODUCER: Dennis Gijsbers
  • Production Company: Cake Film & Photography
  • Director: Paul Geusebroek
  • Producer: Anne van Kuyk
  • D.O.P.: Jasper Wolf
  • Editor: Joppo in De Grot
  • Offline montage: De Kapsalon (Brian Ent)
  • Post-Production Company: De Grot (Joppo in de Grot)
  • Muziek: Big2 & Paul Laffree
  • Geluid: Audentity

young_capital_makemoney_work Header

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.