Employer branding helpt niet alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Als je het goed doet gaan ook het verzuim en verloop omlaag, en nemen de productiviteit, de innovatie en de winst juist toe.
Investeren in employer branding vertaalt zich dan ook niet alleen in méér sollicitaties, het draagt bij aan het succes van de totale organisatie, aldus een nieuw whitepaper van Steam. Daarin zet het arbeidsmarktcommunicatiebureau de 5 lessen neer die het heeft geleerd in de 25 jaar van zijn bestaan.
5 lessons learned
De 5 lessen, samengevat:
#1. Koffie-KPI
- Les #1: Je kunt pas echt kiezen voor een baan als je eraan hebt kunnen proeven. Arbeidsmarktcommunicatie wordt succesvoller als kandidaten je kunnen ontmoeten. Dus gooi je deuren open en laat je doelgroep het échte werk ervaren.
#2. Bullshitbingo
- Les #2: Employer Branding bestaat voor een deel uit reclame maken. Maar dat betekent niet dat het een verkooptrucje is. Een sterk Employer Brand komt vanuit het hart van de organisatie en gaat over het échte werk.
#3. B-day, D-day
- Les #3: Alles begint bij je eigen mensen. Een werkgeversverhaal kan pas een merk worden als het rechtstreeks van de werkvloer komt. Communiceer van binnenuit, wakker trots aan en zorg dat je medewerkers een goed verhaal hebben in een verjaardagskring. Dan word je werkgeversmerk een levend merk.
#4. Geen woorden, maar waarden
- Les #4: Behandel een Employer Brand als een echt merk. Een merk spreekt onze diepste verlangens aan. Dus denk verder dan push– en pull-factoren. Employer Branding gaat dus bijvoorbeeld ook om autonomie, vakmanschap, betekenis en verbondenheid.
#5. De business
- Les #5: Employer Branding wordt een hot topic als de wervingstekorten groter en groter worden. Maar het effect van een Employer Brand gaat (veel) verder dan werving alleen. Met een goed werkgeversmerk creëer je betrokken mensen die gemotiveerder, innovatiever en energieker zijn. En dat is hoe dan ook goed voor je business.
Benieuwd naar de volledige 5 lessons learned?
- Download hier meteen de whitepaper