Dit zijn de 3 B’s van arbeidsmarktcommunicatie (en eigenlijk alles dat je hoeft te weten)

Rik Blokland Op 28 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 3613x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 3 B’s van arbeidsmarktcommunicatie (en eigenlijk alles dat je hoeft te weten)

Zorg voor een goede basis, met video en een goede werken-bij-site. Denk na over je doelgroep. En verzin dan iets creatiefs. Dat is de basis van alle goede arbeidsmarktcommunicatie, zegt Rik Blokland.

Arbeidsmarktcommunicatie ontwikkelt zich net zo snel als de krapte op de arbeidsmarkt zelf. Maar wat voor prioriteiten moet je leggen als je een impuls wilt geven aan je employer brand? Hoe beoordeel je wat we je om je heen ziet en wat kun je er zelf mee? Voor alle recruiters en andere professionals die beseffen dat ze in deze markt aan de bak moeten, een voorzet voor wat meer helderheid en inzicht. In 3 essentiële B’s:

#1. Basics

Niks mis met de basics. Sterker nog: als je basics niet fantastisch zijn, hoe moet de rest dat dan worden? En als we het hebben over deze goede basis, dan zijn deze middelen randvoorwaardelijk:

  • Een werken-bij-deel op je website dat goed vindbaar is, met een eenvoudige URL die bovendien goed te communiceren is. Bij te veel organisaties is de werken-bij-site nog steeds verstopt alsof het de kroonjuwelen van Victoria zijn.
  • video, video, video. Is het erg als je met je smartphone een interviewtje filmt op de werkvloer? Nou, je wint er zeker geen internationale creativiteitsprijzen mee, maar als het voor jouw organisatie werkt is het beter dan niks doen. En zeker beter dan alleen een (saaie) tekst. O ja, en verzamel ze op een apart YouTube-account.
  • heb je dit allebei? Zet dan snel je collega’s in om als ambassadeurs via hun sociale netwerken de video’s te posten en te delen, en zo voor verkeer naar je site te zorgen.

Het is altijd beter íets te doen dan niets te doen

Het is altijd beter íets te doen dan niets te doen. Maar realiseer je ook de beperkingen. Er is nu nog niet echt aan de beleving van de doelgroep gedacht, dus je aanpak kan nog een beetje op die van ‘de buren’ lijken. Omdat het ‘basic’ is zul je waarschijnlijk ook niet meteen je wervingsdoelstellingen halen. Toch moet je het doen. En onderhouden. Straks is er misschien weer een vacaturestop, maar daarna komt er gegarandeerd weer krapte. Laat jezelf dus zien.

#2. Branding

Employer Branding is een woord dat vaak wordt gebruikt voor het hele recruitmentproces, maar het betekent natuurlijk: het zowel tactisch als strategisch bouwen aan je merk op de arbeidsmarkt. Bij ‘strategisch’ moet je bedenken dat je niet vanuit het bedrijf, maar vanuit de doelgroep communiceert. En bij ‘tactisch’ kun je denken aan de middelen die je inzet en die niet uitsluitend gericht zijn op recruitment, maar ook op imagodoelstellingen.

Employer branding begint altijd met een messcherpe Employer Value Proposition: je belofte aan de arbeidsmarkt

Je employer-branding-strategie begint altijd met de ontwikkeling van een messcherpe Employer Value Proposition, feitelijk: je belofte aan de arbeidsmarkt. Dit hoeft geen half jaar te kosten: met een goeie workshop kun je in 1 dag klaar zijn… Om die propositie vervolgens uit te dragen zet je vervolgens alle marketingtechnieken in die je tot je beschikking hebt.

#3. Out-of-the-Box

Het kan zijn dat je punt 1 en 2 al pico bello op orde hebt, maar er in de praktijk toch weinig gebeurt. Of je wilt een aparte doelgroep aanspreken op een méér dan aparte manier. Kies dan voor een out-of-the-box-aanpak en zorg dat je veel aandacht krijgt. Schakel eventueel nog een recruitment PR-bureau in om die aandacht extra af te dwingen. Maar wat het ook wordt, sowieso maak je van dit event weer video’s, zodat jij en je collega’s deze kunnen delen op sociale media! Zo maak je de cirkel rond.

blokland vndg

De 3B’s zijn overal…

Voorbeelden van deze 3B’s zie je overal om je heen. Kort geleden werd ik geïnterviewd door VNDG, het online platform van De Telegraaf, over ‘creatief werven’. Hier kwam ook een aantal campagnes voorbij waarop ik mijn feedback gaf, zoals die van Capgemini, die hierboven te zien is. Vraag je met je kennis van de 3B’s af met welke aanpak jouw organisatie momenteel het meest gebaat is. Maar wacht niet te lang. De arbeidsmarkt wacht namelijk niet op jou…

rik bloklandDe auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, een flexibel collectief van professionals in strategie, creatie en de productie van campagnes voor employer branding (extern en intern).

Lees ook van Rik:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

Deel dit artikel:

Rik Blokland

Oprichterbij creative-direction.n
Rik Blokland is oprichter van creative-direction.nl, een employer-brandingnetwerk dat is gespecialiseerd in creatieve communicatie die van een organisatie een sterk werk-merk maakt.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners