Dit zijn de 7 allerbeste boeken van 2019 (voor recruiters)

Goed recruiten leer je natuurlijk in de praktijk, en niet alleen uit een boekje. Maar een goed boek kan er wel enorm bij helpen. Daarom: de 7 meest leerzame boeken van 2019 op een rij, en wat je eruit kunt leren.

Peter Boerman Op 09 december 2019 Gem. leestijd 3 min1339x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 7 allerbeste boeken van 2019 (voor recruiters)

Ook in 2019 verschenen er weer tal van boeken die – al dan niet direct – het vak van de recruiter vooruit probeerden te helpen. Wij namen vrij frequent zo’n boek ter hand, en haalden er dan wat tips uit. Welke boeken bleven ons daarvan het meeste bij, en wat leerden we daaruit?

#1. Ralf Knegtmans en Ylva Poelman – Leiderschap in de digitale wereld

Minder een strikt boek over recruitment dan zijn voorganger, over Agile Talent. Maar opnieuw laat Knegtmans, dit keer samen met ‘De Bionische vrouw’ Ylva Poelmans, overtuigend zien te weten waar je kandidaten in deze digitale tijd op zou moeten selecteren – en hoe tools dat op een goede manier kunnen ondersteunen. Met aandacht voor tools als HumanPredictions, Crystal Knows en LinkedIn Talent Insights om goed te kunnen sourcen, en tools als HFM Talentindex, Skeeled, Seedlink en Humanize om beter te leren selecteren.

Al die tools leiden er volgens de auteurs van dit boek toe dat werving en selectie steeds meer proactief kan worden: niet pas beginnen zodra een vacature ontstaat, maar al daarvóór kun je je dan als recruiter als strategisch adviseur opstellen op het gebied van leiderschap. Want leiderschap, dat is nu misschien wel harder nodig dan ooit, zo stellen ze. Al gaat dat dus wel om héél andere leiders dan we gewend zijn.

wim thielemans boeken#2. Wim Thielemans – Jobrepair

Nog een auteur die hier al vaker de kolommen vulde, destijds met het boek Slim Interviewen, waarin Thielemans uitlegt hoe je aan de hand van het CACTUS-model beter attitudegerichte sollicitatiegesprekken kunt voeren. Dit keer duikt hij in het terrein van job crafting, job carving, reskilling en upskilling. Aan de hand van aansprekende en herkenbare verhalen helpt hij twijfelaars bij de vraag hoe ze hun baan weer leuk kunnen maken, maar tegelijk biedt hij ook recruiters een toolkit met middelen om hieraan óók te kunnen bijdragen.

Auteur Wim Thielemans organiseert op 17 december een webinar over dit boek.

Auteur Wim Thielemans organiseert overigens op 17 december om 15.00 een webinar over dit boek (inschrijven wel zo handig, ook als je de uitzending eventueel later wilt (terug)kijken). Zijn belangrijkste boodschap: functiebeschrijvingen zijn eerder een sta-in-de-weg dan een hulpmiddel, en je baan leuk maken, dat zul je vooral zelf moeten doen. Maar het is soms ook wel heel fijn als iemand er een handje bij helpt. En Thielemans weet ook hier weer een fijn rijtje nieuwe acroniemen toe te voegen, zoals:

  • DODO (Demotivatie, Opportuniteit, Depressie en Optimisme)
  • BROUWT (Beloning, Relaties, Omgeving, Uw Waarden en Taken) en
  • CAFEE (Contact, Analyse, Feedback, Engagement en Evaluatie).

#3. Victor Assad – Hack Recruiting

Nationaal was de oogst dit jaar misschien wat beperkt, internationaal verschenen er wel opvallend veel recruitmentboeken om rode oortjes van te krijgen. Zo besteedden we eerder op deze site al aandacht aan uitstekende boeken als Katrina Colliers The Robot-Proof Recruiter en Recruiting Sucks… But It Doesn’t Have To van Steve Lowisz. En dan waren er ook nog bijzonder lezenswaardige boeken van bijvoorbeeld Jan Tezge (The Full-Stack Recruiter), Greg Savage (The Savage Truth) en een mooie wetenschappelijke benadering van recruitment door Kate O’Loughlin (The Science of Talent). Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Zeer speciale vermelding verdient ook het vuistdikke Hack Recruiting, een boek waarin Victor Assad uitlegt hoe moderne technologie kan helpen om de recruitmentfunctie nu eens echt analytisch en strategisch te maken. Volgens hem kunnen recruiters nu beschikken over dezelfde mooie technologie als marketeers om hun employer brands te bouwen en goede kandidaten te vinden. Maar technologie is geen silver bullet, zegt hij. Nog steeds moeten organisaties volgens hem zélf hun proces onder de loep nemen en vooral: beter gaan interviewen.

#4. Sprout – Hard gaan met de beste mensen

Sprout, platform voor en over jonge ondernemers, start-ups en scale-ups, onderging afgelopen jaar (opnieuw) een gedaanteverandering. Het magazine van weleer werd al een tijdje geleden ingeruild voor het formaat van een bookazine, maar dit jaar verschenen als papieren bijlage bij het merk zelfs alleen nog maar boeken rondom één thema, de zogeheten ‘groeigidsen’.

Het is mooi te zien hoe snelgroeiende bedrijven naar hun personeelsvraagstuk kijken.

Het eerste boek in die reeks ging over mensen. Want het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken, aldus Sprout. Met onder meer learnings van jonge bedrijven als Swapfiets, Bynder, ScySports en Voys neemt de auteur de lezer mee in onderwerpen als hiring plannen, de software rondom selectie, het nut van cv’s en hoe je goede onboarding vormgeeft. Niet alles is nieuw of wisten we nog niet, maar auteur Alex van der Hulst schrijft het wel lekker vlot op, en het is mooi om een gedegen inkijkje te krijgen in hoe snelgroeiende bedrijven naar hun personeelsvraagstuk kijken.

#5. David Ducheyne en Fons Leroy – Zero Exclusion

Na #2 het tweede Vlaamse boek in deze lijst. Maar daarom zeker nog niet minder interessant, want ook op de Nederlandse markt speelt het diversiteitsvraagstuk steeds meer. En dan trouwens niet alleen diversiteit, maar vooral ook inclusiviteit. Oftewel: niet alleen being invited to the party, maar ook asked to join in and dance, zoals het cliché inmiddels luidt.

De auteurs weten in dit boek 10 inspirerende voorbeelden van bedrijven over dit onderwerp samen te vatten, naast 15 inhoudelijke expertbijdragen. Vooral de cijfers over demografie overtuigen daarbij sterk in de hoofdboodschap dat diversiteit allang geen PR-dingetje meer is, maar gewoon bittere noodzaak als je op de arbeidsmarkt van morgen nog aan talent wil komen. ‘Wie morgen nog medewerkers wil vinden, zal de eigen blik moeten verruimen, naar de overkant van de zaal moeten stappen en uitnodigen om te dansen’, aldus de auteurs. Hun optimistische reactie is daarbij dat het kan, dat het zelfs niet eens zo moeilijk is, maar ook: dat het niet vanzelf gaat. #ZeroExclusion is overigens ook nog eens veel meer dan een boek. Het is de start van een heuse campagne die 5 december van start gaat en (vooral Vlaamse) organisaties en experts uitnodigt om samen een ‘#All-Inclusivereis’ mee aan te vangen.

boeken ongekend talent#6. Bartel Geleijnse – Ongekend talent

‘Eindelijk iedereen werk’ is de ondertitel – en mooie belofte – van dit boek van een van de drijvende krachten achter ‘sociale onderneming’ The Colour Kitchen. ‘Vacatureoverschot? Er staat voldoende talent te trappelen om aan het werk te gaan. Je moet alleen weten waar te zoeken. Of in dit geval: hoe te kijken’, aldus auteur Bartel Geleijnse.

‘Vacatureoverschot? Er staat voldoende talent te trappelen. Je moet alleen weten waar te zoeken.’

Echt nieuwe inzichten staan er niet in, in dit boek. Maar inspirerend is het zeker. En vol met mooie vragen als: ‘Hoe kan het nou zo zijn dat wij niet iedereen laten meedoen op de arbeidsmarkt? Waarom moet iedereen perfect zijn? Waarom willen we de 100 dingen die we vandaag door 4 mensen laten doen volgend jaar door 3 mensen laten doen?’ Allemaal vanwege dat ene doel: de 1,3 miljoen mensen die in Nederland nu nog langs de kant staan ook laten meedoen. Omdat het kan. En omdat het goed is.

boeken hr analytics#7. Fenna Piersma en Alicia Streppel – HR Analytics

Er waren natuurlijk al wel meer boeken over HR-analytics en data-driven beslissingen in HRM. Maar dit boek vat de bevindingen daarover nog eens mooi samen in een ‘praktische inleiding’. Die is met name bedoeld voor studenten en anderen in het onderwijs, maar ook voor vele anderen die al wel eens van het onderwerp gehoord hebben, maar er toch nog meer van willen weten.

Het naar eigen zeggen ‘eerste studieboek op het gebied van HR Analytics‘ bevat speciale (korte) hoofdstukken over thema’s als arbeidsmarktcommunicatie, de wervingsbehoefte, welke kanalen je daarvoor kunt inzetten en hoe je analytics kunt gebruiken in je selectieprocedures. Het scheert soms misschien iets te veel langs de oppervlakte, en mist de diepgang die we bij eerdere boeken op dit terrein soms wel zagen. Maar dat kun je natuurlijk ook in het voordeel van dit boek uitleggen: wie een eerste stap op dit gebied wil zetten, is hier aan het goede adres.

Boek gemist?

Hebben we een boek gemist? Of ben je zelf iets moois aan het schrijven dat in 2020 verschijnt? Laat het ons weten!

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.