Drie Europese start-ups in recruitment om in de gaten te houden

Als het gaat om recruitment, zijn er nog steeds tal van startende softwarepartijen die denken dé oplossing te hebben. Welke vallen daarbij in het bijzonder op? We pikten 3 Europese leveranciers eruit.

Peter Boerman Op 19 mei 2020 Gem. leestijd 3 min217x gelezen
Deel dit artikel:
Drie Europese start-ups in recruitment om in de gaten te houden

Ondanks de coronacrisis is er volop beweging in het veld van de internationale en Europese recruitmenttechnologie. Niet alleen de overname van Cammio door de Stepstone Groep was nieuws, de afgelopen weken viel ook de investering van 12 miljoen dollar in visueel assessmentplatform Traitify op, net als de funding van 40 miljoen dollar voor AI-platform Paradox. En dan hebben we de overname van het Ierse Opening.io door iCIMS nog niet eens genoemd. Laat staan de recente start van Nederlandse partijen als Reqruut en UnlocQed.

Recruitment-platforms Traitify en Paradox haalden ondanks corona toch vele miljoenen op.

Zo is er genoeg te zien dat ook nu nog de stelling van de Fosway Groep onderstreept, dat op technologisch gebied er nog veel te winnen is in de wereld van recruitment. Wat voor start-ups zijn er eigenlijk nog meer allemaal op dit terrein actief? We pikken er een paar interessante uit, met dank aan recruitmenttech.com:

#1. Intrro: referral, met AI gecombineerd

Opgericht door: voormalig Adecco-managers Nasser Oudjidane en Neel J Shah, in Londen.

Belofte: Je hebt vacatures. En je hebt medewerkers met een netwerk. Combineer dat met AI en ML, en een bredere talentpool komt eruit.

Hoe werkt het? ‘Het beste talent reageert niet op massacommunicatie, ze luisteren naar mensen die ze vertrouwen. Met Intrro willen we het organisaties makkelijker maken om in contact te komen met het sociale en professionele netwerk van hun medewerkers. Zo kunnen medewerkers hun contacten op interessante vacatures wijzen, maar kunnen recruiters ook in het netwerk van de collega’s kijken, en hen benaderen.’

Want?Employee referral is een van de meest effectieve manieren van werving. Ze presteren gemiddeld genomen beter, blijven langer, en kunnen sneller worden aangenomen. Wij hebben een manier gevonden om de sociale-media-explosie te gebruiken om te identificeren wie in je collectieve netwerk geschikt zou zijn voor een bepaalde positie. En zo maken we referral meetbaar, schaalbaar en traceerbaar.’

#2. Headstart: matchscores, maar dan zonder bias

Opgericht door: Gareth Jones en Nicholas Shekerdemian, ook in Londen

Belofte: Meer diversiteit, dankzij datawetenschap en betere matching op meer criteria dan alleen cv en diploma (en afkomst).

Hoe werkt het? Een matchingsplatform dat kijkt naar een veelvoud aan databronnen, en dat combineert met ML en AI, om zo de beste kandidaten te scoren aan de hand van specifieke objectieve criteria.

Want? ‘Een machine kan zonder emotie, vermoeidheid, bewuste of onbewuste vooroordelen naar de profielen van kandidaten kijken. Anders dan een mens’, aldus Shekerdemian, die vorig jaar zo’n 7 miljoen dollar voor het platform ophaalde, en inmiddels klanten telt als Accenture, Travelex en Smith’s. De eerste liet een stijging zien van 5% in aannames van vrouwen en 2,5% voor etnische minderheden na gebruik van het platform. En dat bij een reductie van de time-to-hire van zo’n 70%.

‘Diversiteit moet een resultaat zijn van eerlijkheid, en het juiste doen.’

Met Headstart krijgen organisaties niet alleen inzicht in hun recruitmentproces, en waar daar bias bestaat. Ze kunnen ook meten hoe het over de tijd heen evolueert, en bijvoorbeeld kijken in welke fase de meeste sollicitanten afvallen. Doel is een meer ‘holistisch’ beeld van kandidaten te schetsen, en zo de diversiteit min of meer als vanzelf te vergroten. ‘Diversiteit moet een resultaat zijn van eerlijkheid, en het juiste doen’, zoals Gareth Jones het noemt.

#3. Owiwi: verantwoord gamen naar een baan

Athina Polina Dova en Ilias Vartholomaios (Owiwi)Opgericht door: Athina Polina Dova en Ilias Vartholomaios, in Athene

Belofte: Gamen voor een baan, gebaseerd op psychologisch onderzoek

Hoe werkt het? In Nederland kennen we onder meer Harver, PlaytoWork en BrainsFirst als partijen die via games de matching van kandidaat en baan willen verbeteren, uit Griekenland komt Owiwi. Het idee is vergelijkbaar: de soft skills van potentiële en bestaande medewerkers in kaart brengen door hen (wetenschappelijk gevalideerde) games te laten spelen (zie de afbeelding bovenaan dit artikel).

Want? Met deze games kunnen recruiters en hiring managers niet alleen sneller en beter geïnformeerde beslissingen nemen, tegelijkertijd zorgen ze voor een betere candidate experience, aldus Vartholomaios. ‘Het doel is zowel “verborgen juweeltjes” te vinden, als het risico op een bad hire te vermijden.’

‘We willen de status quo in recruitment veranderen.’

De wetenschappelijke aanpak heeft zelfs ertoe geleid dat de Europese Commissie Owiwi heeft geselecteerd als partner voor hun Erasmus+ project ‘Big Data in Psychological Assessment’, samen met andere zeer prestigieuze universiteiten en assessmentleveranciers. ‘Het is onze wens om zowel organisaties als kandidaten de kans te geven hun talent te ontsluiten en de status quo in recruitment over de hele wereld te veranderen.’

Meer weten over nieuwe technologie?

Op 11 juni vindt Demo_Day Online plaats, waar meer dan 30 leveranciers je hun oplossingen tonen om je recruitment te verbeteren. Van recruitmentsysteem tot cv-screening. Van sourcing tot bots. Meld je uiterlijk 25 mei aan en ontvang voorafgaand aan het virtuele event de Tech Box toegestuurd met onder meer event magazine, poster Recruitment Tech Landscape 2020, Recruitment Tech Guide 2020 en goodies. Of bekijk eerst nog even een impressie van vorig jaar:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.