Hoe Reqruut de collectieve kracht van recruiters efficiënter wil gebruiken

Het gloednieuwe Reqruut belooft recruitment voortaan helemaal anders aan te pakken. Door de sharing economy naar recruitment te halen. Maar… wat bedoelen ze daar precies mee? En hoe belangrijk is de rol van de recruiter daarin?

Peter Boerman Op 09 april 2020 Gem. leestijd 3 min303x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Reqruut de collectieve kracht van recruiters efficiënter wil gebruiken

Je moet het maar durven. Midden in een grote crisis op de arbeidsmarkt tóch met een groots nieuw initiatief komen. Toch is dat precies wat Joachim Klein Molekamp doet, nu hij Reqruut lanceert, een ‘game-changing recruitment platform‘ dat hij meteen ook maar ‘de toekomst van recruitment‘ heeft gedoopt, en: de introductie van de sharing economy naar de recruitmentwereld.

‘Recruiters spelen een belangrijke rol. Maar je moet ze wel efficiënter inzetten.’

Het volgende platform dat de recruiter helemaal overbodig wil maken? Nee, zeker niet. Eerder het omgekeerde. Klein Molekamp denkt juist dat de recruiter een cruciale schakel is in het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. ‘Recruiters spelen een belangrijke rol. Maar je moet ze wel efficiënter inzetten.’

Eilanddenken doorbreken

Zijn idee, kort samengevat: alleen al in Nederland werken honderden (vooral tech)recruiters ergens als interim of bij een kleine boutique. Zij spreken dagelijks en aan de lopende band kandidaten. De meesten van hen kunnen ze echter niet helpen. Gebrek aan interesse, culture fit, opleiding, of andere redenen. ‘Dat is doodzonde’, zegt hij, ‘want er is vraag genoeg. Maar het huidige recruitmentstelsel is simpelweg gebaseerd op apart opererende eilandjes en ouderwets zelfstandig kandidaten benaderen.’

reqruut joachim

En met Reqruut wil hij dat eilanddenken doorbreken. Hij wil dat recruiters hun kandidaten meer gaan delen met elkaar. Zo krijgen ze sneller hun fee, en belangrijker nog: worden kandidaat en werkgever sneller aan elkaar gekoppeld. Hij wil dat voor elkaar krijgen met één platform waar honderden ervaren (tech)recruiters bij zijn aangesloten. Werkgevers kunnen hun vacante positie hier kenbaar maken, inclusief de beloning die ze hiervoor over hebben. De ‘community‘ krijgt vervolgens een notificatie en kan hierop reageren met een kandidaat uit het eigen netwerk. En is er een match? Dan ontvangt de recruiter zijn of haar beloning.

Met Reqruut heeft een organisatie via één platform toegang tot de kandidaten van honderden recruitment-experts.

Met Reqruut heeft een organisatie dus via één platform toegang tot de kandidaten van honderden experts, belooft Klein Molekamp. Tegen een zelf uitgekozen prijs. En anderzijds kan een recruiter zijn of haar netwerk optimaal gebruiken. Eenvoudig, snel, en financieel aantrekkelijk voor iedereen. Simple as that.

En toen viel het kwartje…

Klein Molekamp loopt zelf ook alweer een tijdje rond in het recruitmentwereldje. Zo was hij 5 jaar in touw voor PHIND, ‘prijswinnend recruitmentnetwerk binnen de wereld van software development’, bekend van onder meer Arnold Janssen, de ‘meest invloedrijke recruiter‘ van dit jaar. ‘Kwaliteit was voor ons in die tijd enorm belangrijk’, zegt hij. ‘Maar ondertussen zagen wij met eigen ogen de toenemende frustraties en problemen in recruitment. Dit kon niet langer zo. Na enkele gesprekken met topondernemers beseften wij dat alle andere markten een disruptie meemaakten, behalve recruitment. Toen viel het kwartje.’

‘Wij zagen met eigen ogen de toenemende frustraties en problemen in recruitment.’

Nadat het idee in 2019 ontstaan was, stapte een bekende digital agency al snel in als aandeelhouder. En nu is Reqruut dus live. Althans, in bèta. Met een ‘kleinere groep aan vacatures’ dan oorspronkelijk misschien de bedoeling was. ‘Maar we merken dat, gezien de situatie, onwijs veel recruiters wel baat kunnen hebben bij het platform. Ideaal moment om dus een deel van de propositie goed te testen’, aldus Klein Molekamp, die zegt zowel van recruiters als organisaties al meer dan 250 inschrijvingen te hebben binnengekregen.

‘Recruitment is toe aan vernieuwing’

Volgens hem maakt het platform acquisitie, onderhandelingen, en dubbele intakes overbodig. ‘De test heeft tot nu toe op kleine schaal plaatsgevonden. Toch zien we nu al de wervingsefficiëntie van zowel recruiter als hiring manager enorm toenemen. Volgens ons laat dit platform echt zien dat de markt van recruitment toe is aan vernieuwing. Samen kom je verder. Delen is vermenigvuldigen. En als je het goed dat mag je daar heus voor beloond worden.’

‘Veel (niche) recruiters snappen de pijn en behoefte van de business op dit moment niet goed genoeg.’

Veel (niche) recruiters snappen de pijn en behoefte van de business op dit moment niet goed genoeg, ziet Klein Molekamp. ‘Cv’s worden nog steeds rondgestuurd in de hoop dat de hiring manager het maar interessant vindt. Daar komt bij dat de omloopsnelheid van recruiters enorm hoog is, waardoor de business regelmatig het verhaal opnieuw mag uitleggen aan een nieuwkomers en onervaren recruiters. Totaal niet efficiënt’, oordeelt hij.

Een matchmaking-ecosysteem

Zijn grote doel? De recruitmentwereld echt fundamenteel veranderen. Dus niet wéér een nieuw tooltje, maar ‘het creëren van een matchmaking-ecosysteem waar hiring managers gemakkelijk hulp ontvangen van alle kleine netwerksilo’s van niche recruiters. Hierdoor zal de markt efficiënt werken en worden een hoop arbeidsintensieve taken geautomatiseerd.’

Het zijn vaak de recruiters die professionals overtuigen of aan het denken zetten.

Dat veel concurrenten juist geloven in een wereld waarin de recruiter zoveel mogelijk uit het proces gehaald wordt? Dat moeten ze vooral zelf weten, zegt Klein Molekamp, maar zelf gelooft hij er niet in, en ziet hij wel degelijk de meerwaarde van de recruiter. ‘Goede professionals zijn nauwelijks actief op zoek, laat staan dat zij zelf actie gaan ondernemen. Het zijn vaak de recruiters die professionals overtuigen of aan het denken zetten. De zogenaamde ‘tussenpersoon’ zien wij juist als brug naar de kandidaat. Daarnaast is de markt van vraag en aanbod dermate groot dat professionals door de bomen het bos niet zien. Uiteraard kunnen algoritmes een rol spelen. Maar het blijven altijd mensen. De vraag is alleen: hoe kunnen we de markt anders inrichten? Daar denken wij een oplossing voor te hebben.’

Geen standaard vacatures

De eerste doelgroep van het platform gaat om IT-vacatures. Als dat staat, wil Klein Molekamp ook graag verder uitrollen naar andere branches. Hij ziet het zelf graag als volgende voorbeeld van de sharing economy. Maar dan niet auto’s delen, zoals Uber ooit begon, of huizen delen, zoals bij Airbnb, of doe-het-zelfmaterialen zoals bij Peerby, maar kandidaten delen, de voornaamste ‘handelswaar’ van recruiters.

‘Een opdrachtgever krijgt alle ruimte om uit te leggen wat de exacte behoefte is.’

Bij Reqruut is het overigens niet mogelijk een standaard vacature te uploaden, beklemtoont de initiatiefnemer. ‘Opdrachtgevers doorlopen een goed doordachte intake waarin ze ook beschrijven hoe het team eruitziet, wat de cultuur is, de oorsprong van de rol en hoe de kandidaat zich kan onderscheiden. Bovendien maken we onderscheid in musthaves, nice-to-have skills, en overige vaardigheden. Een opdrachtgever krijgt dus alle ruimte om uit te leggen wat de exacte behoefte is.’

Weg met arbeidsintensief cold-callen, mailen of andere taken, belooft hij. Bovendien hoeft een organisatie niet telkens het verhaal te herhalen. ‘Eén platform, één intake, de rest is geregeld. Zo kan de focus weer 100% liggen op de kandidaten. En recruiters kunnen die kandidaten met veel meer bedrijven delen, en hiervoor toegang terugkrijgen tot een hoop functies. Voor bedrijven geldt hetzelfde. Zij delen hun positie met meer recruiters en krijgen meer goede matches terug. Delen is hier dus echt vermenigvuldigen…’

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.