Een betere match? ‘Sloop die denkbeeldige muur tussen jou en de kandidaat’

Tussen kandidaten en de échte cultuur en waarden van een organisatie staat vaak een denkbeeldige muur. Weet je die te slopen, dan wordt de kans op een goeie match een stuk groter. Maar hoe doe je dat het beste?

Peter Boerman Op 05 mei 2020
Gem. leestijd 4 min 630x gelezen
Deel dit artikel:
Een betere match? ‘Sloop die denkbeeldige muur tussen jou en de kandidaat’

Voor een kandidaat die op zoek is naar informatie over een werkgever, is het vaak moeilijk om de precieze cultuur bij de organisatie te achterhalen. Er staat vaak een ‘denkbeeldige muur’ die ‘kandidaten het zicht ontneemt’, zegt Mees van Velzen, oprichter en CEO van MrWork (foto), en op 19 mei een van de sprekers tijdens een webinar van PCR, het Platform Communicatie Rotterdam, over employer branding.

‘Mensen realiseren zich vaak niet hoe divers onze activiteiten zijn.’

En aan employer branders om die denkbeeldige muur te slopen, bevestigt Joyce Moens, die bij internationale waterbouwer Van Oord werkt, en spreker is op hetzelfde webinar. ‘Hoewel de maritieme sector een klein wereldje is en de meeste potentiële medewerkers Van Oord wel van naam kennen, realiseren mensen zich vaak niet hoe divers onze activiteiten zijn’, vertelt ze. ‘Van werken aan de Afsluitdijk, offshore windparken en allerlei andere infrastructuur in Nederland tot landaanwinningsprojecten over de hele wereld, zoals het bekende Palm Island in Dubai.’ Aan haar als employer branding-specialist om dat verhaal aan potentiële kandidaten duidelijk te maken.

Je unieke karakter uitdragen

De kans op een goede match wordt nu eenmaal het grootst als je je ‘unieke karakter’ goed weet uit te dragen naar de arbeidsmarkt, aldus de geboren Vlaardinger Van Velzen. Hij begon in 2011 met MrWork uit frustratie als sollicitant. Hij ervoer dat solliciteren vaak neerkwam op een sprong in het diepe. Vacatureomschrijvingen leken in die tijd nog veel meer op elkaar dan nu. Het was moeilijk om een vinger achter de cultuur of waarden van een werkgever te krijgen.

‘Je kunt het beste talent alleen voor langere tijd aan je binden bij een match op intrinsieke motivatie.’

Tegelijk zag hij de opkomst van social media. Daarin zag hij een scala aan mogelijkheden opengaan om werkgevers en kandidaten effectiever en efficiënter met elkaar in contact te brengen. Hij besloot daarop een bedrijf op te bouwen. ‘Wij geloven dat je het beste talent alleen voor langere tijd aan je kunt binden bij een match op intrinsieke motivatie, waarden, en op hoe ze in het leven staan. Daarom vinden we het ook zo belangrijk dat je employer branding ook echt reflecteert op wie je bent.’ Daar wil hij in het webinar graag meer over vertellen. ‘Aan de hand van diverse voorbeelden wil ik laten zien hoe mensen zich in het tijdperk van sociale media oriënteren op een baan en hoe je als recruiter daarop kunt inspelen.’

Vergeet ook intern niet

En vergeet daarbij ook vooral je interne doelgroepen niet, zegt Moens. Employer branding is volgens haar ‘het profileren als aantrekkelijk werkgever bij doelgroepen die van belang zijn voor je organisatie om de business voort te zetten.’ Daar horen de huidige medewerkers dus net zo goed bij, benadrukt ze.

Van Oord trekt jaarlijks enkele honderden nieuwe medewerkers aan.

Moens werkt al ruim 20 jaar bij Van Oord. Jaarlijks trekt dit 150 jaar oude familiebedrijf, actief in de internationale waterbouw, enkele honderden nieuwe medewerkers aan. Bij al die medewerkers is het van belang dat ze echt passen bij het bedrijf. En aan haar als employer brander om dat te ondersteunen. ‘Het helpt ons om mensen aan ons te binden die zich bij uitstek aangetrokken voelen tot het werk dat wij doen en tot datgene wat Van Oord tot Van Oord maakt, onze manier van werken.’

Machtig interessant vak

Min of meer toevallig belandde ze ooit vanuit Limburg bij een rechtsvoorganger van Van Oord. Ze begon er als personeelsadviseur, maar is zich vanaf 2006 gaan bezighouden met recruitment. Enkele jaren geleden maakte ze de overstap naar employer branding. Daar probeert ze dus nu de ‘denkbeeldige muur’ tussen kandidaat en organisatie af te breken. Een machtig interessant vak, vertelt ze. ‘Juist omdat het zo divers is.’

‘We doen veel onderzoek naar de indruk die bepaalde contactmomenten bij kandidaten achterlaten.’

In het webinar zal ze daar nader op ingaan en een kijkje geven in de keuken van het bedrijf. ‘Een onderwerp dat daarbij zeker aan bod komt is wat wij de ‘candidate journey noemen. Met die aanpak geven wij vorm aan hoe kandidaten de verschillende contactmomenten met Van Oord beleven. Je kunt kandidaten immers op allerlei verschillende plekken en kanalen tegenkomen. En we doen veel onderzoek naar de indruk die zulke contactmomenten bij kandidaten achterlaten.’

Lees ook

Meer weten?

Het webinar over employer branding waar Joyce Moens en Mees van Velzen op dinsdag 19 mei aan meedoen is het allereerste webinar ooit voor het Platform Communicatie Rotterdam. Het duurt van 10.30 tot (uiterlijk) 12.00. Inschrijven kan hier.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners