Een sterk werkgeversmerk, dat draag je niet uit, dat ben je (inzending UBO Agency)

AB Midden Nederland zocht hulp bij UBO om een sterk werkgeversmerk op te bouwen en meer sollicitaties te genereren. Lees de hele case van UBO Agency, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 17 maart 2023
Gem. leestijd 3 min 220x gelezen
Deel dit artikel:
Een sterk werkgeversmerk, dat draag je niet uit, dat ben je (inzending UBO Agency)

Personeel vinden in de oververhitte arbeidsmarkt. Vandaag de dag is dat zo makkelijk nog niet. Daarom is een sterk werkgeversmerk belangrijker dan ooit. Dit verbindt niet alleen nieuwe talenten aan jouw organisatie, maar helpt ook de huidige talenten binnen te houden. Dit begint bij goed én oprecht werkgeverschap. Een sterk werkgeversmerk draag je namelijk niet uit, dat ben je. Zo maak je van iedere collega een ambassadeur én versla je de concurrentie. Dat geldt ook voor AB Midden Nederland.

Een sterk werkgeversmerk draag je niet uit, dat ben je.

AB Midden Nederland is al meer dan 60 jaar een van de grootste personeelsorganisaties van Nederland. Betrokken en betrouwbare werkgever. Van oorsprong een coöperatie van agrarische bedrijven, dat door de jaren heen zich goed vertegenwoordigd in de techniek, bouw & infra, logistiek & magazijn, groen en food & productie. Het ene deel van de medewerkers is afkomstig uit Nederland, waar AB Midden Nederland opereert als een coöperatie. Het andere deel zijn flexmedewerkers uit Europa.

Vanuit de wens om de huidige ontwikkeling voort te zetten, ontstond de behoefte aan een onderscheidend verhaal, een geoptimaliseerde website én professionele recruitmentmarketing. Het doel? Het positioneren van een sterk werkgeversmerk in een concurrerende markt om zo nog meer sollicitaties te genereren. Deze uitdaging greep UBO met beide handen aan.

Een sterk werkgeversmerk om zo nog meer sollicitaties te genereren. Deze uitdaging greep UBO Agency met beide handen aan.

De branches waarin AB Midden Nederland opereert, kenmerken zich door een groot verschil tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Maar dat is niet de enige uitdaging. Naast het verschil in vraag en aanbod, had AB Midden Nederland beperkt inzicht in data en de interpretatie hiervan. Dit zorgde ervoor dat het zoeken naar en behouden van medewerkers niet op een efficiënte manier verliep. Mede hierdoor was het lastiger om gestructureerd campagnes uit te voeren.

Wat was de impact van de case?

Met de vernieuwde positionering van het werkgeversmerk van AB Midden Nederland is binnen de hele coöperatie een kwaliteitsslag gemaakt. Medewerkers zijn meer dan voorheen onderdeel van de organisatie en voelen zich ambassadeur. Door de nieuwe positionering, gepersonaliseerde candidate journey en vernieuwde website steeg het aantal sollicitaties met maar liefst 375%. Dit is gerealiseerd met een directe integratie tussen Akyla, Hubspot en de nieuwe website.

Door de nieuwe positionering, candidate journey en website steeg het aantal sollicitaties met maar liefst 375%.

In Hubspot worden alle sollicitaties en daarbij horende kandidaten in hun moedertaal geautomatiseerd opgevolgd en krijgt elke kandidaat een gepersonaliseerde omgeving voorgeschoteld waarin zij vast kennismaken met AB Midden Nederland, de recruiter en werken in Nederland an sich. Zo blijft AB Midden Nederland gedurende het hele proces top of mind met meer starters tot gevolg. Goede kandidaten die op dit moment niet direct geplaatst kunnen worden, krijgen een uniek kenmerk om vervolgens in de toekomst een gepersonaliseerd aanbod te ontvangen. Hierdoor wordt het maximale uit de kandidaten database gehaald.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De impact en resultaten die UBO Agency heeft gerealiseerd bij AB Midden Nederland door de krachtige positionering en integraties tussen de website, Akyla en Hubspot maakt de case onderscheidend en uniek in de markt. Alleen de video is al het bekijken waard:

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

UBO Agency:

  • Wesley Krippendorf
  • Wesley Blokhuis
  • Jan Jaap Glerum
  • Vincent van Kruisbergen
  • Frank Hartog

AB Midden Nederland

  • Gijs-jan Kuilman
  • Martine van den Bosch-Boer
AB Midden Nederland zocht hulp bij UBO om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Lees de hele case van UBO Agency, voor de Werf& Awards 2023.
Het pand van AB Midden-Nederland

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners